سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش «غرب حقیقی» نوشته سام شپارد با ترجمه امیر امجد، کارگردانی امید سعیدپور و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی از ۲۷ بهمن‌ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی تئاتر مولوی به صحنه خواهد رفت.

محمد چرختاب، امید سعیدپور و شادی امیری در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. این نمایش شهریورماه سال جاری تعدادی اجرا در تئاتر مستقل تهران داشته است.

امید سعیدپور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه به‌منظور اجرا گفت: نمایش «غرب حقیقی» ضد نظام سرمایه‌داری است. ما در این نمایش می‌خواهیم یک سری تهیه‌کننده را که تعمداً سلبریتی هستند نقد کنیم چون هر اتفاقی که برای ما می‌افتد نشئت‌گرفته از همین افرادی است که قدرت دستشان است. آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند تا روند زندگی آدم‌ها را تغییر دهند.

وی بیان کرد: دومین مسئله‌ای که باعث شد این متن را در این زمان انتخاب کنم، نبود ارتباط زبان و دیالکتیک است تا بین آدم‌ها ارتباط برقرار ‌شود. ما آدم‌ها هیچ‌وقت به حرف یکدیگر گوش نمی‌دهیم و به همین خاطر است که هیچ‌وقت منظور همدیگر را نمی‌فهمیم و درگیر می‌شویم.

این کارگردان درباره خلاصه نمایش «غرب حقیقی» توضیح داد: داستان نمایش درباره دو برادر است که یکی از برادرها نویسنده و تحصیل‌کرده است. او به خانه مادرش آمده و روی طرحی کار می‌کند که تمام زندگی‌اش به آن وابسته است. از طرفی برادر بزرگ‌تر او را می‌بینیم که دائم‌الخمر است و هیچ چیز حالی‌اش نیست.

سعیدپور ادامه داد: زمانی که تهیه‌کننده به خانه آن‌ها می‌آید، برادر بزرگ‌تر نظر تهیه‌کننده را جلب می‌کند تا به این صورت روند زندگی خودش و برادر کوچک‌ترش را تغییر دهد. درنهایت تهیه‌کننده حاضر می‌شود فیلمنامه برادر کوچک که یک فیلمنامه درست و درمان است را کار نکند و طرح برادر بزرگ‌تر که قصه آن مزخرف است را کار کند.

او با اشاره به این که در زندگی آدم‌هایی وجود دارند که جایگاه زندگی خودشان را دوست ندارند، اظهار داشت: برادر بزرگ‌تر نمایش ما تلاش می‌کند چیزهایی که برادر کوچک‌تر دارد را تجربه کند و به آن جایگاه برسد. از طرفی هم برادر کوچک‌تر دوست دارد جای برادر بزرگ‌تر باشد. اینکه ما انسان‌ها همیشه دوست داریم جای یک نفر دیگر باشیم باعث می‌شود که روند زندگی ما مختل شود.

کارگردان نمایش «غرب حقیقی» در رابطه با سبک نمایش خود گفت: سبک اجرایی این نمایش را رئالیستی در نظر گرفتم. من برای اینکه تماشاگر هم بتواند موضوع را درک کرده و با آن همزاد‌پنداری کند سمت هنر مفهومی نرفتم.

سعیدپور با اشاره به اینکه این نمایش را دو بار در تبریز اجرای عمومی کرده است، تصریح کرد: دلیل اجرای ما در تبریز به خاطر این بود که می‌خواستیم آزمون و خطا کنیم و به این مسئله برسیم که تماشاگران تبریزی تا چه حد این موضوع را درک می‌کنند؟ ازآنجایی‌که آدم‌های پولدار در تبریز زیاد هستند گاهی می‌دیدیم که به آن‌ها برمی‌خورد و نقدهای زیادی به این کار داشتند. من آزمون و خطاهای خودم را در تبریز انجام دادم و حالا آمده‌ام در یک فضای گسترده‌تری آن را ارائه بدهم.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر به متن اصلی وفادار بوده‌، عنوان کرد: من فقط به لحاظ مفهومی به متن نمایشنامه وفادار بودم، وگرنه قسمت‌های بسیاری از آن را تغییر دادم. حتی آن فیلمنامه‌ای که برادر کوچک‌تر می‌نویسد کاملاً برگرفته از زندگی شخصی خودم است.

این کارگردان تئاتر درباره همکاری با پرویز پرستویی به‌عنوان تهیه‌کننده اثر گفت: ما از قبل دورادور یکدیگر را می‌شناختیم. من قبل از نمایش «غرب حقیقی» دو کار دیگر هم داشتم و ایشان هم آن‌ها را دیده بود ولی درنهایت پذیرفتند که تهیه‌کننده نمایش «غرب حقیقی» باشند.

سعیدپور درباره اجرای این نمایش در شرایط کرونایی بیان کرد: من نمی‌توانم این موضوع را درک کنم که مشکل ما فقط تئاتر است چون فکر می‌کنم جاهای دیگر خطرناک‌تر از سالن تئاتر است. ما نباید میدان و بستر را خالی کنیم، بلکه باید مدیوم خودمان را تغییر دهیم. ما به جای اینکه تراکت پخش کنیم، مشخصات کار خودمان را به‌صورت رایگان روی ماسک‌هایی طراحی کرده‌ایم که هم جنبه تبلیغاتی دارد و هم یک حرکت فرهنگی و مدرن است.

وی افزود: در روزهایی که همه آدم‌هایی که درگیر پول هستند و می‌خواهند سود کنند عقب کشیده‌اند، من تصمیم گرفتم نمایش خودم را اجرا کنم و به یک سری آدم‌هایی که با این نظام سرمایه‌داری درگیر هستند بگویم شما اجرا نکنید ولی بستر را برای ما فراهم کنید که ما بیاییم حرف‌های خودمان را بزنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.