سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود" نوشته و کار افشین زمانی هجدهم و نوزدهم بهمن‌ماه در هشتمین و نهمین روز از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر در بخش رقابتی این رویداد روی صحنه است.

افشین زمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: قرار بر این بود تا این اثر آبان ماه سال جاری در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه آید که متأسفانه در پی شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد و ازاین‌رو تمرینات را ادامه دادیم و آن را به‌منظور اجرا در سی و نهمین جشنواره آماده کردیم.

او در ادامه افزود: "هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود" دومین بخش از یک سه‌گانه است که اولین بخش این سه‌گانه "شازده احتجاب" بود که سال گذشته اجرا شد. این سه‌گانه بر مبنای کاراکترهای تاریخی ایران نگاشته شده است. "هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود" بر اساس شرایطی که در پی ویروس کرونا ایجاد شده نگاشته شده است ازاین‌رو که این نمایش ۱۳- ۱۴ بازیگر دارد که به دلیل شرایط به وجود آمده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به شکلی نوشته شده که در هر صحنه ۲ تا ۳ بازیگر حضور داشته باشند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: این سه‌گانه در نقد قدرت است و بر مبنای این موضوع طرح‌ریزی شده است. درواقع این سه‌گانه به جایگاه قدرت می‌پردازد که ممکن است هر فردی به آن برسد و حال باید دید که چگونه از آن استفاده می‌کند؟

زمانی درباره فضای اجرایی این نمایش یادآور شد: فضای این نمایش بر مبنای تئاتر اپیک و برشت است و در این نمایش این فضا با سبک میرهولد تلفیق شده است. نمایش فضایی اکسپرسیونیستی دارد و جهان‌شمول است با این که ادبیات آن ایرانی اصیل است و به ادبیات قاجار طعنه می‌زند اما طراحی لباس و گریم آن جهان‌شمول است و اگر زبان نمایش تغییر کند هر کسی در هر جای دنیا برداشت خود را از آن خواهد داشت.

او ضمن اشاره به اینکه موسیقی این نمایش زنده نواخته می‌شود، درباره طراحی صحنه آن بیان کرد: آثاری ازاین‌دست، طراحی مینیمال و در خدمت کار دارند و تماشاگر باید با خلاقیت، فضا را متصور شود. ضمن اینکه در شرایط موجود استفاده از طراحی‌های عظیم امکان‌پذیر نیست چراکه هم شرایط سالن‌های نمایش با توجه به چند اجرایی بودن آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد و هم اینکه افزایش تورم این امکان را از گروه‌های نمایشی می‌گیرد که به سراغ طراحی دکورهای بزرگ بروند.

افشین زمانی درباره اجرای عمومی این نمایش پس از جشنواره گفت: قصد اجرای عمومی این اثر را دارم و یک تماشاخانه، پیشنهادی مبنی بر این موضوع داده است اما به دلیل مشغله کاری دو نفر از بازیگران گروه پیش از ایام نوروز، اجرای عمومی این نمایش را به بعد از این ایام موکول کرده‌ایم.

کارگردان نمایش "ننه دلاور و فرزندانش" درباره برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: به نظرم اصل موضوع یعنی برگزاری این رویداد حائز اهمیت بود چراکه امسال، سالی بدون تئاتر را گذراندیم و من نیز با همین تفکر این نمایش را تولید کردم. به باور من سالن‌های تئاتر تنها مکان‌هایی هستند که پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل در آن‌ها اجرا و رعایت می‌شود.

او در پایان ضمن ابراز گلایه نسبت به حمایت مالی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده یادآور شد: متأسفانه حمایت مالی این دوره از جشنواره از گروه‌های نمایشی با توجه به این حجم از تورم خنده‌دار است و مبلغ آن به‌قدری ناچیز است که انگار نمایش در سال ۱۳۷۰ تولید شده است و شاید دوستان آگاه به میزان تورم نیستند. به نظرم برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره می‌توانست بهتر باشد بااین‌حال خدا را شکر که این رویداد برگزار شد.