سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آژاکس" نوشته حمیدرضا نعیمی به کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان امروز سه‌شنبه چهاردهم بهمن‌ماه در چهارمین روز سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، ساعت ۱۷ در بخش رقابتی این دوره از این رویداد در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه خواهد آمد. کامران وهابی، شیوا اسدی، نعمت ایزدی، کژوان محمدی، فرزاد اخگر، امین قادری و سلام نباتی در این نمایش ایفای نقش دارند.

فاتح بادپروا در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: نمایش "آژاکس" اثر برگزیده سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کردستان و در سراسر این استان اجرای عمومی داشته است.

او درباره جذابیت‌های انتخاب این اثر به‌منظور اجرا گفت: "آژاکس" پنجمین اثر از حمیدرضا نعیمی است که من به‌عنوان کارگردان روی صحنه آورده‌ام و علاقه‌مند به آثار این نمایشنامه‌نویس هستم. همچنین ازآنجاکه من در موقعیت جغرافیایی جنگ تحمیلی زندگی می‌کنم و از نزدیک شاهد آوارگی‌های آن بوده‌ام، همواره علاقه‌مند به اجرای آثاری در نکوهش جنگ‌افروزی هستم.

رئیس انجمن نمایش استان کردستان ضمن اشاره به اینکه "آژاکس" در نکوهش جنگ است، عنوان کرد: حمیدرضا نعیمی این متن را با اقتباسی آزاد از "آژاکس" نوشته سوفوکل نگاشته است و مضمون این نمایش این است که جنگ و ادامه آن تنها به نفع منفعت‌طلبان است و فقط آن‌ها هستند که از جنگ سود می‌برند و نفعی برای دیگران ندارد.

بادپروا درباره سبک و شیوه اجرایی این نمایش یادآور شد: من در کارگردانی مواجهه مینیمالیستی با این نمایش داشتم و هر آنچه در ذهنم اضافه بود حذف کردم و نگاهی مدرن به آن داشتم و از دریچه لامکانی و لازمانی به آن نگاه کرده و آن را کارگردانی کردم.

او درباره برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: ویروس کرونا تاریخ بشریت را به قبل و بعدازاین ویروس تغییر داده است. به اعتقاد من برگزاری این جشنواره در این شرایط جسارت می‌خواهد و برپایی آن منجر به روحیه‌دهی به هنرمندان و حمایت از آن‌هاست.

این کارگردان تئاتر درباره برگزاری این جشنواره به‌صورت آنلاین نیز عنوان کرد: برپایی جشنواره‌ها به‌صورت آنلاین و اجرای آثار نمایشی با این شیوه باعث خواهد شد در سراسر دنیا امکان تماشای نمایش‌ها فراهم شود. امیدوارم در آینده نیز این فضا وجود داشته باشد تا نمایش‌ها برای آیندگان به یادگار بماند هرچند که اجرای آنلاین و مجازی جایگزین اجرای حضوری نیست.