سرویس تئاتر هنرآنلاین: رضا سعیدی نویسنده، طراح و کارگردان "حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی" که امروز 13 بهمن‌ماه در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود؛ با این توضیح که در نمایش لحظه‌به‌لحظه روزهای پایانی به دنیا آمدن دخترش را بازگو می‌کند به هنرآنلاین گفت: ایده نمایش از روزی به‌ذهنم آمد که فهمیدم پدر شدم. چند ماه قبل از به دنیا آمدن دخترم تصمیم گرفتم به‌مدت 5-6 ماه سرکار نروم تا در ماه‌های اول زندگی فرزندم کنارش باشم. این نخستین کادویی بود که در طول زندگی به خودم دادم. می‌خواستم فقط تماشا کنم حتی فکر کردن به این اتفاق هم حال مرا خوش می‌کرد.

او تاکید کرد یک دفعه به این تصمیم نرسیده یا هیجان پدر شدن باعث هم‌چنین کاری نشده و افزود: پدر شدن مرا دوباره برگرداند به یک خصلتی که مدت‌ها از آن فاصله گرفته بودم یعنی نیمه تمام گذاشتن کارها. "حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی" روز نوشت من از چند روز پایانی انتظارم برای پدر شدن است. در این روزهای پر از استرس و خوشحالی در خانه نشستم و روز به روز دخترم را تا بیست سالگی تصور کردم. در تمام مراحل نوشتن، حواس‌پرت از فرم و محتوا فقط به این موضوع فکر می‌کردم در یک نمایش چقدر می‌شود عشق را نشان داد، عشق یک شخص به همسر، دخترش و به زندگی.

سعیدی با بیان این که وقتی شروع به تمرین کردم فقط می‌دانستم این کار را باید در سرما و شب در فضای خارجی اجرا کرد و ادامه داد: چندین بار مکان اجرا را تغییر دادم تا به مکان دلخواه رسیدم. به هر بازیگری که متن را پیشنهاد دادم از من خواست که خودم نقش خودم را بازی کنم. اصلا هم به اجرای صحنه‌ای فکر نکردم چون تماشاگر باید خیلی به من نزدیک باشد آنقدر نزدیک که عکس‌های گالری موبایلم را ببیند.

h

او با این توضیح که همه‌گیری کرونا باعث شد، یک صحنه فضای داخلی را حذف کنم و در تمام مدت نمایش دخترم حضور نداشته باشد، تصریح کرد: هر روز در تمرین یک قسمت از اجرا را تغییر می‌دهیم و به همین خاطر می‌توانم بگویم خودم هم برای اولین بار با تماشاگران این نمایش را می‌بینم. بیشتر داستان در حیاط خانه می‌گذرد و مهم‌ترین ویژگی نمایش نیز مستند بودن آن است.

نویسنده، طراح و کارگردان "حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی" رضا سعیدی است. مینا زمان و رضا سعیدی بازیگران نمایش هستند. سارا سالاری مدیرهنری، احسان بدخشان، کیمیا کلانتری، یاسمین حاتمی خسروشاهی، امین محمدی و نگین بهزاد گروه کارگردانی و آریسان اکبری و ارغوان منتظری کار موسیقی را بر عهده ‌دارند که در بخش "دیگرگونه‌ها" میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

نمایش "حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی" 13 و 14 بهمن ماه ساعت 16:30 و 18 به مدت 70 دقیقه در خانه بهار، به نشانی بهار شمالی بعد از ورزنده کوچه مخبرالملک پلاک 4 اجرا دارد.

رضا سعیدی نمایشی با عنوان "مواجهه با ورنوسفادرانی" را نیز در خانه هنر پیچازی اجرا کرده است. ورنوسفادرانی پسوند فامیلی اوست.