سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "پات" نوشته و کار اصغر خلیلی امروز سیزدهم بهمن‌ماه در سومین روز از سی و نهمین جشنواره تئاترفجر در بخش میهمان این جشنواره ساعت 17 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه خواهد آمد و بازیگران این نمایش بهزاد محسنی، لیلا حقانی، مریم نثاری، رضوان عباسی، ملیکا اسلافی و سیده زهرا حسینی هستند.

اصغر خلیلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "پات" گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا قرار بر این بود تا این نمایش را بهار امسال به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی در همایشی در شهر مشهد به صحنه آوریم. در واقع تصمیم بر آن بود تا این اثر را به عنوان بخشی از یک پژوهش به صورت نمایش اجرا کنیم. با این حال گسترش این ویروس این اجازه را نداد و از این رو در نمایش تغییراتی ایجاد و آن را به شکل صحنه‌ای به منظور شرکت در این دوره از جشنواره تئاترفجر آماده کردم.

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه نمایش "پات" در آغاز کاری پژوهشی بود و درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی است، عنوان کرد: داستان این نمایش درباره سیاوش است که او در دنیای امروزی قرار گرفته اما خلاصه واضحی از این نمایش دو اپیزودی را نمی‌توانم ارائه دهم.

کارگردان نمایش "الیورتوئیست" با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود 15 روز به طول انجامید، اظهار کرد: به دلیل شرایط ایجاد شده در پی شیوع ویروس کرونا امکان آن را نداشتیم تا طول تمرینات را افزایش دهیم، از این رو بیشتر تمرینات به صورت آنلاین انجام شد.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "پات" یادآور شد: ساختار اصلی این نمایش براساس اصول و قواعد تعزیه و تئاتر ایرانی است. در کارگردانی و طراحی‌ها تقابل میان گذشته و حال، مدنظر قرار گرفته است. موسیقی نمایش به صورت زنده نواخته می‌شود و تلفیقی از موسیقی امروزی و سنتی است.

خلیلی درباره طراحی صحنه و لباس این نمایش بیان کرد: طراحی صحنه مینی‌مال و دارای نشانه‌هایی متاثر از هنر تعزیه است و رنگ و نشانه‌شناسی در آن حائز اهمیت است. طراحی لباس نیز همچون صحنه و فضای اجرایی تقابلی میان گذشته و حال است.

اصغر خلیلی

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره برگزاری این دوره از جشنواره عنوان کرد: همواره شرایط و تنگناها منجر به شکوفایی خلاقیت می‌شود. در صورتیکه وضعیت ایجاد شده در پی گسترش ویروس کرونا تجربه نشده بود، بسیاری از اتفاقات به وقوع نمی‌پیوست. برگزاری جشنواره‌ها به صورت آنلاین در این شرایط در سراسر دنیا اتفاق افتاده است و این بیماری منجر به آن نشده تا فستیوال‌ها و جریان‌های هنری تعطیل شوند. تفکر و ایده‌های جدید در برگزاری جشنواره‌ها نشات گرفته از همین موضوع بوده است.

او همچنین اضافه کرد: برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده و برپایی آن با تمام دشواری‌ها در فضای عمومی منجر به ایجاد نشاط عمومی شده است و مردم و علاقمندان این هنر را از پتانسیل منفی و خمودگی رها کرده است.

اصغر خلیلی در پایان صحبت‌هایش گفت: قصد اجرای عمومی نمایش "پات" را دارم و منتظر هستم تا پس از جشنواره مذاکرات نهایی با تماشاخانه‌ها مبنی بر آن داشته باشم. قطعاً بازخوردهایی که از اجرا در جشنواره را دریافت می‌کنم در اجرای عمومی لحاظ خواهم کرد. ضمن اینکه موقعیت اجرا در جشنواره بیشتر تجربی است و کمتر به بعد سرگرمی این هنر در آن پرداخته می‌شود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر  تا بیست و یکم بهمن‌ماه به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.