سرویس تئاتر هنرآنلاین: سارا کریمیان‌اقبال نویسنده، بازیگر و کارگردان "هوم" که از 15 بهمن‌ماه در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود؛ با این توضیح که نمایش در مورد زنی است که به‌دلیل مهاجرت وسایل خانه‌اش را حراج می‌کند، به هنرآنلاین گفت: در این اثر دغدغه شخصی خودم به اشتراک گذاشته می‌شود. به مسئله مهاجرت فکر می‌کنم و این موضوع که تکلیف اشیایی که دوست دارم و به آن‌ها وابسته‌ام به‌علاوه کلسیونی شخصی‌ام چه می‌شود ذهنم را به خود مشغول کرده است. طبیعتا نمی‌توانم این وسایل را با خودم ببرم. خانه شبیه وطن است و اشیا در مقیاس بزرگ‌تر وابستگی‌های ما و فراتر از یک شی هستند که باید از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

او شیوه و تکنیک اجرایی "هوم" را محیطی دانست و ادامه داد: نمایش در یک آپارتمان مسکونی با تعدادی تماشاگر محدود نهایتا هفت نفر اجرا می‌شود. با تماشاگر شبیه خریداران اشیا رفتار می‌شود و مخاطبان وسایل را که قیمت‌گذاری شده‌اند از نزدیک می‌بینند. به‌مرور در روند نمایش در مورد گذشته زن در مورد استفاده اشیا صحبت می‌شود که چه خاطراتی نهفته‌ا‌ی دارند.  

کریمیان‌اقبال با بیان این‌که هشتاد درصد اشیا و لوازم نمایش شخصی است، افزود: بنابراین صادقانه از احساس خودم در مورد آن‌ها می‌گویم. حضور این اشیا اولین استارت نمایش است و درصد زیادی از مونولوگ واقعیت زیادی از خودم را بازگو می‌کند. سعی دارم با اشیا به‌عنوان ابزار، حس مخاطب را بیشتر برانگیرم. مثلا، در مورد کتاب‌های مورد علاقه‌ام صحبت می‌کنم و همان‌ها را در اجرا می‌بینیم. تمایل داشتم "هوم" در خانه خودمان اجرا شود ولی به‌دلیل این‌که در محیط سازمانی قرار دارد امکان‌پذیر نبود.

e

او با این توضیح که نمایش "هوم" نخستین بار در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود، تصریح کرد: خیلی ایده‌ها برای این اجرا در ذهن داشتم که همه‌گیری کرونا باعث شد شیوه آن تغییر کند. به‌عنوان مثال می‌خواستم مخاطب به فضاهای بسته‌تر خانه هم برود ولی برای حفظ فاصله تماشاگران، چرخش در فضای عریض‌تر در نظر گرفته شد تا سیستم تهویه مناسبی هم داشته باشد.

نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش "هوم" سارا کریمیان‌اقبال، دستیار کارگردان شمیس پورشاهرضایی و طراح پوستر و بروشور علیرضا گلدهی هستند که در بخش "دیگرگونه‌ها" میزبان مخاطبان می‌شود.

نمایش "هوم" از 15 تا 17 بهمن ماه ساعت 16:30 و 18 به‌مدت 35 دقیقه در خیابان کارگر شمالی، خیابان نصرت، نبش کوچه عباسی پلاک 74 اجرا دارد.

کریمیان‌اقبال نمایش‌های "جاده"، "خروس" و "خرده‌ریز" را نیز کارگردانی کرده است.