سرویس تئاتر هنرآنلاین: سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از 11 تیرماه با حکم سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حسین مسافرآستانه به عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر آغاز شد. در حالی‌که تصمیم بر آن شد که این رویداد مهم تئاتری کشور امسال به دلیل شرایط ایجاد شده در پی ویروس کرونا بین‌المللی برگزار نشود و این عنوان از نام این جشنواره حذف شد.

فراخوان بخش عکس و پوستر جشنواره شهریورماه و بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی و رادیو تئاتر، مهرماه منتشر شد و در آبان ماه سال جاری فراخوان بخش‌های تله‌تئاتر و گزارش صحنه‌ای این دوره از این رویداد در دسترس علاقمندان قرار گرفت. همچنین نیمه دی‌ماه بخشی تازه با عنوان هنر بدن و حرکت به این دوره از جشنواره اضافه و فراخوان آن منتشر شد و طبق روال هر ساله هیئت‌های انتخاب آثار معرفی و نمایش‌ها و آثار راه‌یافته به جشنواره اعلام شدند. بر این اساس سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از یازدهم تا نوزدهم بهمن‌ماه در بخش‌های‌ صحنه‌ای (رقابتی، غیر رقابتی و میهمان)، نمایش‌های خیابانی (مسابقه، میهمان، سرباز انقلاب و ویژه شهدای هسته‌ای)، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیو تئاتر، تله‌تئاتر و گزارش صحنه‌ای و عکس و پوستر تئاتر به صورت صحنه‌ای و مجازی در تهران برگزار می‌شود و آئین پایانی این جشنواره بیستم بهمن‌ماه در تالار وحدت برپا می‌شود.

 در ادامه مروری داریم بر سه جدول منتشر شده در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر:

بخش صحنه‌ای

بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره با 48 نمایش (27 اثر از تهران و 21 نمایش از شهرستان‌ها) در سه بخش غیررقابتی، رقابتی و میهمان از 11 بهمن تا 9 بهمن ماه در تالار وحدت، مجموعه تئاتر شهر (سالن اصلی، چهارسو، سایه و قشقایی)، تئاتر مولوی، تماشاخانه ایرانشهر (تالار دکتر ناظرزاده کرمانی و تالار استاد سمندریان) و تالار حافظ برگزار می‌شود.

در بخش غیررقابتی جشنواره 19 اثر (16 نمایش از تهران و 3 نمایش از شهرستان) اجرا خواهد شد و در بخش رقابتی 27 نمایش (10 اثر از تهران و 17 نمایش از شهرستان) به صحنه خواهد رفت. همچنین بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره میزبان 15 نمایش (12 نمایش از تهران و 3 اثر از شهرستان) در بخش میهمان است. 

جدول صحنه ای

 

 نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی

بخش خیابانی جشنواره با 39 اثر نمایشی (7 نمایش از تهران و 32 اثر از شهرستان) در پهنه رودکی، بازار بزرگ ایران (ایران مال)،  مترو میدان ولیعصر (ایوان انتظار) و آمفی تئاتر زندان اوین در چهار بخش مسابقه با 19 نمایش، میهمان با 5 اثر، سرباز انقلاب با 13 نمایش و ویژه شهدای هسته‌ای با 2 اثر برگزار می‌شود.

همچنین بخش دیگرگونه‌های اجرایی میزبان 10 نمایش است که یک نمایش میهمان و 9 اثر دیگر در بخش مسابقه این بخش قرار دارند.

جدول خیابانی

 

بخش رادیو تئاتر

این بخش از جشنواره نیز از 15 تا 19 بهمن ماه با 10 گروه نمایشی (3 اثر از تهران و 7 نمایش از شهرستان) در سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برگزار می‌شود.

جدول رادیو تئاتر

آئین اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاترفجر نیز روز بیستم بهمن ماه ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.