سرویس استان‌های هنرآنلاین: در این کره‌ بزرگ خاکی، کشورهای مختلف، هر کدام با زبان، گویش و آداب و رسوم مخصوص خود، در حال زندگی کردن هستند. خاستگاه رشد فرهنگ انسانی با نگاه به تفاوت آداب، رسوم و زبان، گاه موجب عدم‌تعامل بین ملت‌هاست.

همچنین فارغ از تفاوت در ارتباط فرهنگی بین ملت‌ها، درون یک کشور همچون ایران نیز قومیت‌های متنوع با گویش‌ها، فرهنگ و آیین متفاوت وجود دارند؛ به عنوان مثال شخصی که متولد شهر تهران است، هنگامی که به استان‌های "آذری‌زبان" سفر می‌کند، گویش قوم آذری زبان را متوجه نخواهد شد و همین امر گاهی موجب از دست رفتن یک ارتباط صحیح یا عدم درک درست از منظور اصلی می‌شود، اما عاملی که می‌تواند به عنوان یک "مفهوم‌مشترک"(حتی با وجود ندانستن گویش آن قوم یا ملیت)، تعیین‌کننده باشد، زبان‌بدن است.

زبان‌بدن، به عنوان یک زبان مشترک جهانی پل ارتباطی بین کشورهای دنیاست. زبانی که دارای مفهوم یکسان، عاری از پیچیدگی و سرعت بالای انتقال است که همگی این فاکتورها، ویژگی‌ یک ارتباط مؤثر و صحیح را حکایت می‌کند. حال نکته‌ مهم و اساسی که موجب تعالی زبان بدن می‌شود، پدیده‌ هنر است.

هنری به نام "هنر حرکت" که به عنوان سردمدار این جریان برای بیان و انتقال مفهوم مشترک جهانی، معرفی ریشه‌های فرهنگی ملل پیشرو است. زبان بدن یک زبان جهانی است که مهمترین وظیفه‌ آن، برقراری ارتباط مؤثر است. یکی از مهمترین ابزارهای یک بازیگر هم بدن است. در ایران نیز سال‌هاست که به این هنر، به شکل جدی و تخصصی نگاه می‌شود و در سراسر کشور گروه‌های فرم و حرکت، هم به‌صورت مستقل، هم در قالب حضور در یک اثر نمایشی یا فیلم سینمایی به هنرنمایی مشغول هستند. یکی از این گروه‌ها، گروهی در استان گیلان به نام "گروه هنری ایراندخت" است.

گروهی که در سال ۱۳۹۱ به سرپرستی پریسا قاسمی (بازیگر تئاتر و طراح فرم و حرکت) شامل ۲۰ نفر از بانوان هنرمند گیلانی در شهر رشت تشکیل می‌شود. وظیفه‌ اصلی این گروه، طراحی و اجرای حرکات آئینی‌سنتی، فولکلور، کلاسیک و مدرن است که تاکنون چند اجرای رسمی در تهران، ویژه‌ بانوان برگزار کرده‌اند.

گروه‌ هنری"ایراندخت" اولین گروه بدن و حرکت بانوان گیلان است که به صورت مستقل و یا به عنوان بخشی از یک نمایش، مشغول فعالیت هستند. تیرماه سال ۹۱ اولین اجرای‌خود را در یکی از سالن‌های خصوصی شهر رشت برای بانوان برگزار کرد تا بدین ترتیب فعالیتش را آغاز نماید و سپس با اخذ مجوز از اداره کل هنرهای نمایشی، در تیرماه ۹۵ در فرهنگسرای نیاوران اجرای رسمی خود را با عنوان نمایش "ایراندخت" برای بانوان برگزار کرد.

مرداد سال ۹۸ اوج فعالیت گروه بود؛ ابتدا با همراهی گروه موسیقی پلاریس (به سرپرستی بهار ایلچی) به اجرای حرکت به همراه موسیقی زنده ویژه‌ بانوان در تالار وحدت پرداختند. سی‌ام مرداد نیز در فرهنگسرای نیاوران با نمایش "ملودی حرکت" دیگر فعالیت گروه بود. دی ماه همین سال بود که با همراهی گروه بهارآفرین (به سرپرستی بهاره میرزاآقایی) و این بار نیز در تالار وحدت با اجرای موسیقی زنده به هنرنمایی برای بانوان پرداختند.

پریسا قاسمی متولد ۲۲ دی‌ماه ۱۳۶۰ در شهر رشت، فارغ‌التحصیل رشته فیلمسازی در ۲۰ نمایش‌ صحنه‌ای به‌عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته است که این نمایش‌ها شامل: باران و دیگران (میلاد دافساری)، آکواریوم کانگورو (مجید کاظم‌زاده مژدهی)، تیک تاک (مرسده پیشه‌ور)، اورمو (علی مرتضوی فومنی)، عروس باران (علیرضا پارسی)، ماه و مه (امیر بدرطالعی)، دوباره اون آهنگ رو بزن سم و پینوکیو (نیکی بنی اسدی)، زمان سکوت برای زندگان (علی حلوی)، هنگامی که آسمان شکافت (رضا میر معنوی)، راز ققنوس (مریم ناظم)، حکایت ناتمام یک زن (زهرا بردبار)، در قاب ماه (سید وحید فخر موسوی)، مترسک‌های جنگی (سیروس سپهری)، شب هزار و یکم (پریسا قاسمی و مانلی حسین‌پور)، قدم زدن بر روی خیابان‌های‌ یخی (محمد پورجعفری)، عطر بهار نارنج (محمد پورجعفری)، ارتفاع و آن سوی پل (فرشاد فرهودی) است.

امسال نیز او به عنوان بازیگر در نمایش راشومون، به نویسندگی و کارگردانی احسان عبدالملکی در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش رقابتی حضور دارد.