به گزارش هنرآنلاین، این مراسم پیش از ظهر امروز چهارشنبه اول بهمن‌ماه به همت کانون تئاتر دینی و با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان و همکاران مرحوم اکبری‌مبارکه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم که قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدعباس عظیمی مدیر سابق مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، محمدرضا الوند مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل، علی اکبر عبدالعلی‌زاده مدیر پرتال تئاتر ایران، مریم معترف، یدالله وفادری، حسین پرستار، وحید لک، علی اصغر راسخ راد و... حضور داشتند

ابتدا محمود فرهنگ؛ مدیر کانون تئاتر دینی یاد و خاطره این هنرمند فقید را گرامی‌داشت و او را هنرمند متعهد و بااخلاقی نامید که در طول برگزاری 10 دوره از "تئاتر صاحبدلان" همراهی وفادارانه و دلسوزانه‌ای با این رویداد داشته است.

وی با ذکر خاطراتی از مرحوم اکبری‌مبارکه ادامه داد: به سبب این همکاری و همراهی این هنرمند فقید با این رویداد تئاتری، همیشه مترصد فرصتی بودیم که از ایشان به وجه احسن تقدیر و تشکری داشته باشیم که البته سعادت با ما یار نشد و اکنون که متأسفانه با فقدان ایشان روبرو هستیم، با حسرت این محفل را تدارک دیدیم و از خانواده این هنرمند فقید هم دعوت کردیم که در آن حضور داشته باشند که خوشبختانه پسر ارشد ایشان؛ جناب آقای نوید اکبری‌مبارکه دعوت ما را پذیرفتند و در این مراسم تجلیل حضور دارند.

در ادامه این مراسم جمعی از کسانی که کریمی‌مبارکه را می‌شناختند به ایراد سخن پرداختند.

تجلیل اکبری مبارکه و تقدیر نمایشنامه (6)

تواضع و فروتنی ویژگی بارز مرحوم اکبری مبارکه

قادر آشنا؛ مدیرکل هنرهای نمایشی با تجلیل و تکریم از مقام شامخ این هنرمند فقید گفت: وقتی می‌خواهیم در مورد هنرمندان و اشخاص بزرگی صحبت کنیم ابتدا باید ببینیم که نظر عام مردم در مورد آن شخص چیست؟ چرا که اطرافیان، نزدیکان و دوستان از آنجایی که او را می‌شناسند، نقطه نظرات واحدی نسبت به او دارند و اینجاست که باید شخصیت او در معرض قضاوت عموم مردم قرار گیرد و سبب ماندگاری مرحوم اکبری مبارکه دربرآیند افکار عمومی خصایل انسانی اوست.

وی ادامه داد: آنچه که در مورد مرحوم اکبری‌مبارکه محرز است اینکه اغلب مردم و مخاطبان او را با ایفای نقش‌های ماندگارش به یاد می‌آورند، نقش‌هایی که بروز هر کدام از آنها در هر عرصه‌ای چه تئاتر، چه سینما و چه تلویزیون مظهری از شخصیت واقعی و حقیقی این هنرمند بزرگ بود و اغلب مردم در مواجهه با خبر درگذشت این هنرمند محزون شدند.

آشنا تصریح کرد: تواضع و فروتنی از جمله ویژگی‌های بارز مرحوم اکبری مبارکه بود امری که در محافل هنری و مردمی همگان به آن معترف هستند که حضور او در این عرصه‌ها عاری از هر نوع تفاخر، خود بزرگ‌بینی و غرور بوده و این در حالی است که او با بیش از 40 سال کار هنری و حرفه‌ای در عرصه هنرهای نمایشی از جمله افراد شاخص و شناخته شده و پیشکسوت این عرصه بود.

مدیرکل هنرهای نمایشی جدیت و وظیفه‌شناسی را از جمله دیگر خصوصیات مرحوم اکبری مبارکه برشمرد و گفت: باورمداری، باورمندی رمز موفقیت او در عرصه کار و مسئولیات اجتماعی و هنریش بود؛ اینکه باید به داشته‌های خود از جمله دین، میهن، انقلاب و کشور ایمان داشت و نهایت بهره را از ظرفیت‌های موجود داشت و منتظر نبود تا همیشه ایده‌آل‌ها فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به یکی از سخنان قصار امام علی (ع) گفت: مولا علی (ع) نقل به مضمون می‌فرمایند که در جهان به گونه‌ای زندگی کن که وقتی تو را در آغوش می‌گیرند، حس آرامش به آنها دست دهد و زمانی هم که رخت از این دنیا بستید، به نیکی از شما یاد شود و نام شما مورد تجلیل و تکریم قرار گیرد و باید گفت که مرحوم اکبری مبارکه مصداق چنین خصوصیاتی بودند.

تأکید مرحوم اکبری مبارکه بر انسان‌سازی بود

از جمله دیگر سخنرانان این مراسم مسلم قاسمی؛ نویسنده، پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان و یکی از همکاران مرحوم اکبری مبارکه بود که ضمن قرائت دلنوشته‌ای در رثای دوست فقید خود گفت: سابقه دوستی من با این هنرمند فقید به سال 53 بازمی‌گردد و در تمام این مدت ویژگی بارز مرحوم اکبری مبارکه به ویژه در دوران فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش شهر ری تأکید او بر انسان‌سازی بود.

وی ادامه داد: اخلاق عملی عصاره بینش و جهان‌بینی فردی است و هر فرد فارغ از تقید و اعتقادی که دارد تنها در سایه عشق و معرفت به کارش هست که علاوه بر انسان‌مدار بودن می‌توان به تربیت نسل‌هایی بپردازد و با وجود همه خصلت‌های مثبت و مفید، انسان تربیت کند و آنچه که مرحوم اکبری مبارکه به آن تأکید داشت تربیت و پرورش نسل کودک و نوجوان براساس فرهنگ حاکم ارزشی بود که براساس آن تربیت شده و به آن ایمان داشت و در شرایطی که بسیاری از کودک و نوجوان را ابزاری برای رسیدن به ایدئولوژی‌های خود می‌دانستند به جرئت می‌توانم بگویم که او تنها و تنها به دنبال پرورش و تعالی انسان بود و باید به پدر و مادری که چنین هنرمند متعهدی را تربیت و تحویل عرصه فرهنگ و هنر این مملکت کرده‌اند، درود فرستاد.

قاسمی با اشاره به اینکه کریم اکبری مبارکه در دوران قبل و بعد انقلاب فارغ از هر نحله و اندیشه روشنفکری و روشنفکرنمایی سبک و سیاق خود را دنبال می‌کرد، گفت: هیچگاه به دنبال رنجش کسی از خودش نبود و در همه حال حتی در صحنه فیلمبرداری نیز حواسش به همه جوانب و اطراف خود بود که خاطرم هست یک بار که پس از حدود یک سال که کریم را ندیده بودم در جریان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان به شکل تصادفی او را سر صحنه فیلمبرداری یک پروژه دیدم در حالی که همه آماده برداشت یک پلان بودند، او برای لحظاتی کار را ترک کرد تا با من دیداری تازه کند و بلافاصله به سر کار خود برگشت.

وی در پایان سخنان خود گفت: به نظرم هنر، علم و فن بدون معرفت و عشق واژه‌ای توخالی است و نفعی برای انسانیت ندارد و باید این مفاهیم در انجام هر امری به ویژه امور فرهنگی و هنری توأمان باشد و این ویژگی در زندگی مرحوم اکبری مبارکه مشهود بود.

تجلیل اکبری مبارکه و تقدیر نمایشنامه (1)

اکبری مبارکه ما را همواره دعوت به صبر و بردباری می‌کرد

سیدعباس عظیمی؛ مدیر سابق مؤسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: بدون اغراق و تظاهر باید بگویم که در جریان مرگ مرحوم اکبری مبارکه بسیار متأثر شدم و با وجود آنکه در طول مدت مأموریتم در مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بالغ بر 100 هنرمند را از دست دادیم اما هیچکدام ایشان به قدر اکبری مبارکه مرا متأثر نکرد.

وی ادامه داد: روراستی، مهربانی و اینکه همواره در جریان مجموعه فعالیت‌های این مؤسسه او از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نکرد و خالصانه همه وقت و توان خود را برای پیشبرد امور این مؤسسه به کاربست از جمله ویژگی‌هایی بود که موجب شد تا نام او برای همیشه در این عرصه جاوید باقی بماند.

عظیمی صبر، بردباری را از جمله دیگر خصایص مرحوم اکبری مبارکه برشمرد و گفت: حتی در مواقعی هم که به سبب فشار و حجم کار و برخی ناهماهنگی‌ها ممکن بود من و سایر همکارانم طاقت‌مان طاق شود، او با مهربانی و روی خوش ما را به صبوری و آرامش دعوت می‌کرد و بی‌شک به دلیل همه این ویژگی‌های خوب و ممتاز است که باید گفت درگذشت او برای عرصه فرهنگ و هنر خسران بزرگی است.

مدیر سابق مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: به نظرم باید نسبت به تکریم و قدردانی از هنرمندان به ویژه هنرمندان پیشکسوت و صاحبنام که سرمایه‌های فرهنگی این کشور هستند در زمان حیات ایشان فکر شود و اینگونه نباشد که پس از وفات برای آنها مراسم تجلیل و تکریمی برپا شود هر چند که تجربه چند سال مسئولیت من در این مؤسسه جز آه و افسوس بر فقدان هنرمندی آن هم در مسجد و قطعه هنرمندان بهشت زهرا چیزی دیگری نبود.

وی در پایان گفت: حتی یک تماس تلفنی با یک هنرمند و جویا شدن از احوال او به ویژه در این اوضاع و اینکه در برخی از محافل حسادت‌‎ها کنار گذاشته شود و هنرمندان به تعریف و تمجید از یکدیگر بپردازند خود سبب، افزایش روحیه، امید به زندگی و اثربخشی بیشتر آنها در جامعه خواهد شد.

اکبری مبارکه در همه عرصه های هنری و حرفه‌ای، هنرمندی پیشگام بود

احمد جولایی؛ مدرس دانشگاه و از همکاران و دوستان قدیمی مرحوم اکبری مبارکه نیز در این مراسم گفت: کسی را می‌شناسم که در مدت چندین و چند سالی که در محافل علمی و دانشگاهی فعالیت دارد و همه آنها با شکوه و پر از خاطره بوده است اما از یک ورک‌شاپ و کارگاهی همواره یاد می‌کند که مدرس آن کریم بود. اینکه یک فرد از آن کارگاه در میان همه مشغله‌های حرفه‌ای و کاری به نیکی یاد می‌کند ناشی از لحظات و ساعات خوشی است که مرحوم اکبری مبارکه در آن برای او و سایر هنرجویان به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: در هر عرصه‌ای به ویژه در عرصه هنری ما یا افرادی پیشگام داریم یا همگام یا پسگام که البته در هر سه نیز افراد زیادی تعریف می‌شوند اما باید بگویم که مرحوم اکبری مبارکه از جمله هنرمندانی بود که در غالب این عرصه‌ها پیشگام و داوطلب بود و من بسیار خرسندم آخرین کاری که در عرصه کارگردانی آن را انجام دادم او بازی کرد؛ نمایشی بود با موضوع شهید قشقایی در سالن قشقایی تئاتر شهر که به محض مطرح کردن آن با کریم، او کار برای یک شهید را افتخار دانست و ایفای آن را قبول کرد.

جولایی تصریح کرد: وظیفه هنرمند اغنای مردم و مخاطب است و وقتی این اغنا اتفاق بیفتد دیگر میزان جرایم و بزه در جامعه کم می‌شود و ما دیگر نه نیاز به پلیس خواهیم داشت و نه به قاضی و زندان؛ هنرمند وجدان خفته انسان را بیدار می‌کند اما اگر هنرمندان از سلامت روحی و روانی برخوردار نباشند نخواهند توانست به رسالت خود در قبال جامعه به شکل مطلوبی بپردازند لذا از همه مسئولان می‌خواهم که حمایت بی‌شائبه از هنرمندان برای سلامت هر چه بیشتر جامعه داشته باشند.

وی در پایان گفت: به نظر من این مراسم تنها بزرگداشت مرحوم اکبری مبارکه نیست، این مراسم بزرگداشت هر انسان متعهد و معتقدی است که هنرمند متعهد نیز از جمله آنهاست و کریم مصداق بارز آن بود.

در ادامه این مراسم با حضور نوید اکبری مبارکه؛ فرزند مرحوم کریم اکبری مبارکه هدایا و الواح تقدیری از سوی داره کل هنرهای نمایشی، بنیاد فرهنگی و هنری رودکی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت را به خانواده این هنرمند فقید اهدا شد و کانون تئاتر دینی و تئاتر صاحبدلان نیز با اهدای تندیس این رویداد از مقام هنری او تقدیر کرد.

تقدیر از برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی "تئاتر صاحبدلان"

در خاتمه این مراسم از رتبه‌های اول تا سوم مسابقه نمایشنامه‌نویسی دهمین دوره تئاتر صاحبدلان به شرح زیر تقدیر شد:

نفر نخست؛ محمدرضا آریان فر برای نگارش نمایشنامه "روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر"

نفر دوم؛ حمید نامق برای نگارش نمایشنامه "مردی که خواب کسوف می‌دید"

نفر سوم؛ روزبه حسینی برای نگارش نمایشنامه "قلندر"