سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "جدال" نوشته و کار محمد داورپناه از بجنورد، امروز 14 دی‌ماه ساعت 16:30 و 19 در بخش صحنه‌ای دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی در مجموعه تئاتر شهر سیرجان اجرا می‌شود.

محمد داورپناه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایش گفت: نمایش "جدال" که مدت زمان اجرای آن 45 دقیقه است یک اثر موزیکال و بدون دیالوگ و مبتی بر نور، موسیقی و حرکت است. این نمایش به نوعی جدالی است میان سه رنگ سفید که نشانه مردم پاک و بی‌گناه، سبز به نشانه مدافعان حرم و قرمز به نشانه داعشیان ملعون.

او ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود یک ماه به طول انجامید، در ادامه افزود: موضوعیت این نمایش درباره ایستادگی مردم سوریه، مدافعان حرم، روند شهادت محسن حججی و در ادامه حاج قاسم سلیمانی است.

این کارگردان تئاتر بجنورد همچنین اضافه کرد: نمایش "جدال" به سفارش حوزه هنری خراسانی شمالی، بسیج هنرمندان و شهرداری تولید شد و سپس تصمیم به اجرای آن در دومین جشنواره ملی تئاتر سردار آسمانی گرفتیم.

او درباره لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای عنوان کرد: جشنواره‌ها فضای رقابت و همچنین آموزش را برای اهالی تئاتر فراهم می‌کنند و از این رو بسیار تاثیرگذار هستند. برگزاری جشنواره‌ای با موضوعیت سردار قاسم سلیمانی نیز بسیار اتفاق خوشایندی است چراکه نیازمند آشنایی و آگاهی نسبت به شخصیت و بصیرت این شهید هستیم.

داورپناه با بیان اینکه قصد دارد این نمایش را در بجنورد به صحنه آورد، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "جدال" گفت: به اعتقاد من باید آثار نمایشی از فضای کارهای رادیویی خارج شوند. از آنجا که پدرم از پیشکسوتان تئاترِ شهر بجنورد بود از کودکی در فضای تئاتر بودم و این فضا را آسیب‌شناسی کردم. امیدوارم آثار نمایشی از دیالوگ محور و رادیویی بودن خارج شوند و دیگر حواس مخاطب را نیز به خود درگیر کنند.

او همچنین افزود: نمایش‌ها نباید تنها گوش مخاطب را درگیر کنند بلکه باید دیگر حواس تماشاگر را به کار گیرند. این سبک اجرایی مخالفانی دارد اما یک سبک جهانی است و این نمایش را در هر جای دنیا می‌توان به صحنه آورد و حاج قاسم سلیمانی را به دیگر مردم جهان شناساند.

محمد داورپناه درباره موسیقی نمایش "جدال" عنوان کرد: علاقمند بودم در این نمایش از موسیقی زنده استفاده کنم اما متاسفانه به دلیل هزینه‌بر بودن آن مجبور شدم تا از موسیقی‌های انتخابی، افکتیو در کنار موسیقی‌های ساخته شده به صورت پلی بک استفاده کنم.