به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار آسمانی، حاج قاسم سلیمانی، مستند نمایش "سرباز" به تهیه‌کنندگی بنیاد رودکی و کارگردانی حسین پارسایی از شامگاه جمعه دوازدهم دی ماه به نمایش درآمد.این اجرا در حالی در تالار وحدت به روی صحنه رفت که در حاشیه پخش برخط آن از تلویزیون تعاملی لنز برای مخاطبان، تعداد محدودی میهمان ویژه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از نزدیک به تماشای این نمایش نشستند. مستند نمایش "سرباز" مبتنی بر سویه‌های زیستی و مقاومتی سردار سلیمانی به عنوان اسوه ملی مقاومت است و از هفت اپیزود نمایشی و برخوردار از جلوه‌های ویژه فنی و بصری تشکیل شده است و قطعه پایانی آن با عنوان "حالا که می‌روی" با صدای محمد معتمدی اجرا می شود.

 محمدحسین صفارهرندی (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مرتضی محمودوند (نماینده مجلس شورای اسلامی)، سید محمد حسینی (وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، دکتر فرید مرادیان (معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر)، دکتر محمدتقی حسینی طباطبایی (رئیس مجتمع دارویی هلال ایران جمعیت هلال احمر، منصوره باقری (معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر)، فوزیه درخشان نیا (مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری جمعیت هلال احمر)، دکتر سمیرا فعلی (مشاور رئیس سازمان هلال احمر ایران)، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و محمود فرهنگ مدیر کانون نمایش های مذهبی اداره کل هنرهای نمایشی از مهمانان ویژه شب نخست اجرا بودند. 

علی براتی  به عنوان طراح حرکت، انوش معظمی، مجید رحمتی، مسعود رحیم پور،رضا راد، ندا سیاس، سروش کریمی نژاد، احمد صمیمی، حسین نصری، میلاد محمدزاده، آصف جاودانفرد، یونس حمزه لویی، رضا طالبی، آرمان صلحی، سعید نوعی، میثم جبارزاده، رضا خاکی، مارال قادری، امید کفایتی، اسماعیل صالحی، الکس ملک کرم، مهدیار کشمیری، حامد شمسه، هومن حسین زاده و ملیکا کاشانی به عنوان بازیگر، سروش کریمی نژاد به عنوان طراح صدا و موسیقی، مژگان عیوضی طراح لباس، حسین میرزا محمدی ویدئو آرت، محمد موحد نیا طراح گرافیک، رضا راد دستیار کارگردان و برنامه ریز و داریوش یگانه به عنوان مدیر تولید پروژه سرباز را همراهی می کنند.

داستان سردار سلیمانی یک فصل برجسته تاریخ ماست

صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تماشای مستند نمایش " سرباز " گفت: اجرا خیلی خوب و همان چیزی که انتظار می‌رفت بود، هنر نمایشی ما همیشه در خدمت آرمان‌ها و تاریخ کشورمان بوده و داستان سردار سلیمانی یک فصل برجسته تاریخ ماست؛ انصاف این است که این دین را باید ادا کرد و شروع خوبی است که این هنر در خدمت جریان مقاومت، فداکاری و پاسداشت ارزش‌های قهرمان ملی باشد.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که جامعه با قهرمان ملی خودش بیشتر آشنا شود، قطعا هنرهای نمایشی است و خیلی‌ها مدیون هستند و باید دین خودشان را انجام دهند و این کار را از بخشی از جامعه هنری کشورمان قابل قبول می‌دانم.

سردار سلیمانی سرباز ملت ایران بود 

 محمودوند، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای "سرباز" گفت: از تمام عزیزانی که در اجرای این مستند نمایش زحمات زیادی کشیدند، تشکر می‌کنم؛ واقعا خیلی خوب کار کردند و به صورت کارشناسی و اشرافیت بالا آن‌چه را که مفاهیم مهم و ارزشی خصوصا در حوزه نبرد و مسائل آرمانی بود را انصافاً به بهترین نحو به نمایش درآوردند. 

وی افزود: حقیقتا سردار سلیمانی سرباز ملت ایران بود؛ سربازی باهوش و فداکار که فارغ از شرایط خاص سیاسی، جریانی و حزبی حرکت می‌کرد و مردم ایران عاشقانه دوستش داشتند. امروز نیز در همین تئاتر و نمایش بی‌نظیر هنری، همان عشق و علاقه جوانان ایرانی در تئاتر نسبت به این عزیز دیدیم و رمز موفقیت هر انسانی در هر جایگاه و مقامی، عشق، ایثار و اخلاص در خصوص هموطنانش است که این عزیز در اوج بزرگی به این موضوع توجه خاص و ویژه داشت.

 حقیقتا کار فرهنگی سرلوحه تمام امور از جمله رشد، پیشرفت، توسعه و حتی موضوعات اقتصادی است و اگر این مسائل فرهنگی در نوع و جایگاه خودش به واقع به صورت کارشناسی و دلسوزانه مطرح شود، در تمام ابعاد زندگی مردم تأثیر می‌گذارد.

با ابزار هنر باید نقش سردار سلیمانی را در تاریخ ثبت کنیم

دکتر فرید مرادیان معاون  جمعیت هلال احمر هم درخصوص اجرای مستند نمایش "سرباز" گفت: من زمانی که این تئاتر را دیدم، به یاد یک جمله از مقام معظم رهبری افتادم که فرمودند هرچیزی که می‌خواهید در تاریخ به ثبت برسانید و جاودانه شود، سعی کنید با هنر آمیخته شود و با زبان هنر مطرح شود؛ اجرای بسیار جذابی بود و به نظر من یک مجموعه مختصر، مفید، مستند و مستدل بود از تمام وقایعی که پشت سر گذاشتیم؛ حسادت‌ها و کینه‌های دشمنان و نقشه های برآب شده‌شان در این تئاتر واضح بود. فکر می‌کنم هم یک تاریخچه خوب و هم یک کار هنری اثرگذار بود که تاثیرگذاری آن خصوصاً برای جوانان و آن‌هایی که دوست دارند وقایع با زبان هنر بیان شود، بسیار خوب بود. من فکر می‌کنم باید با ابزار هنر، ادبیات و با کمک گرفتن از هنرمندان و ذهن و شور و شوق سرشارشان بتوانیم نقش سردار سلیمانی را در تاریخ و فرهنگ مرز و بوم بیان کنیم؛ همان‌طوری که از پهلوانان، رزم‌آوران و میهن‌پرستان نامی در تاریخ یاد می‌شود. با این شیوه، سردار سلیمانی نیز بهتر از پیش در تاریخ این مرز و بوم ثبت و الگویی که نماد شجاعت، صداقت و نوع دوستی است، بیشتر معرفی می شود.

مستند نمایش "سرباز" به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مشارکت و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی به صورت برخط (آنلاین) از روز جمعه 12 دی‌ماه به مدت پنج شب و از ساعت 18:30 به صورت آنلاین از طریق تلویزیون تعاملی "لنز" با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در تالار وحدت اجرا می‌شود.