سرویس تئاتر هنرآنلاین، سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان از 4 تا 6 دی‌ماه برگزار شد. محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این‌باره گفت: پس از انتشار فراخوان، 53 اثر به منظور شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند و در ادامه فیلم 31 نمایش به دبیرخانه ارسال شد و از این میان 8 نمایش پس از بازبینی برای حضور در این رویداد انتخاب شدند. در نهایت دو نمایش "خواب‌هایی که باید دید" به کارگردانی اشکان لدنی و یاسین پارسامنش از شهرستان بهبهان و "تلاقی یا گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده" به کارگردانی مهدی آشوغ از شهرستان اندیمشک به سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

او ضمن اشاره به اینکه سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان نیز به صورت آنلاین برگزار شد، درباره نظرش در این خصوص گفت: پخش آنلاین را می‌شود از دو دیدگاه عنوان کرد. نخست اینکه دایره مخاطبان اجراها به نسبت حضور در سالن‌ها و پلاتوها وسیع‌تر است و طبق تجربه بیشتر گروه‌های نمایشی به تماشای آثار یکدیگر می‌نشینند و تماشاگران عام کمتر هستند اما در اجرای آنلاین هر نمایش حدود 800 تا 850 نفر مخاطب اجراها بودند و از این دید پخش تئاترها به صورت آنلاین اتفاق مثبتی است.  

یاقوت‌پور در ادامه افزود: از دیگر سو به اعتقاد من تئاتر هنر زنده است و نمی‌توان در یک قاب تصویری به آن نگاه کرد. هنر نمایش با نفس تماشاگر و بازیگر معنا دارد و از این دیدگاه با پخش آنلاین تئاتر رقم نمی‌خورد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با بیان اینکه تاکنون کمک هزینه برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی پرداخت نشده است، اظهار کرد: معمولاً این کمک هزینه یک ماه پس از برگزاری جشنواره از سوی اداره کل هنرهای نمایشی واریز می‌شود. الباقی هزینه‌ها نیز از سوی استان تامین می‌شود. امسال جشنواره به صورت متمرکز برگزار نشد و هر گروهی در شهر محل سکونت خود نمایش‌ها را ضبط و به دبیرخانه ارسال کردند.

محمد یاقوت‌پور درباره برگزاری آنلاین سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: با برگزاری این رویداد به صورت آنلاین موافق نیستم و پیشنهادم این است تا به جای بازه زمانی 10 تا 15 روزه‌ای که برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته می‌شود، 40 تا 60 روز به این رویداد اختصاص داده شود و از گروه‌های نمایشی به تناوب دعوت شود تا تجمعی نیز شکل نگیرد و هر گروه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایش خود را به صحنه آورد.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی به منظور انتشار فراخوان حمایت از تئاتر صحنه‌ای و جشنواره تئاتر خیابانی هستیم که به زودی منتشر خواهند شد. هنرمندان تئاتر توانستند خود را با شرایط کرونایی وفق دهند و امیدوارم به زودی نمایش‌ها روی صحنه روند.