سرویس تئاتر هنرآنلاین: سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس، 27 آذر تا 4 دی ماه برگزار شد. احمد وامق رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان فارس در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: سی و پنج اثر متقاضی حضور در سی و یکمین جشنواره استان بودند که در نهایت پس از بازبینی 15 نمایش به این رویداد راه یافت و دو نمایش "ناخوانده" به کارگردانی علی‌رضا محمودی از شیراز و "زاویه" به کارگردانی مریم سعیدیان از نورآباد ممسنی به سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. 

او ضمن اشاره به اینکه این جشنواره از 27 تا 4 دی ماه به صورت آنلاین برگزار شد، عنوان کرد: از آنجا که استان فارس در وضعیت نارنجی بسر می‌برد، امکان برگزاری جشنواره به صورت حضوری میسر نشد و حتی داوری نیز به شکل آنلاین بود. 

وامق با ابراز نارضایتی نسبت به برپایی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس به صورت آنلاین، یادآور شد: داورها و گروه‌های شرکت‌کننده نیز از برپایی این رویداد به شکل آنلاین و مجازی اظهار نارضایتی کردند چرا که ارزش تئاتر به زنده بودن آن است و هیئت داوران نیز در بیانیه‌ای نسبت به این موضوع ابراز نارضایتی داشتند. 

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: در صورتی‌که قرار بر آن باشد تا نمایش‌ها به صورت آنلاین پخش شوند و جشنواره‌ها به شکل مجازی برگزار شوند باید به دنبال ایده و فکری به منظور برنامه‌ریزی مفصل بود چراکه برخی از نمایش‌ها از کیفیت صدا و تصویر نامناسبی برخوردار بودند و باید برای رفع این مشکل امکانات سخت‌افزاری مناسبی در اختیار قرار گیرد. 

رئیس انجمن نمایش استان فارس با بیان اینکه پخش آنلاین و مجازی نمایش‌ها شباهت‌هایی با تله تئاتر دارد، تصریح کرد: تولید تله تئاتر نیازمند شرایط و امکانات ویژه‌ای است ضمن اینکه حمایت‌های خاصی را می‌طلبد و در صورتی‌که این امکانات فراهم باشد شرایط مطلوب‌تری ایجاد خواهد شد. 

احمد وامق در ادامه افزود: در برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نمایش‌ها توسط دبیرخانه با کیفیت یکسان ضبط و پخش شد و حتی داوری نیز به شکل حضوری بود. هرچند که برگزاری جشنواره به صورت حضوری بهتر است اما با روال برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت، برپایی جشنواره‌ها قابل قبول‌تر است. 

او ضمن اشاره به اینکه تاکنون بودجه‌ای به منظور برپایی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس دریافت نکردیم، گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منعقد شده است، قرار بر این است تا چند روز آینده مبلغی از سوی اداره کل برای برگزاری این جشنواره پرداخت شود اما انجمن هنرهای نمایشی استان تاکنون کمک هزینه‌ای را پرداخت نکرده است. 

وامق در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: با برگزاری جشنواره‌ها به صورت حضوری بیشتر موافق هستم چراکه قضاوت بهتری خواهد شد اما در صورتی‌که قرار است جشنواره تئاتر فجر به شکل آنلاین برگزار شود باید با پلتفرم‌های معتبر وارد گفت‌وگو شوند تا اتفاق بهتری برای این رویداد رخ دهد.