سرویس تئاتر هنرآنلاین، سی و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی از 22 تا 25 آذرماه به صورت آنلاین در شهرستان ارومیه برگزار شد. امید خاکپور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در این‌باره گفت: 26 گروه نمایشی در سطح استان به منظور شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کردند و پس از بازبینی از این میان، 9 نمایش برای شرکت در این رویداد انتخاب شد.

او ضمن اشاره به اینکه این دوره از جشنواره از 22 تا 25 آذر ماه در شهرستان ارومیه برگزار شد، عنوان کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این رویداد به صورت زنده برای داوران و همزمان به شکل آنلاین و با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای مخاطبان برگزار شد و در نهایت دو نمایش "وقتی زنجره‌ها شیهه می‌کشند" به کارگردانی علی پیروزنیا و "معصوم مرده" به کارگردانی مرتضی نورپور از شهرستان ارومیه با اکثریت آرا هیئت داوران برای شرکت در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. اختتامیه این دوره از جشنواره با حضور نماینده گروه‌های شرکت‌کننده و تعدادی از پیشکسوتان و هنرمندان برگزار شد و این مراسم نیز در فضای مجازی پوشش داده شد.

خاکپور با بیان اینکه هرچند ویژگی تئاتر به زنده بودن و پویا بودن آن است اما در این شرایط اجرای نمایش‌ها و برگزاری جشنواره به صورت آنلاین اتفاق خوبی بود و استقبال خوبی نیز از آن صورت گرفت، اظهار کرد: به منظور اینکه حق و حقوق گروه‌های شرکت‌کننده ضایع نشود تصمیم بر آن شد تا سی و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی در مرکز استان برگزار شود و همه نمایش‌های شرکت‌کننده در ارومیه اجرا و داوری شدند. پخش آنلاین نمایش‌ها فرصتی بود تا افرادی که امکان حضور در جشنواره را نداشتند نیز تماشاگر آثار نمایشی باشند. در این ایام که سالن‌های نمایش تعطیل است، فضای مجازی ظرفیتی را ایجاد کرد تا فعالیت تئاتر ادامه داشته باشد و باید از این ظرفیت به عنوان تجربه خوبی حتی برای استفاده در آینده که فعالیت سالن‌های نمایشی آغاز شود، بهره برد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه ویروس منحوس کرونا هرچه سریعتر از میان برود، تصریح کرد: امیدوارم این ویروس هرچه زودتر ریشه‌کن شود تا ما نیز بتوانیم کارهای‌مان را آغاز و برنامه‌های‌مان را دنبال کنیم. از اداره کل هنرهای نمایشی درخواست دارم در این شرایط بیشتر به شهرستان‌ها و استان‌ها توجه نشان دهد چراکه بار اصلی تئاتر کشور بر دوش هنرمندان شهرستان‌ست.

او در ادامه افزود: از دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز تقاضا می‌کنم تا این جشنواره را به صورت زنده برگزار کنند. هرچند که آگاهی داریم امسال با شرایط استثنایی و متفاوتی روبرو هستیم اما حداقل داوری آثار به صورت زنده با رعایت پروتکل‌های بهدشتی باشد چراکه در غیر این صورت شاید حق مطلب ادا نشود و زحمات بچه‌ها به خوبی دیده نشود. تجربه ما از برگزاری جشنواره به صورت آنلاین و داوری زنده نمایش‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بسیار خوب بود. جشنواره تئاتر فجر بزرگترین رویداد تئاتری کشور است و نمایش‌های شرکت‌کننده در آن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی بهتر دیده خواهند شد.