به گزارش هنرآنلاین، مسعود طیبی کارگردان و مدرس دانشگاه به یادبود اکبر رادی، دانش و تجربه خود از کارگردانی آثار این نمایشنامه نویس برجسته را منتشر می کند. این کتاب را می توان راهنمایی برای درک بهتر آثار رادی از منظر کارگردانی دانست.

طیبی درخصوص جای خالی چنین کتابی درخصوص نمایشنامه های اکبر رادی گفت: به عنوان یک کارگردان، در اجراهایی که کارگردانان مختلف از رادی به روی صحنه برده اند، نقاط ضعف متعددی دیده می شود و خودم نیز مشابه برخی از این ضعف ها را در زمان کارگردانی تجربه کردم که تلاش کردم با اتکا به تجربه گذشته و ترکیب آن با دانش  کارگردانی ام این نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنم که در نهایت نتیجه تجربیاتم را در این کتاب با علاقمندان به آثار اکبر رادی و کارگردانی آن به اشتراک بگذارم.

این نویسنده درخصوص کتاب جدید خود گفت: در این کتاب دیدگاه متفاوتی از منظر کارگردانی ارائه شده است که علاقمندان به کارگردانی نمایشنامه های رادی و همچنین، مخاطبان آثار او را با زاویه دیگری از آثار رادی و از منظر کارگردانی آشنا می کند.

طیبی افزود: در مواجهه با آثار اکبر رادی خواه به عنوان یک هنرمند یا به عنوان یک مخاطب باید جامعه شناسی و شخصیت شناسی کشور خود را کامل بشناسیم و به صورت دقیق بدانیم که در تاریخ مملکت ما چه گذشته است تا بدانیم رادی از چه حرف می زند.

این مدرس دانشگاه افزود: بسیاری از آثار رادی  که حدود 40 سال قبل نوشته شده اما به گونه ای آگاهانه به رشته تحریر درآمده است که پیش بینی شرایط و معضلات کنونی جامعه است.

نویسنده کتاب "بر صحنه آبی" رادی را پیشگویی در ادبیات دراماتیک توصیف کرد که با توجه به اشراف کاملی که بر جامعه شناسی و مردم جامعه خود و درام دارد می تواند آینده را پیش بینی کند و پیشاپیش به ما هشدارهای جدی بدهد، شاید که بیندیشیم، ‌عبرت بگیریم و از وقوع برخی معضلات پیشگیری کنیم.

اکبر رادی (۱۳۱۸ - ۱۳۸۶) نویسنده برجسته معاصر ایرانی اهل رشت، جامعه شناس و نمایشنامه نویسی چیره دستی بود که در آثارش به مسائل اجتماعی زمان خود توجهی عمیق و موشکافانه داشت.

مسعود طیبی سالهای دهه 80 تا زمان حیات اکبررادی از همنشینی و مصاحبت استاد برجسته نمایشنامه نویسی ایران بهره برده است. این کارگردان و نویسنده در زمان حیات و پس از فوت اکبر رادی کارهای متعددی از وی را به روی صحنه برده است.

طیبی تاکنون نمایش های "در مه بخوان"، "آهنگ های شکلاتی"، "کاکتوس"، "صیادان"، "خانمچه و مهتابی" و ... را از این نمایشنامه نویس برجسته به روی صحنه برده است.