سرویس تئاتر هنرآنلاین، هادی کیانی کارگردان نمایش خیابانی "بازمانده" که از خمینی‌شهر استان اصفهان به هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت راه‌‌یافته است در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: نمایش "بازمانده" روایت زندگی یک فشنگ بازمانده از هشت سال دفاع مقدس است.

کیانی افزود: فشنگ نمایش ما که به همراه دیگر اعضای خانواده خود در خشاب اسلحه‌ای گیر کرده است، پس از گذشته چهار دهه از جنگ، حالا در نمایشگاهی از دوران دفاع مقدس رونمایی می‌شود. رونمایی فشنگ در این نمایشگاه فرصتی برای بازگویی سرگذشت او طی چند دهه گذشته ایجاد می‌کند.

این کارگردان تئاتر خیابانی افزود: "بازمانده" با تلفیقی از کمدی و تراژدی، آرزوهای فشنگ را عنوان می‌کند. فشنگی که روزی روزگاری در خشاب اسلحه نوجوانی بسیجی بوده و هیچ‌گاه فرصت شلیک شدن نداشته است.

کیانی افزود: این فشنگ با توجه به حضور چهل‌ساله در این خشاب باقی‌مانده از جنگ، رویدادهای قابل تاملی را بازگو می‌کند.

کیانی در مورد شیوه اجرای تازه‌ترین نمایش خود گفت: ما برای تولید این اثر، هنرها و آیین‌های نمایشی از جمله نقالی، سایه‌بازی و تعزیه را با نمایش‌های مدرن و فانتزی ترکیب کرده‌ایم.

وی در مورد سختی‌هایی که تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره پشت سر گذاشته‌اند گفت: افزایش عجیب قیمت هرگونه ضروریات و الزامات هنرمندان تئاتر برای تولید یک نمایش علاوه بر محدودیت‌های کرونایی کار را برای ما بسیار سخت کرد. آنچه تمامی هنرمندان حاضر در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را برای ادامه کار تشویق می‌کرد، عشقی است که به مقوله مقاومت، ایثار و ذات وجودی تئاتر دارند.

کیانی در مورد بخش خیابانی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: داریوش نصیری دبیر این بخش از جشنواره که یکی از هنرمندان باتجربه تئاتر خیابانی است به‌خوبی خواسته‌ها و درد و رنج‌های ما را می‌داند. یکی از مواردی که هنرمندان تئاتر خیابانی همواره با آن درگیر هستند، عدم امکان اجرای عموم پس از برگزاری جشنواره‌ها است. یکی از موهبت‌های این دوره از جشنواره مقاومت این است که ستاد برگزاری در نظر دارد تا ما را برای اجرای عمومی حمایت کند.

وی در ادامه گفت: استاد عبدالرضا فریدزاده، استاد اصغر فریدی ماسوله و رضا مهدوی در تولید این نمایش مشاوره‌های کارآمد بسیاری به ما دادند که باید از آنها قدردانی کنم.

کیانی در پایان گفت: با پایان جشنواره حمایت‌های مادی و معنوی از آثار تولیدی جشنواره مقاومت، اهمیت بسیاری برای تئاتر کشور و تئاتر مقاومت دارد، چرا که هر یک از این گروه‌ها سرمایه‌ای برای ادوار آینده جشنواره تئاتر مقاومت هستند که باید حفظ شوند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه، به دو شیوه زنده و آنلاین در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.