سرویس تئاتر هنرآنلاین، مصطفی دهشت کارگردان نمایش "او پهلوان اکبره" که از کرمانشاه به بخش خیابانی و محیطی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت راه یافته است در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: "او پهلوان اکبره" با زبان آرکائیک به سردار حاج قاسم سلیمانی می‌پردازد.

دهشت افزود: سعی داشته‌ایم پهلوانی سردار سلیمانی در خاورمیانه را به نمایش بگذاریم. به این منظور با نام بردن از پهلوانان اساطیری خاورمیانه از جمله گیلگمش و انکیدو تلاش کردیم تا از سردار سلیمانی به‌عنوان پهلوان این تاریخ از خاورمیانه یاد کنیم.

وی ادامه داد: ترکیب هنرهای سنتی مثل نقالی و پرده‌خوانی و حرکات مدرن در این اثر، ما را برای جذابیت بیشتر یاری می‌کنند. همچنین از موسیقی‌های اصیل ایرانی از جمله تنبک زورخانه‌ای، دف، تار و ستار به‌صورت زنده استفاده می‌کنیم.

دهشت با اشاره به تاثیراتی که کرونا بر روند تئاتر کشور در جامعه گذاشته است گفت: طی ماه‌های گذشته هیچ اقدام جدی و موثری برای هنرمندان به‌خصوص اهالی تئاتر کشور انجام نشده است. هنرمند تئاتر پیش از اینکه از این هنر، امرار معاش کند با آن زندگی و حیات می‌یابد. برپایی جشنواره تئاتر مقاومت در چنین شرایطی خوراک مادی و معنوی هنرمندان تئاتر را فراهم می‌کند.

وی افزود: بسیاری از نقاط گوناگون جهان بار دیگر کارهای فرهنگی و هنری را با برنامه‌ریزی‌های دقیق آغاز کرده‌اند. جشنواره تئاتر مقاومت هم با اقدامی جسورانه تن به برپایی این رویداد مهم فرهنگی و هنری داده است. اما باید ضمن برپایی، از فعالیت‌هایی که شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کند پرهیز و برای کنترل اوضاع ویژه این دوره از جشنواره اقدامات لازم انجام شود.

دهشت ادامه داد: زحماتی که دبیرخانه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با تمامی دشواری‌های پیش روی خود انجام داده و می‌دهد بسیار ستودنی است. بی‌شک برپایی جشنواره تئاتر مقاومت در این شرایط، اقدامی جهادی در راه فرهنگ و هنر کشور است.

وی افزود: برپایی حضوری بخش‌های صحنه‌ای و دیگر بخش‌های جشنواره نیز می‌تواند همانند بخش خیابانی و محیطی با رعایت و قانون‌گذاری دقیق بهداشت فردی و اجتماعی انجام شود، اما به هر حال می‌دانیم که مدیران برپایی جشنواره تمام تلاش خود را جهت اجرای هرچه بهتر برنامه‌های این رویداد به کار بسته‌اند. بی‌شک باید از اعضای دبیرخانه جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت برای برپایی جشنواره در این اوضاع پیچیده و دشوار قدردانی کرد.

دهشت در پایان با پیشنهادی گفت: خوراک متنی برای اجرا در جشنواره تئاتر مقاومت ناکافی است و انتظار می‌رود انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در بنیاد فرهنگی روایت فتح، تصمیمی جدی برای رفع این کمبود برای دوره‌های بعد بگیرد.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه، به دو شیوه زنده و آنلاین در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.