سرویس تئاتر هنرآنلاین: "دزد لالایی‌ها" در دومین روز از هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در بخش کودک و نوجوان این رویداد به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود. این نمایش نوشته فائزه فیض و بهرام جلالی‌پور و با طراحی و کارگردانی آرش شریف‌زاده تیرماه سال گذشته در تالار هنر اجرا شده است و همچنین در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی به صحنه آمده است. بازیگران این اثر حامد نظامی، میترا شجاعی، احمد خیرآبادی، ناصر احمدی‌فر، نیره حاجیان، نگار تقوی‌راد و آنلی مدنی هستند.

آرش شریف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "دزد لالایی‌ها" گفت: مضمون این نمایش از سویی درباره کودکانی است که از تاریکی می‌ترسند و یا چیزهای کوچکی باعث ترس‌های بزرگ در آن‌ها می‌شود و از طرفی دیگر به بچه‌هایی بازمی‌گردد که نسبت به خواهر و برادر کوچکترشان حس حسادت دارند.

او داستان این اثر نمایشی را اینگونه توضیح داد: آوا شخصیت اصلی قصه که از زبان پدر و مادربزرگش داستان لولو را شنیده به دنبال تولد فرزند کوچک‌تر خانواده، سعی دارد، لولو را پیدا کرده تا بیاید و لالایی مادرش را با خود ببرد... لولو برای خوابیدن باید لالایی گوش دهد تا کابوس نبیند. لولو زمانی‌که لالایی‌هایش تمام می‌شود تصمیم می‌گیرد به سرزمین آدم‌ها برود و لالایی آن‌ها را با خود بیاورد. او که این‌بار برای گرفتن لالایی به سرزمین آدم‌ها می‌رود به خاطر اشتباه یک بچه آدمیزاد (آوا) را هم با خودش به سرزمین لولوها می‌آورد...

کارگردان نمایش "خروسی که می‌خواست شب را ببیند" ضمن اشاره به اینکه نمایش "دزد لالایی‌ها" مناسب گروه سنی 4 سال به بالاست، خاطرنشان کرد: در این نمایش از عروسک نیز استفاده شده است و عروسکِ پشه، مگس و مورچه راوی و نوازنده نمایش هستند. از آنجا که خودم از اعضای انجمن عروسک‌گردان‌ها هستم در قالب آثاری که به صحنه می‌آورم از عروسک استفاده بهینه می‌کنم.

او درباره طراحی صحنه نمایش عنوان کرد: مخاطب در این اثر با طراحی صحنه فانتزی و غیرواقعی مواجه است. نمایش "دزد لالایی‌ها" طراحی صحنه خاصی دارد و سعی شده دنیای لولوها را با تعدادی بالش نشان دهیم. در صحنه بالش‌های سفیدی است که با نورپردازی رنگی می‌شوند. همواره غول‌ها و موجودات وحشتناک در غار و فضایی تاریک دیده می‌شوند اما با این طراحی در نظر داشتیم فضایی خواب و رویاگونه را به مخاطب نشان دهیم.

شریف‌زاده درباره موسیقی نمایش خاطرنشان کرد: در این نمایش از موسیقی زنده و پلی‌بک استفاده می‌شود. سازی که در این اثر نواخته می‌شود "هنگ درام" است که نوای لطیفی دارد و حس لالایی و خواب را تداعی می‌کند.

این کارگردان تئاتر کودک درباره حضور در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: به دلیل شرایط پیش آمده در پی شیوع کرونا برای شرکت در این جشنواره از نمایش تصویربرداری دوباره‌ای نشد و این نمایش بدون تغییراتی نسبت به اجراهای پیشین پخش خواهد شد ضمن اینکه در صورتی‌که قرار بود مجدد از این نمایش فیلمبرداری شود هم تغییراتی در آن صورت نمی‌دادم.

او در ادامه درباره برگزاری این جشنواره به صورت آنلاین افزود: با اینکه به صورت کلی با پخش آنلاین تئاتر مشکل دارم اما کرونا سراسر دنیا را در بر گرفته و تنها مختص ایران نیست و دیگر کشورها نیز رویدادها و کلاس‌های آموزشی خود را به صورت مجازی برگزار می‌کنند. مردم امکان آن را ندارند که در این وضعیت به سالن‌های نمایش بیایند و نمایش آنلاین تئاترها باعث می‌شود تا روحیه مخاطبان تغییر کند. اما نکته این است که ما نباید پس از خروج از بحران این بیماری به دلیل کاهش هزینه‌ها جشنواره‌ها را آنلاین برگزار کنیم و این روند نباید ادامه‌دار و باب شود.

شریف‌زاده همچنین عنوان کرد: نمایش تئاترها به صورت آنلاین به خصوص برای قشر کودک و نوجوان جوابگو نیست اما در این شرایط باعث می‌شود تا مردم از کرختی خارج شوند. امیدوارم در آینده به بهانه‌هایی مثل آلودگی هوا، قرار بر این نباشد تا از این فضا برای پخش نمایش‌ها استفاده شود.

او ضمن اشاره به اینکه باید امکانات و زیرساخت‌های اینترنتی در کشور قدرتمند شود، گفت: در صورتی‌که اینترنت قطعی‌های پی در پی داشته باشد، قطعاً مخاطبان را با دلزدگی مواجه خواهد کرد و باید شرایطی ایجاد شود تا مردم به راحتی به تماشای نمایش‌ها بنشینند. نکته بعد این است که باید شرایطی از سوی برگزارکنندگان جشنواره‌ها و سامانه‌های پخش نمایش‌ها ایجاد شود تا مخاطبانی که آشنایی کافی با اینترنت ندارند، این امکان را داشته باشند بلیت‌ها را به سهولت و با چند کلیک تهیه کنند تا مردم رغبت بیشتری نسبت به این امر نشان دهند.

آرش شریف‌زاده با بیان اینکه دومین بار است که در جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد، یادآور شد: اتفاق خوبی که در برگزاری هفدهمین دوره از این جشنواره افتاده، این است که ناصر آویژه به عنوان مدیر بخش کودک و نوجوان جشنواره انتخاب شده و از این رو با مروری که بر آثار شرکت‌کننده در این بخش داشتم متوجه شدم نمایش‌هایی به بخش کودک و نوجوان جشنواره راه یافتند که دارای قابلیت‌های نمایشی بسیاری هستند و این موضوع اتفاق خوبی در این دوره از این رویداد است.

او در ادامه گفت: نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر مقاومت صرفاً نباید آثاری با موضوع جنگ باشند و کافی است مفهوم مقاومت در آن‌ها رعایت شده باشد حتی شاید این نمایش‌ها ارتباطی با جنگ نداشته و یا ارتباطشان کم باشد.

شریف‌زاده در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: برگزاری این جشنواره در این شرایط اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم این رویداد به صورت حرفه‌ای پیش رود.  از آثار شرکت‌کننده در بخش بزرگسال جشنواره اطلاع کافی ندارم اما نمایش‌های بخش کودک و نوجوان آثار بسیار خوبی هستند و هر کدام‌شان برندی هستند.