سرویس تئاتر هنرآنلاین: شهره لرستانی کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره توجه به تولید تله‌تئاتر از سوی تلویزیون گفت: متاسفانه مدت‌هاست نتوانستم فعالیت فرهنگی داشته باشم به خصوص در تلویزیون که باید جایگاه اصلی من باشد. چراکه معتقدم ما اصلاً تلویزیون نداریم. وظیفه تلویزیون سرگرمی مردم، اطلاع‌رسانی و آگاهی است اما آنچه که اکنون داریم، نامش تنها صدا و سیما است و رسانه‌ای است که تنها عده به خصوصی اجازه کار در آن را دارند و اگر هم زمانی مرا خواسته تنها به عنوان بازیگر بوده و من هیچ‌گاه به تمامی، تنها به عنوان بازیگر آنجا حضور نخواهم داشت.

او در ادامه افزود: من زمانی در یک رسانه خواهم بود که با اندیشه‌ خود در آن حضور داشته باشم و وقتی تمامی طرح‌های من، هشت سال از سوی این رسانه پذیرفته نمی‌شود و اجازه تهیه‌کنندگی و کارگردانی در آن ندارم، به نظرم نمی‌آید که من عضوی از آن باشم.

کارگردان تله‌تئاتر "آرامش از نوعی دیگر" که هفته گذشته از شبکه چهارسیما پخش شد، در بخشی از صحبت‌هایش درباره این اثر گفت: "آرامش از نوعی دیگر" نوشته تام استپارد است و من در این اثر، سعادت آن را داشتم با چند بازیگر بسیار خوب مثل اکبر زنجانپور، شقایق فراهانی، هادی مرزبان و ... همکاری داشته باشم. مضمون این اثر بسیار قابل توجه است ضمن اینکه تهیه‌کننده این تله‌تئاتر علی اصغر آزادان، از تهیه‌کنندگان بسیار با ارزش است و عضو بسیار مهم این گروه مسعود فروتن بود که کارگردانی تلویزونی را برعهده داشت و من از این همکاری بسیار خوشحال شدم.

لرستانی درباره توجه تلویزیون به تولید تله‌تئاتر به خصوص در این شرایط که فضای فعالیت هنرمندان تئاتر تعطیل است، اظهار کرد: در واقع صداوسیما متعلق به همه هنرمندان نیست و متعلق به تعداد کمی از آنهاست. در صورتی‌که دقت شود، نویسندگان محدودی اجازه فعالیت در این رسانه را دارند، کارگردان‌های کمی با آن همکاری می‌کنند و اینگونه نیست که هر شخصی طرح و ایده‌ای دارد بتواند در صداوسیما فعالیت داشته باشد.

او در ادامه اضافه کرد: در همه جای دنیا نقش و رسالت تلویزیون بالا بردن سطح آگاهی مخاطب است و تلویزیون‌ها هستند که هنرمند تئاتر را با آثارش چه در زمینه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری با آثار بزرگ دنیا و آثار معاصر مطرح می‌کنند اما واقعیت این است در صدا وسیما ایران رسم خود ساخته اینگونه است که با تئاتر فاصله دارد. کارکرد نخست تئاتر نسبت به دیگر رسانه‌ها، آگاهی‌رسانی و بالا بردن سطح فرهنگ در جامعه است چرا که تئاتر، ادبیات را با هنر نمایش مستقیم می‌آمیزد و با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند و همواره می‌تواند سطح آگاهی توده‌ها را بهتر از هر هنر دیگری به خصوص بهتر از سینما که عامه‌پسند است بالا ببرد و طبیعی است که تلویزیون با تئاتر عناد داشته باشد چون اصولاً تمایلی به بالا بردن آگاهی مردم و ارتقای سطح فکری جامعه ندارد.

شهره لرستانی پیشنهاد خود را به مسئولان صدا و سیما اینگونه عنوان کرد: ما همواره در این رسانه شاهد کارهای تکراری، بی‌ارزش و بی‌محتوا هستیم و اینگونه است که تلویزیون مخاطب خود را از دست داده و به ندرت کسی با آن ارتباط برقرار می‌کند. از این وضعیت بسیار متاسف هستم اما این شرایط نشات گرفته از مدیریت کلان صداوسیماست و با تغییر افراد، دچار تحول نمی‌شود بلکه باید نگرش به این رسانه تغییر کند. نخستین وظیفه این رسانه در تمامی دنیا این است که مردم را پای خود میخکوب کند و شاهد هستیم تمام عناصر میخکوب کردند بیننده در صداوسیما حذف شده است.

لرستانی ضمن بیان اینکه نبود ارتباط مردم با تلویزیون حاصل بی‌برنامگی موجود است، گفت: هنرمندانی که زبان گرمی دارند و می‌توانند در دل مردم نفوذ کنند، معمولاً اجازه اندیشیدن و برنامه‌سازی را در آنجا ندارند و کارهایی که پخش می‌شود، سالیانه تکرار می‌شود و از کاری به کار دیگر اغلب، همه داستان‌ها شبیه یکدیگر هستند. رسانه‌ای که کارش ایجاد تنوع است، به کلی جلوی هر رنگ و بوی تازه و هر نگرش جدید را گرفته. تعداد محدودی کار نیز  مسیری را طی می‌کنند و لاجرم مثل شیر بی‌یال و کوپال  به نمایش در می‌آیند.