سرویس تئاتر هنرآنلاین، مهرداد رایانی مخصوص نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره توجه تلویزیون به تولید تله‌تئاتر گفت: تلویزیون در دوره‌ای شروع به تولیدات تله‌تئاتر کرد. حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این کار را به صورت زنده انجام می‌داد. آن موقع شبکه‌ای را راه انداخته بود و این کار را می‌کرد ولی کم کم برای یک رسانه مثل تئاتر رقیب‌هایی مانند سریال و فیلم‌های سینمایی به وجود آمد که بی تعارف از دو حیث توانستند از تئاتر جلو بزنند. نخست اینکه در تعداد مخاطبان جلو زدند و مورد بعدی اینکه توانستند جذابیت‌های بیشتری نسبت به تئاتر فراهم کنند و به همین خاطر مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: من از سال 1384 تا 1386 مسئول بخش تله‌تئاترهای شبکه چهار سیما بودم. مسئولان بالادستی تلویزیون می‌گفتند درست است که ما پول بیشتری برای ساخت سریال خرج می‌کنیم اما تعداد مخاطبان افزایش پیدا می‌کند و جذابیت بیشتری را برای مخاطبان فراهم می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر اعلام کرد: البته بخشی از این صحبت‌ها پاسخ دارد. به هر حال تلویزیون تولیدات مختلفی دارد. آیا همه تولیدات تلویزیون مثل سریال‌ها توانسته‌اند در جذب یا تعداد مخاطب موفق شوند؟ آیا همه مردم "راز بقا" می‌بینند؟ آیا اغلب مردم فوتبال می‌بینند یا همه تنیس روی میز تماشا می‌کنند؟ از این حیث این حرف قابل قبول نیست. یعنی تلویزیون باید به نیاز بخشی از مخاطبان که تله‌تئاتر دوست دارند هم پاسخ دهد و نباید آن را کنار بگذارد.

رایانی مخصوص با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید تله‌تئاتر هم بسازد، اظهار داشت: اگر تئاتر به‌عنوان یکی از ارکان ملی در این کشور وجود دارد و مورد تأیید است، مثل همه چیزهای دیگر باید مورد توجه قرار گیرد. ما نمی‌خواهیم کاسه گدایی پیش آن‌ها ببریم و بگوییم الان که پول نداریم و شغل ما فلان است بیائید تله‌تئاتر بسازید، بلکه می‌گوییم آن کاری که باید می‌کردید را انجام بدهید. 

او ادامه داد: اکنون اگر بخواهیم یک تله‌تئاتر 60- 70 دقیقه‌ای تولید کنیم، به طور متوسط 500 میلیون تومان خرج دارد و از طرفی تولید یک تله‌فیلم یک میلیارد تومان هزینه دارد. در این شرایط تلویزیون به خاطر جذابیت‌هایی که فیلم دارد تصمیم می‌گیرد تله فیلم تولید کند. من می‌گویم تلویزیون این بخش را به یک موسسه خصوصی واگذار کند تا آن‌ها تله‌تئاتر بسازند ولی به شرط اینکه باکس ثابت به تئاتر بدهد. تلویزیون بیاید 52 هفته تعریف کند و باکس 90 دقیقه‌ای هم به فلان موسسه بدهد تا آن موسسه برود تله‌تئاتر تولید کند. تبلیغاتی هم که آن موسسه می‌گیرد برای خودش باشد. حالا می‌خواهند یک دقیقه تبلیغ کند یا 90 دقیقه. این کار هم به نفع تلویزیون است و هم به نفع قشر تئاتری که به تله‌تئاتر علاقه‌مند هستند. تلویزیون این کار را در یک شبکه تست کند و اگر جواب گرفت آن را در شبکه‌های دیگر هم انجام دهد.

مهرداد رایانی مخصوص

این کارگردان تئاتر در خصوص مزایای تله‌تئاتر و تأثیر این‌گونه نمایشی بر مخاطب گفت: شما نمی‌توانید بگویید تله تئاتر بر مخاطب تأثیر ندارد. همین که شما الان به‌عنوان یک فردی که برآیند یک بخشی از مردم ما هستید سوال طرح می‌کنید یعنی تله‌تئاتر مسئله است و مردم و هنرمندان درگیر آن هستند. به هر حال تئاتر مخاطبان خودش را هم دارد. هنرمندان ما در این رقابت باید جلو بیایند. من مدعی هستم که تئاتر ما خوب جلو آمده چون تئاتر ما تماشاگر دارد. اگر تماشاگر نداشته باشد این همه تئاتر اجرا نمی‌شود. قبول دارم که ایده‌آل نیست ولی تردید نکنید که کسی ضرر نمی‌کند. تئاترها اگر ضرر کنند دیگر ادامه نمی‌دهند. تئاتر ما رشد داشته که در آن بسته نشده است. به نظر من تئاتر ما توانسته موفق ظاهر شود.

رایانی مخصوص اذعان کرد: متأسفانه تله‌تئاتر ما در فرآیند نبوده و آن را حذف کرده‌اند و به همین خاطر چرخه جلو نمی‌رود. این چرخه باید باشد و همزمان که رو به جلو می‌رود اصلاح هم انجام می‌شود. اگر تله‌تئاتر را به باکس تلویزیون بیاورند و خودش را در کنار سایر تولیدات تلویزیون ببیند، تلاش می‌کند خودش را ارتقاء دهد. به نظرم راهش حذف کردن تله‌تئاتر نیست. به اعتقاد من تئاتر تلویزیونی یکی از رسانه‌های موثر است و اصلاً تحت تأثیر همین تله‌تئاتر بود که بسیاری از سریال‌ها مانند "خانه سبز" ساخته شد. سریال‌سازی آپارتمانی براساس همین تئاترهای تلویزیونی شکل گرفت.

وی در پایان گفت: حسن فتحی یکی از کسانی بود که در شبکه دو با تله‌تئاتر کار خود را آغاز کرد و بعد کم کم خودش شروع به ساخت تله‌تئاتر کرد. یکی از کارهایی که او کرد این بود که معیارهای تله‌تئاتر را شکاند. مثلاً دکورهای مصنوعی را از بین برد و برخی از نماهای بیرونی را هم قاطی تله‌تئاتر کرد. همان زمان صدای یک عده درآمد ولی ایشان این کار را انجام داد. وقتی در فرآیند تولید باشید اصلاح نیز صورت می‌گیرد چون شما آنجا رقیب دارید و تلاش می‌کنید از رقبای خودتان جلو بزنید.