به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره سردار آسمانی، حمیدنیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت زمان برگزاری جشنواره و نحوه اجراها بیان کرد: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برپایی این رویداد را از نخستین دوره و بعد از شهادت سردار سلیمانی برنامه‌ریزی کرد و اگرچه  سال گذشته تنها با بخش خیابانی برگزار شد اما در دومین دوره با اضافه شدن بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی و بخش صحنه‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفت.

وی گفت: امیدوار هستم آثار فاخر، ارزشمند و در شأن سردار سلیمانی به اجرا در آید و تولیدات این دوره جشنواره به استان ها و شهرستان‌های کشور هم راه یابد.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اهمیت کیفیت اجراها تاکید کرد: تئاتر خیابانی تئاتری است که ما در معرض مخاطب قرار میگیریم و باهمین اساس باید بسیار قوی باشد تا نفوذ کلام و موضوع جشنواره در ذهن و فکر تماشاگر نفوذ پیدا کند و اتفاق جدی‌تری بیفتد.

وی در ادامه پیشنهاد برگزاری مراسم افتتاحیه این رویداد هنری را در کنار مزار سردار سلیمانی مطرح کرد و افزود: فکر میکنم سال گذشته با برگزاری افتتاحیه در جوار مزار شهید شاهد حال و هوای بسیار خوبی بودیم و بر همین اساس تکرار این رویداد در دومین دوره هم اتفاق بسیار تأثیرگذاری خواهد بود.

نیلی همچینین در پایان سخنانش از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، استانداری کرمان، امام جمعه و سپاه ثارالله کرمان که تا امروز در برگزاری جشنواره کمک کردند، تشکر کرد.

محمدصادق بصیری معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه در تمام برنامه‌های ستاد برنامه‌ها و ترویج مکتب شهید سلیمانی شرایط ویروس کرونا دیده شده است اظهار داشت: بیماری کرونا قطعی بوده و زمانی برای پایان آن اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مراسم شهید سلیمانی باید با کیفیت لازم برگزار شود گفت: نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم برگزار می‌شود و چگونگی برگزاری آن بسیار اهمیت دارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان با بیان اینکه استان کرمان زادگاه شهید سلیمانی بوده و استان مقاومت است چرا که در عرصه‌های مختلف در دفاع از انقلاب اثرگذار بوده است افزود: تمام فعالیت‌ها باید با هماهنگی ستاد برنامه‌ها و ترویج مکتب شهید سلیمانی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه این ستاد 16 کمیته دارد و مطابق آئین نامه‌ها این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد گفت: در برگزاری جشنواره تئاتر سردار آسمانی سه شهرستان رفسنجان، سیرجان و مرکز کرمان درگیر است که نیاز به هماهنگی دارد.

بصیری با بیان اینکه سردار سلیمانی اهل تشریفات نبود و برنامه‌های حاج قاسم نیز باید به دور از تشریفات و پرهیز از اسراف برگزار شود ادامه داد: کمیته فرهنگی هنری ستاد برنامه‌ها و ترویج مکتب حاج قاسم یک کمیته مهم است و برنامه‌های این کمیته اثرگذاری زیادی دارد.

در بخش دیگری از این مراسم محمد علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: نخستین اجرای جشنواره تئاتر خیابانی سردار آسمانی از روستای "قنات ملک" زادگاه حاج قاسم کلید خواهد خورد

وی بیان کرد: ستاد کمیته فرهنگی برنامه ها و ترویج مکتب شهید سردار سلیمانی ۳۲ برنامه پیشنهاد داده است که تاکنون ۱۸ برنامه پیشنهادی این ستاد مورد تصویب قرار گرفته است و این برنامه‌ها هم اکنون در حال اجرا هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با یادآوری برگزاری همایش خیابانی سردار آسمانی در سال گذشته تصریح کرد: مقرر شد که یک جریان‌سازی حول محور مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شود که این برنامه پیشنهاد و مقرر شد هر ساله اجرایی شود.

وی نمایش‌نامه نویسی، تئاتر خیابانی و صحنه را سه بخش اصلی این جشنواره دانست و عنوان کرد: میزبان بخش خیابانی این جشنواره شهر رفسنجان، میزبانی تئاتر صحنه‌ای این جشنواره شهر سیرجان و میزبان اختتامیه و بخش نمایشنامه‌ای این جشنواره نیز شهر کرمان خواهد بود.

علیزاده با اشاره به آثار ارسالی به این جشنواره اظهار کرد: برای این جشنواره ۱۹۹ تئاتر خیابانی، ۶۵ تئاتر صحنه‌ای و ۸۲ نمایشنامه ارسال شده که از بین آنها ۷۵ تئاتر خیابانی، ۱۳ تئاتر صحنه و ۱۰ نمایش نامه نویس به مرحله نهایی رسیده‌اند که در مرحله نهایی این جشنواره ۱۵ تئاتر خیابانی، ۵ تئاتر صحنه‌ای و ۱۰ نمایشنامه انتحاب خواهند شد گفتنی است که از بین ۱۰ نمایشنامه برتر نیز به ۵ نمایشنامه جایزه اختصاص داده خواهد شد و ۳ نمایشنامه برتر نیز چاپ و منتشر خواهد شد.

محمد لارتی رئیس اداره هنرهای نمایشی بنیاد شهید به عنوان دیگر سخنران مراسم رونمایی پوستر جشنواره سردار آسمانی گفت: سال گذشته که اجراها و برگزاری جشنواره را رصد می‌کردم احساس کردم کار شتابزده می‌توانست چه مشکلاتی در تولید یک اثر بوجود آورد و بر اساس همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها بود که در نخستین دوره هم، شاهد ثمرات بسیار خوبی بودیم.

وی ادامه داد: در این دوره هم بر اساس تجربیات سال قبل به امیرحسین شفیعی دبیر جشنواره گفتم که بنیاد شهید همچنان در برپایی جشنواره کمک خواهد کرد و هرآنچه در توان داشته باشد به کار خواهد گرفت تا برآیند و نتیجه کار این دوره جشنواره هم تایید کننده تولید آثار شاخص و ارزشمند باشد.

لارتی با اظهار خرسندی از تعداد نمایشنامه ‌های ارسال شده درباره شهید قاسم سلیمانی به دبیرخانه جشنواره سردار آسمانی اعلام کرد: امیدوار هستم کارهای جریان‌سازی فرهنگی که امسال در جشنواره شاهد خواهیم بود در دوره‌های بعدی هم همچنان دنبال شود و به زودی دبیرخانه دائمی جشنواره سردار آسمانی تاسیس شود و این رویداد فرهنگی در تقویم هنری کشور به ثبت رسید.

وی در پایان سخنانش از ادامه همکاری بنیاد شهید با جشنواره سردار آسمانی و استان کرمان خبر داد.

لازم به ذکر است، دومین جشنواره سردار آسمانی با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و به دبیری امیرحسین شفیعی در قالب سه بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش صحنه‌ای و خیابانی از ۱۰ تا ۱۵ دی ماه در کرمان برگزار می‌شود.