سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت صبح امروز ۱۸ آذر ماه با حضور حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر این جشنواره، توحید معصومی دبیر اجرایی، ناصر آویژه مدیر بخش تئاتر کودک و نوجوان جشنواره و دیگر دست‌اندرکاران این رویداد در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این برنامه پس از پخش نماهنگی از روند فعالیت‌های این رویداد تاکنون، حمید نیلی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، گفت: جشنواره هفدهم مقاومت به صورت رسمی از اردیبهشت ماه سال ۹۹ آغاز به کار کرد. در این ایام سختی و مشقت‌های فراوانی را پشت سر گذاشتیم که مهمترین بخش آن بحث کرونا بود و از این رو سعی شد با تمام قوا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و اکنون به سلامت این گردنه پر پیچ و خم را طی کردیم.

او در ادامه ضمن بیان چند نکته افزود: جشنواره طبق فراخوان در چند بخش برگزار می‌شود. گستردگی موضوعات فراخوان سبب شد تا ما با آثار مختلفی روبرو باشیم که به نظرم این موضوع یکی از مزایای جشنواره هفدهم است. یکی از نکات قابل توجه حضور فعال دانشجویان در بخش دانشجویی این رویداد است. هر چه از فضای هشت سال دفاع مقدس دور می‌شویم جای خالی نگاه‌های نو به دفاع مقدس و این ژانر خیلی مشهودتر است و حضور دانشجویان در این عرصه باعث ایجاد نگاه‌های جدید می‌شوند. با توجه به تعطیلی آموزشگاه‌های عالی، حجم آثار ورودی به این بخش بسیار خوب بود.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس همچنین اضافه کرد: ما از آغاز جشنواره سعی کردیم همه رویداد را به صورت آنلاین پیگیری کنیم و از این رو از دریافت آثار تاکنون به جز بخش داوری به صورت غیر کاغذی برگزار شد و ما تابع نظرات ستاد کرونا بودیم. حضور داوران در این جشنواره مجاهدانه بود. یکی از برنامه‌های پیش‌رو تقدیر از دو چهره سرشناس این عرصه نصرالله قادری و کوروش زارعی است که با آثارشان شناخته شده‌اند و در اختتامیه از آن‌ها تقدیر خواهد شد.

او ضمن اشاره به اینکه یکی از نکات حائز اهمیت این دوره از جشنواره این بود که این رویداد در کل کشور گسترده شود، بیان کرد: در ابتدا برگزاری جشنواره در استان‌ها را مدنظر داشتیم و علاقمند بودیم این جریان در استان‌های مختلفی اتفاق افتد و از این رو با شهردار مشهد صحبت شد تا بخش دانشجویی در این شهر و بخش خیابانی و محیطی در شیراز برگزار شود که متاسفانه با وضعیت کنونی در پی شیوع موج سوم ویروس کرونا این اتفاق نیفتاد و من از انجمن هنرهای نمایشی و شهرداری مشهد و فارس تشکر می‌کنم.

نیلی در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه در این ایام محل اسکان ستاد جشنواره در تماشاخانه سرو است، اظهار کرد: یکی از نکات هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت پیوند صنعت و هنر نمایش بود. همیشه جای صنعت در عرصه نمایش خالی بود امسال حمایت دو مجموعه مس سرچشمه رفسنجان و همراه اول این جشنواره را پیش ببریم و امیدوارم پیوند صنعت و هنر نمایش ادامه پیدا کند.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت همچنین گفت: قرار شد ما دو اثر برگزیده را به دو جشنواره تئاتر فجر و دانشجویی معرفی کنیم و امیدوارم بتوانیم از آثار برگزیده جشنواره هفدهم برای اجرای عمومی حمایت کنیم. ما امسال جایزه ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی را در نظر گرفته‌ایم که به یک کار برتر اهدا خواهد شد تا در این دوره یاد و خاطره سردار عظیم شأن را زنده نگه داریم و این رویداد مزین به نام ایشان باشد.

حمید نیلی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: هشتاد درصد فروش بلیت نمایش‌ها به گروه‌ پرداخت می‌شود. همچنین ما بعد از جشنواره برای بخش خیابانی اجرای عموم درنظر گرفته‌ایم.  

در ادامه این نشست توحید معصومی مدیر اجرایی هفتمین جشنواره تئاتر مقاومت ضمن اشاره به اینکه سوم اردیبهشت ماه فراخوان جشنواره به صورت گسترده منتشر شد، گفت: خوشبختانه استقبال خوبی از این جشنواره شد. از دو منظر تصور می‌کردیم، استقبالی از این دوره از جشنواره صورت نگیرد؛ یکی شیوع ویروس کرونا و دیگری ما در دو بخش، شرط دست اول بودن متون نمایشی را گذاشتیم و متعجبانه با استقبال خوب هنرمندان تئاتر کشور مواجه شدیم. نزدیک ۱۳۵۰ اثر در شش بخش جشنواره دریافت شد. بخشی از تلاش‌مان این بود در تنظیم فراخوان دقت اساسی داشته باشیم چراکه پایه‌های یک جشنواره شکل‌گرفته از این مسئله است. بر این اساس تنوع موضوعی جشنواره از مهمترین نکات در فراخوان بود. خوشبختانه در این دوره با تنوع موضوعی مواجه بودیم.

او در ادامه عنوان کرد: طبق زمان‌بندی آغاز جشنواره اوایل آذرماه در نظر گرفته شده بود اما به دلیل موج سوم کرونا با دو سه هفته تاخیر این رویداد آغاز شد. در نهایت به پخش آنلاین در برگزاری جشنواره رسیدیم. هرچند که این اتفاق پیش از این افتاده بود اما به نظر من این گستردگی نخستین بار است که روی می‌دهد.

معصومی همچنین اضافه کرد: آثار نمایشی در محل تمرین و شهرهای خود ضبط شدند و کمک هزینه نیز به گروه‌ها پرداخت شد. کاروان متشکل از سه داور و چهار تصویربردار به شهرها رفتند تا با حضور گروه‌های نمایشی کارها را ضبط کنند. حدود بیست درصد از ضبط و داوری آثار صحنه‌ای باقیمانده که تا پایان هفته تمام خواهد شد و ضبط و داوری نمایش‌های دو بخش دانشجویی و کودک و نوجوان نیز  پایان یافته است. در نظر داشتیم بخش خیابانی نیز تصویربرداری شود اما ذات این‌گونه نمایشی این است که زنده و با مخاطب باشد. با توجه به باز بودن محوطه محل اجرا، تصمیم گرفتیم این بخش تنها در تهران و با حضور داوران و عوامل گروه باشد. شرکت‌کنندگان این بخش فقط یک روز در هتل اسکان دارند و یک یا دو نفر از عوامل برای اختتیامه حضور خواهند داشت.

مدیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با بیان اینکه مشخصات نمایش‌ها در سایت تیوال قابل مشاهده است، تصریح کرد: از ساعت ۱۲ تا ۲۴ این امکان تماشای آثار هر روز وجود دارد و مبلغ بلیت هر نمایش پنج هزار تومان است که پیش فروش آن از فردا آغاز می‌شود.

او همچنین گفت: دو رویداد زنده در این جشنواره است؛ یکی کارگاه‌های آموزشی که تاکنون برگزاری این کارگاه‌ها با حضور قطب‌الدین صادقی و ایوب آقاخانی قطعی شده است و دیگری و نقد و بررسی آثار که در پایان هر روز با مدیریت مصطفی محمودی برگزار می‌شود. این جشنواره یک جایزه مردمی دارد که این جایزه براساس نظرات مردمی در ذیل هر نمایش به یک کار در بخش صحنه‌ای و یک نمایش در بخش کودک و نوجوان اهدا خواهد شد. همچنین در این دوره از جشنواره به انتخاب هیئت منتقدان به یک اثر در بخش صحنه‌ای و دانشجویی جایزه‌ای تعلق خواهد گرفت.

معصومی در ادامه یادآور شد: یکشنبه سی آذر ماه، بخش سمینار با معرفی یازده مقاله پذیرفته شده و رونمایی از دو کتاب برگزار خواهد شد. همچنین مجموعه نمایش‌نامه‌های این جشنواره در قالب یک کتاب رونمایی می‌شود.

او با بیان اینکه بودجه این جشنواره دو میلیارد تومان است، عنوان کرد: برآورد ما به منظور برگزاری این جشنواره بیش از این رقم بوده و مابقی آن توسط دو اسپانسر جشنواره تامین خواهد شد و ما نیازمند حدود چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان به منظور برگزاری این رویداد هستیم. در این دوره از جشنواره پیشنهاد ما اعطای کمک هزینه تمرین بود که فکر کنم برای اولین بار این کمک هزینه به گروه‌ها تعلق گرفته است و به صورت میانگین حدود دو میلیون تومان به هر گروه تعلق گرفت. مابقی کمک هزینه‌ها بر اساس آنچه در فراخوان تعهد شده به نسبت شرایط گروه‌ها پرداخت خواهدشد.

او در ادامه گفت: طبق فراخوان پانزده اثر در بخش خیابانی در نظر گرفته شده بود که به بیست گروه افزایش یافت و همچنین بیست اثر صحنه‌ای که به بیست و پنج نمایش افزایش یافت بر این اساس در نظر داشتیم تا گروه‌های بیشتری را تحت حمایت قرار دهیم. است همه آثار نیز با کیفیت یکسان توسط تیم تصویربردای بابک برزویه با هزینه دبیرخانه ضبط شده است.

معصومی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: در صورت انتشار غیر قانونی آثار، شکایت از طرف جشنواره و گروه نمایش محفوظ است.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره رونمایی شد. هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از 25 آذر ماه تا دوم دی ماه برگزار می‌شود.