سرویس تئاتر هنرآنلاین، در پی انتشار فراخوان حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از تولید آثار نمایشی برای عرضه در فضای مجازی، در هفته گذشته، محسن امیری مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: در پی انتشار ویروس کرونا بسیاری از فعالیت‌های هنرمندان دچار لطمه و اختلال شد. در این مدت برخی از گروه‌ها در حال تمرین و تولید نمایش بودند و برخی روند تمرین‌ها و مراحل اداری آن را پشت سر گذاشته و آماده اجرا بودند و بعضی نیز در حال اجرا بودند که شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کویید 19، اجرای آن‌ها را متوقف کرد. بر این اساس از آن‌جا که چراغ صحنه‌ها همچون گذشته روشن نیست بر آن شدیم تا به منظور حمایت از این گروه‌های نمایشی تصمیم به انتشار فراخوانی به منظور تولید آثار نمایشی برای عرضه در فضای مجازی بگیریم.

او با بیان اینکه ما به عنوان اداره کل هنرهای نمایشی و دولت، بر خود مسلم می‌دانیم تا سیاست‌های حمایتی از گروه‌های نمایشی را در پیش گیریم، عنوان کرد: زمانی‌که فعالیت‌های صحنه‌ای با اختلال روبروست، این امکان وجود دارد تا از ظرفیت فضای مجازی و اینترنتی استفاده کنیم و بر این اساس فراخوانی به منظور حمایت از تولید آثار آماده و منتشر شد.

امیری در ادامه اظهار کرد: در گام نخست، طی فراخوان، حمایت از نمایش‌هایی که از اجرا در پی شیوع ویروس کرونا، بازمانده‌اند، قید شده است و حتماً در گام‌های بعدی برنامه‌های دیگری خواهیم داشت. گسترش ویروس کرونا منجر به آن نشد تا ما تدبیر و برنامه‌ای نداشته باشیم و از این رو از ابتدای سال، برنامه‌ریزی‌هایی به این منظور انجام شد و انتشار این فراخوان، گام نخست نبوده و قدم پایانی نیز نخواهد بود.

مسئول بررسی و پیگیری فعالیت‌های نمایشی در فضای مجازی همچنین افزود: طی این اقدام یعنی انتشار فراخوانِ حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از تولید آثار نمایشی برای عرضه در فضای مجازی، آثاری را مورد حمایت قرار خواهیم داد که از اجرا بازمانده‌اند تا با رونق فعالیت هنرمندان، چراغ صحنه‌های تئاتر تهران و شهرستان‌ها خاموش نشود و در قدم‌های بعدی بحث زیبایی‌‌شناختی و جذابیت‌های بصری آثار را نیز مدنظر قرار خواهیم داد.

امیری درباره توجه به محتوا، مضمون، زیبایی شناسی و جذابیت‌های بصری آثار در گام‌های بعدی، تصریح کرد: رسم بر این بوده تا هنرمندان زمان اجرا، فیلمی از آثارشان را به منظور یادگاری تهیه می‌کردند که طراحی‌های هنری و ‎میزانسن و همچنین زیبایی شناسی فیلم‌ها صرفاً برای اجرا در صحنه بود. اما زمانی که گروه قصد پخش اثر در فضای مجازی و تلویزیون دارد که در این شرایط توجه به زیبایی‌شناسی و طراحی میزانسن کمی متفاوت‌تر خواهد بود.

او در پاسخ به این پرسش که شاید برخی از گروه‌ها تاکنون موفق به ضبط نمایش خود نشده باشند و چه راهکاری را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید، پاسخ داد: فرصتی به این گروه‌ها داده خواهد شد تا اثر خود را با کیفیت مطلوب ضبط کنند. شاید در همین راستا گروه‌هایی نیز فیلم نمایش خود را در اختیار داشته باشند اما در نظر داشته باشند، فیلمی با کیفیت بهتر ارائه کنند که ما این زمان را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. در مجموع ما به منظور حمایت به دنبال آثاری هستیم که امکان بازتولید را دارا هستند.

11780420_995

محسن امیری در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل شرایط ایجاد شده در پی شیوع کرونا این امکان را نداریم تا سالن تمرین در اختیار گروه‌ها قرار دهیم اما متقاضیان می‌توانند با توافق با مدیران سالن‌های دولتی اقدام به ضبط نمایش خود در آن سالن نمایش کنند.

او درباره تخصیص کمک هزینه سیصد میلیون ریالی به نمایش‌هایی که در فضای مجازی اجرا خواهند شد، تصریح کرد: حداکثر حمایت از گروه‌هایی که آثارشان در فضای مجازی پخش خواهد شد، سیصد میلیون ریال است که این مبلغ براساس تعداد پرسوناژ و عوامل و دیگر هزینه‎‌های گروه نمایشی همچون لباس و دکور و ... برآورد خواهد شد.

محسن امیری ضمن اشاره به اینکه گروه‌های نمایشی این امکان را دارند که سامانه پخش نمایش را خود انتخاب کنند، عنوان کرد: به منظور احترام به هنرمندان، تصمیم بر آن شد تا گروه‌های نمایشی سامانه پخش اثر را خود انتخاب کنند و نمایش خود را طی توافق‌شان با مدیر سامانه و بخش خصوصی در هر سایتی بارگذاری کنند؛ منتهی گروه‌هایی که متقاضی بارگذاری نمایش خود در سایت ایران تئاتر هستند صددرصد مبلغ فروش بلیت آن‌ها به خودشان پرداخت می‌شود ضمن اینکه تا سقف مبلغ تعیین شده یعنی سی میلیون تومان، کمک هزینه ناچیزی به منظور تصویربرداری به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که قیمت بلیت هر نمایش چه میزان در نظر گرفته شده است؟ گفت: مبلغ بلیت هر نمایشی در توافق گروه با مدیر سامانه پخش تعیین خواهد شد. این مبلغ باید از سوی انجمن هنرهای نمایشی تعیین شود چراکه ما به عنوان دولت تنها ناظر هستیم نه تصمیم‌گیرنده. تعیین قیمت جز امور صنفی است که ما به عنوان نماینده دولت اجازه ورود به این حوزه را نداریم اما در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت و نظارت خواهیم داشت.