سرویس تئاتر هنرآنلاین، سهراب سلیمی کارگردان تئاتر درباره بازپخش تله‌تئاترهای قدیمی از شبکه چهار سیما به هنرآنلاین گفت: به نظرم امروز صداوسیما شرح وظایف اصلی خودش را انجام نمی‌دهد و فقط تبدیل به یک تربیون برای اخبار سیاسی شده است. بیش از اینکه ظرفیت استفاده عموم در آن دیده شود یک نگاه خاص دارد و این نگاه خاص را سال‌های سال است که ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که می‌توان به‌عنوان قانون زیرپایه و زیرساخت تلویزیون از آن نام برد، همین مسئله فرهنگی است. به نظر من تلویزیون در مواقع آرامش و زمانی‌که باید وظیفه خودش را انجام می‌داده، انجام نداده است، وای به حال شرایط بحرانی.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی در کشور ما قانون‌گذاری ندارد، عنوان کرد: به اعتقاد من سایر نهادها هم در این مسئله راه را گم کرده و شرح وظیفه اصلی خودشان را انجام نداده‌اند. با توجه به شناختی که دارم، فکر می‌کنم کاری که انجام می‌دهند تنها به خاطر این است که گفته شود در این مملکت تئاتر هم وجود دارد. تئاتر داشتن نه به صرف اجرا رفتن روی صحنه، بلکه یعنی جایگاه و صنف. تئاتر یعنی این حرفه در قانون به عنوان شغل دیده شود ولی در حال حاضر هیچ‌کدام از این مسائل وجود ندارد.

سلیمی تأکید کرد: به اعتقاد من تا این مسائل حل نشود، مسئله پخش تله‌تئاتر در تلویزیون، باری به هر جهت است. تله‌تئاترهایی که تا به حال ضبط شده تعداد زیادی نیست. خود من در یک زمانی دست‌اندرکار بودم و برخی از این تله‌تئاترها حداقل با همکاری من ثبت شد. در گذشته هر هفته تلویزیون در یک روز خاص تئاتر پخش می‌کرد و بیننده‌ها نیز می‌دانستند که در چه روزی تئاتر پخش می‌شود و به همین خاطر پای تلویزیون می‌نشستند و برنامه مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کردند.

او ادامه داد: پخش تله‌تئاتر در این شرایط از تلویزیون یک مسکن کوتاه مدت است و بلند مدت نخواهد بود چون زیربناها مشخص نیست. پس از 42 سال می‌گویند داریم تلاش می‌کنیم که قانون کار، ما را به‌عنوان کارگر هنرمند به رسمیت بشناسد. این برای جامعه هنری أسف‌بار است.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از دوستان ما بیکار هستند و نتوانسته‌اند شرایط اولیه زندگی را فراهم کنند و به همین خاطر دارند به حاشیه‌های تهران پناه می‌برند. این واقعاً فاجعه است. چند ماه پیش آقای مرزبان و مدیرعامل خانه تئاتر با من صحبت کردند که ما داریم برای راه‌اندازی تله‌تئاتر در تلویزیون برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما عملیاتی نشد. حالا فرض بگیریم که دوباره می‌خواهند به این تصمیم برگردند؛ با چه شرایط و امکانات اقتصادی، در چه زمانی و با چه فضاهایی قرار است این اتفاق بیفتد؟ تا وقتی پاسخ این سوال‌ها برای ما روشن نیست اتفاق خاصی نمی‌افتد. ما نمی‌دانیم که این پخش‌ها مقطعی است یا در سازمان صداوسیما تعریف شده است؟

سلیمی در ادامه گفت: هر چیزی باید دارای برنامه باشد؛ تا وقتی این برنامه وجود ندارد و در صداوسیما تعریف نشده باشد، حالا ما فرض را بر این می‌گذاریم که آقای شاه‌آبادی هم می‌خواهد با حضور در تلویزیون آن را راه‌اندازی کند ولی به نظر من باز اتفاقی نمی‌افتد. ابتدا باید فراخوان آن را مطالعه کنیم و ببینیم چه تعریفی برای آن صورت گرفته است. این تعاریف وقتی به وجود بیاید، آدم تازه می‌گوید قدم‌هایی که برمی‌دارند براساس یک تعریف مشخص و معینی است.

وی تأکید کرد: همکاران ما دارند دوران سختی را می‌گذرانند. این واقعاً فاجعه است که امروز بگویند یک میلیون تومان به‌عنوان وام به حساب شما واریز می‌شود. من فقط می‌خواهم بگویم بسیار متأسف هستم که ما را تا این حد ریزه‌خوار در نظر می‌گیرند.

این کارگردان تئاتر افزود: ما بارها صحبت کردیم که یک وضعیت مشخصی در تلویزیون برای تئاتر تعریف شود ولی آیا این اتفاق افتاد؟ ما زمانی می‌توانیم به موفقیت برسیم که این تعریف زیرساختی در صداوسیما اتفاق بیفتد. من در این شرایط أسف‌بار یک حقوق بازنشستگی می‌گیرم ولی نگران سایر دوستانم هستم که هیچ درآمدی ندارند. باید تعریف زیرساختی شود که کانون‌های فرهنگی در شرایط بحرانی ساپورت شوند.

سهراب سلیمی گفت: من صرف اینکه فردی فارغ‌التحصیل این رشته است، او را به‌عنوان یک متخصص یا مدیر نمی‌شناسم. مدیریت به معنای برنامه داشتن است. مدیریت به معنای این است که وقتی می‌آید کاملاً به‌عنوان یک آدم مسئول بتواند برنامه خودش را از صفر تا صد تعریف و اجرا کند. ما چنین کسی را هیچ‌وقت در تئاتر نداشتیم.  من جای جای این تئاتر را می‌شناسم که این صحبت‌ها را می‌کنم.  در حال حاضر دوستان من که دارند این رشته را می‌خوانند، در تصمیم خودشان مانده‌اند که آیا اشتباه نکرده‌اند؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: آرزوی من این است که جایگاه تئاتر در این مملکت نهادینه شود. در حال حاضر تئاتر صنف، قانون کار و امنیت شغلی ندارد و این مسئله نگران کننده است.