سرویس تئاتر هنرآنلاین، ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره پخش تلهتئاترهایی که اخیراً از شبکه چهار سیما پخش می‌شود گفت: من خوشحال هستم که بالأخره تلویزیون تصمیم گرفت به‌گونه‌ای تلهتئاترهایی که قبلاً ضبط کرده بود را مجدد پخش کند.

وی ادامه داد: در طی سال‌های اخیر من بارها از سازمان صداوسیما خواهش کرده‌ام تا در شبکه‌های مختلف تئاتر پخش کند. اگر هر شبکه در طول هر ماه یک تئاتر پخش کند، هم از نظر گسترش و اشاعه تئاتر تأثیرگذار خواهد بود و هم اینکه می‌تواند بسیاری از مشکلات اشتغال‌زایی هنرمندان تئاتر را سر و سامان بدهد ولی متأسفانه این کار را نمی‌کنند.

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر عنوان کرد: اگر امکاناتی فراهم بیاید که بشود به نوعی برای ضبط کارهای جدید نیز در زمان کرونا اقدام کرد اتفاق خوبی می‌افتد. من امیدوار هستم که کرونا هر چه زودتر شرش را از جهان کم کرده و همچنین پخش تلهتئاتر بتواند در دل تلویزیون ادامه پیدا کند. امیدوارم این کارها از شبکه‌های دیگر نیز پخش شود تا مردم از طریق صداوسیما بتوانند ارتباط بیشتری با تئاتر بگیرند.

ایرج راد در پاسخ به این سوال که چرا در سال‌های قبل این اتفاق در تلویزیون نمی‌افتاد، تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته نیز پیگیر بودیم. در زمانی که آقای لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما بودند، یادم است با دکتر رفیعی به خدمت ایشان رفتیم و یک گفت‌وگویی با هم انجام دادیم. ایشان در آن جلسه پذیرفتند که شبکه چهار متولی ضبط تئاترهای تلویزیونی باشد و از آن طریق به شبکه‌های دیگر نیز فیلم تئاتر بدهد تا پخش کنند. آن موقع گفت‌وگوها به نوعی شروع شد ولی با رفتن آقای لاریجانی از تلویزیون، این مسئله متوقف شد. پس از آن ما بارها درخواست برگزاری نشست کردیم ولی نمی‌دانم چرا صورت نمی‌گرفت.

وی اظهار داشت: برخی از تئاترهایی که از تلویزیون پخش می‌شد چندان در ارتباط با توانمندی‌های مدیوم تلویزیونی نبود. به خاطر اینکه معمولاً در یک جای بسته ضبط می‌شد. گرچه قبلاً دکوپاژهای خوبی در زمینه‌ تئاترهای تلویزیونی صورت می‌گرفت ولی گاهی کارها به صورت بسیار ضعیفی ضبط می‌شدند. ضمن اینکه باید این نکته را یادآوری کنم تئاتر تلویزیونی برای خودش یک مشخصاتی دارد. حتماً قرار نیست در یک فضای بسته و با یک دکور محدودی ضبط شود، بلکه می‌توانند از فضاهای بیرون هم استفاده کنند. طبیعتاً با استفاده از مدیوم تلویزیون و برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه می‌تواند کارهای ارزشمندی ضبط شود.

رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر اضافه کرد: خود من سال‌ها پیش یک کاری به نام "دکتر فاستوس" در تلویزیون ضبط کردم که شادروان پرویز پورحسینی هم در آن بازی ‌کرد. ما در آن نمایش سعی کردیم فضاها را به‌گونه‌ای بسازیم که از یک شکل یکنواخت در بیاید.

راد ضمن تأکید بر اینکه ساخت تله‌تئاترها کم هزینه‌تر از سریال‌ها هستند، اذعان کرد: همان سال‌ها هم مبالغی که برای ضبط تلهتئاتر در نظر می‌گرفتند بسیار پایین بود ولی با این حال هنرمندان تئاتر گله‌مند این قضیه نبودند. تئاتر نیازمند یک مدت تمرین است ولی در سریال تمرین ندارند.

او در پایان با اشاره به انتخاب آقای شاه‌آبادی به‌عنوان معاون سیما، خاطرنشان کرد: آقای شاه‌آبادی قبلاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده‌اند و به موضوع تئاتر اشراف دارند و الان فرصتی است که بیشتر به مسئله تئاتر و ضبط تئاترهای تلویزیونی بپردازند.