سرویس تئاتر هنرآنلاین: منیژه محامدی نویسنده، کارگردان، مترجم و مدرس تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره بازپخش برخی از تله‌تئاترها از طریق شبکه چهار سیما گفت: تماشاگر چند تله‌تئاتری که این روزها از شبکه چهار سیما پخش شد، بودم که به اعتقادم این موضوع در شرایط فعلی اتفاق خوبی است.

او ضمن اشاره به اینکه سال‌ها بود که تئاتر در تلویزیون فراموش شده بود، عنوان کرد: در صورتی‌که در این شرایط نامطلوب ترتیبی اتخاذ شود تا تله‌تئاترهای جدیدی تولید شود؛ ضمن اینکه در روحیه بد تماشاگران تئاتری تاثیر مثبتی دارد، زمینه فعالیت برای هنرمندان تئاتر که این روزها زندگی سختی را پشت سر می‌گذارند را فراهم می‌کند. هرچند که پیشنهاد به مسئولان کمی جنبه شوخی دارد چراکه آن‌ها گوش‌ ناشنوایی برای شنیدن حرف‌های هنرمندان دارند و سال‌هاست که ما می‌گوییم و آن‌ها وانمود می‌کنند که نشنیدند.

محامدی درباره فعالیت‌های خود طی این روزها یادآور شد: این روزها سعی می‌کنم "در خانه بمانید" را اجرا کنم. البته پنج روز در هفته را همراه همسرم (محمد اسکندری) به منظور پرتودرمانی راهی بیمارستان می‌شوم.

او در ادامه افزود: خوشبختانه اواخر هفته گذشته دو نمایشنامه‌ "جامعه سالم" نوشته محمد اسکندری و "مقبره سنگی" نوشته ولادیمیر گوباریف با ترجمه خودم را که پیش از این کار کرده‌ بودم و هر دو پس از اجرا در جشنواره تئاتر فجر مجوز اجرا دریافت نکردند و توقیف شدند، توسط انتشارات "آوان" چاپ شد که بسیار از آن‌ها سپاسگزارم که در این شرایط نشر، انتشار دو عنوان نمایشنامه را پذیرفتند.

این مدرس تئاتر همچنین اضافه کرد: این روزها مشغول مرور تاریخچه زندگی خود هستم و یادداشت‌هایی در این خصوص می‌نویسم. داستان من و تئاتر و سالیان سختی که در آن فعالیت کردم در این ملک گفتنی‌ست. متاسفانه دو سال پیش که گروه نمایش "پیوند" نمایش "تبرئه" را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آورد، بسیار مورد بی‌مهری مسئولان تماشاخانه قرار گرفت. در آن زمان جناب مسافرآستانه به ریاست مجموعه منصوب شدند که خود جزء شورای هنری تماشاخانه بودند. او به من گفت من به تازگی به ریاست تماشاخانه منصوب شده‌ام و در جریان اتفاقات نیستم اما سختی را که به تو و گروه وارد آمده را جبران خواهم کرد و از این بابت ناراحت نباش.

محامدی افزود: مسافرآستانه به من اعلام کرد نمایشنامه مدنظر خود را ارسال کن و از اکنون قول اجرا در بهمن ماه سال 1399 را می‌دهم. همان زمان نمایشنامه را فرستام اما یکسال بعد که خدمت آقای مسافرآستانه رسیدم تا ببینم قرار است کدام سالن را در اختیارمان قرار دهند، ایشان فرمودند متاسفانه شورا قبول نکرده است تا شما کار کنید. از آقای مسافرآستانه پرسیدم مگر چه کسانی در شورا هستند که نمی‌گذارند من کار کنم؟ او گفت: خودم، آقایان ایرج راد، بهروز غریب‌پور و آتیلا پسیانی. به ایشان گفتم دست همگی درد نکند. چرا نباید کار کنم؟ گفتند: افراد دیگری هستند که لازم است زودتر از شما به صحنه بروند. به ایشان گفتم: از من قدیمی‌تر هستند؟ گفتند: نه جوانانی که خودتان تربیت کردید در نوبت اجرا هستند. فردی که در اتاق بود گفت: تقصیر خودت است که اینقدر به جوانان درس دادی.

این کارگردان تئاتر در ادامه عنوان کرد: حالا منیژه محامدی مقصر است به جوان‌ها درس داده که آن‌ها کار کنند و خودش به حساب نیاید. جالب‌تر این استدلال تا حالا شنیده شده؟! تمام سال‌هایی که کار کردم با سختی و دردسر بوده و توقعی بیش از این از شورای محترم نیست. این هم از برنامه آینده نمایشی من!.

او در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: مگر پیشنهاد و انتقادی هم مانده که هنرمندان در این روزها نداده باشند؟ مسئولان ترجیح می‌دهند سکوت کنند و گفتنی‌ها هم که هزار بار گفته شده اما چه حاصل!