سرویس تئاتر هنرآنلاین: پرویز پورحسینی بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون که از چندی پیش به دنبال ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری و تحت مراقبت ویژه قرار داشت، بامداد جمعه هفتم آذر دار فانی را وداع گفت. او 79 ساله بود.

پورنگ پورحسینی فرزند پرویز پورحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، خبر درگذشت این هنرمند را تأیید کرد.

پرویز پورحسینی در ۲۰ شهریور ۱۳۲۰ در تهران متولد شد. آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد و بعدها از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری دانش‌آموخته شد.

او در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله نمایش‌های معروف پورحسینی می‌توان به "شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر" و "جنایت و مکافات" به کارگردانی علی رفیعی، "لئوکادیا" و "مرغ دریایی" به کارگردانی حمید سمندریان و "کارنامه بندار بیدخش" به کارگردانی بهرام بیضایی اشاره کرد.

او پیش از انقلاب با فیلم سینمایی "چشمه" وارد سینما شد و در دهه 1360 در "کمال‌الملک" مرحوم علی حاتمی، "باشو، غریبه کوچک" بهرام بیضایی و "کشتی آنجلیکا" محمد بزرگ‌نیا و "طلسم" داریوش فرهنگ خوش درخشید.

او برای فیلم‌های "اوینار" و "طلسم" نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای بهترین بازیگر نقش اول مرد بود و توانست برای فیلم "مریم مقدس" دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد.

"روز فرشته" بهروز افخمی، "قاتل اهلی" مسعود کیمیایی و "شب حادثه" سیروس الوند از دیگر فیلم‌های اوست.

پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی ازجمله "امیرکبیر"، "روزی روزگاری"، "مختارنامه"، "بی‌گناهان"، "سرزمین کهن" و "میکائیل" حضور داشت. آخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر باسابقه در مجموعه تلویزیونی "بچه مهندس" رقم خورد.

دومین جلد از کتاب "ماندگاران صحنه" تألیف منصور خلج به پرویز پورحسینی اختصاص دارد که شهریور امسال توسط انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

هنرآنلاین درگذشت پرویز پورحسینی را به خانواده این هنرمند و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.