سرویس تئاتر هنرآنلاین: محمدرضا عطایی که قصد داشت نمایش کنسرت تئاتر "مرگ گرم" نوشته خود را آذر ماه سال جاری در مجموعه تئاترشهر به صحنه آورد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره داستان این نمایش گفت: کنسرت تئاتر "مرگ گرم" روایت جدیدی از رخدادهای مهم تاریخی هفت دهه ایران از سال 1340 تا 1400 است که شامل 7 اپیزود با رنگ، نوع بیان و فرهنگ مربوط به هر دهه است. اما این رخدادها با رویکرد من به عنوان نویسنده نمایشنامه است نه نگاه فراگیر آن. با اینکه سال 1400 فرا نرسیده اما در اپیزود مربوط به این دهه، نگاهی به مقوله خودکشی داشته‌ام.

او ضمن اشاره به اینکه آخرین بار سال 2015 کنسرت نمایش "سیاه و سفید" را در کشور اکراین به صحنه آوردم، اظهار کرد: از آن زمان تاکنون نمایشی را اجرا نکرده‌ام و تمرکزم کار بر نمایشنامه "مرگ گرم" بوده است. از سال گذشته به منظور اجرای این نمایش وارد مذاکراتی شدم و قرار بر این شد تا این اثر را آذر ماه سال جاری در مجموعه تئاترشهر به صحنه آورم که متاسفانه با شرایط کنونی در پی شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و براین اساس در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

عطایی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر پایان کار سالن‌های نمایش تا ساعت 18، موافق اجرا در زمان اعلام شده، نیستم، تصریح کرد: ساعت اعلام شده زمان مناسبی به منظور اجرای نمایش‌ها نیست چراکه آثار نمایشی باید ساعت 16 به صحنه بیایند تا اجرای آن‌ها ساعت 18 به پایان برسد. این ساعت زمان طرح ترافیک است که تماشاگران امکان آن را ندارند تا در این ساعت خود را با وسیله نقلیه شخصی به مرکز شهر برسانند و در غیر اینصورت باید از وسایل نقلیه عمومی که ریسک ابتلا به ویروس کرونا را همراه دارد، استفاده کنند پس بی‌شک اجرا در این ساعت به هیچ عنوان مناسب نیست.

او در ادامه افزود: نکته بعد این است که درست است تئاتر یک مقوله فرهنگی است اما مرتبط با اوقات فراغت خانواده‌هاست و باید زمان اجرای آن در ساعات استراحت و فراغ بال در نظر گرفته شود، نه اینکه همزمان با دیگر فعالیت‌های کاری و زندگی افراد باشد. بنابراین درکی نسبت به ساعت اعلام شده ندارم و به نظرم باید دو ساعت به آن اضافه شود. ضمن اینکه ساعتی به منظور پایان کار همه مشاغل اعلام شده که همه افراد به یکباره به خیابان و وسایل نقلیه عمومی هجوم می‌آورند و ریسک ابتلا به این بیماری افزایش خواهد یافت.

محمدرضا عطایی ضمن اشاره به اینکه بی‌مهری‌ها و نبود توجه به هنر تئاتر تنها مختص ایام کرونا نیست و پیش از آن نیز مسئولان از این هنر غافل بوده‌اند، یادآور شد: هنرمندان تئاتر سال‌هاست که تنها از روی علاقه و برای دل خودشان کار می‌کنند و مسئولان ما متوجه آن نیستند که این هنر شاخصه و ستون اصلی فرهنگ کشور است و هر اندازه در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری شود اما به مقوله هنر و تئاتر توجه نشود، فرهنگ آن کشور زیر سوال خواهد بود.

او در ادامه افزود: متاسفانه مردم به منظور تماشای برخی از نمایش‌ها که با دیالوگ‌های رکیک ساعتی آن‌ها را می‌خنداند بلیت تهیه می‌کنند اما نمی‌دانم چرا علاقه‌ای به آثار نمایشی فرهنگی که در آن‌ها ایجاد اندیشه می‌کند، ندارند؟ به اعتقاد من باید روند و شرایط مناسبی فراهم شود تا مردم علاقمند به تماشای نمایش‌های فرهنگی شوند.

عطایی با اشاره به اینکه براساس مصوبه مدیریت ملی ستاد کرونا حاضر به اجرای نمایش خود نیست و منتظر شرایط بهتر خواهد ماند، عنوان کرد: علاقمندم نمایشی را که به صحنه می‌آورم توسط افراد بیشتری دیده شود و تنها 4 نفر از اطرافیان خودمان تماشاگر آن نباشند.

او ضمن بیان اینکه متاسفانه تاکنون سیاستگذاری صحیحی نشده است تا فرهنگ، هنر، تئاتر و سینما دچار آسیب نشود، گفت: مقوله فرهنگ نیازمند کسانی است که دغدغه فرهنگی دارند. تاکنون در کشورهای دیگری نمایش اجرا کرده‌ام و دیده‌ام که مسئولان فرهنگی آن‌ها به منظور پیشرفت فرهنگ کشورشان دارای اندیشه هستند اما نمی‌دانم چرا ما از قدمت فرهنگی کشورمان غافل هستیم؟

ایمان صفار، زری اماد، محمدهادی عطایی، مهتاب باجلان، علی یعقوب‌زاده، حسین میرزائیان، النا مکاری، علی منفرد و ... بازیگران کنسرت نمایش "مرگ گرم" هستند.