سرویس تئاتر هنرآنلاین: شیوا اردویی دبیر جشنواره تک نفره آنلاین "دیوار" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره هدف از برگزاری این رویداد گفت: انگیزه اولیه برگزاری این جشنواره به دلیل فضای موجود در پی شیوع ویروس کرونا و فضای تلخی که برای تئاتر به وجود آمده است، در ذهن‌ام شکل گرفت و فکر کردم در این شرایط باید تئاتر را زنده نگه داریم.

او در ادامه گفت: طی مطالعاتی که داشتم متوجه شدم تئاتر دنیا در حال پیشرفت در فضای مدرن است و براساس بررسی‌هایم به این نتیجه رسیدم که ما در ایران چندان به سمت تئاتر دیجیتال نرفته‌ایم. تئاتر دیجیتال ترکیبی از تئاتر به مفهوم تئاتر و ادوات تکنولوژی است که کمک می‌کند تا با زبانی مدرن با مخاطب ارتباط برقرار شود و اکنون در این شرایط برقراری ارتباط به وسیله این زبان حائز اهمیت است.

این مترجم همچنین افزود: به اعتقاد بسیاری، اکنون تئاتر مرده است اما به نظر من باید به دنبال راه‌های تازه‌ای باشیم تا ارتباط تئاتر با مخاطب برقرار شود. اخیراً به عنوان مدیر آموزش بخش تئاتر، همکاری خود را با مجموعه فرهنگی هنری خانه دیوار آغاز کردم و برآن شدم به نوبه خود به دنبال حرکتی باشم تا خون در رگ‌های تئاتر جریان یابد و از این به ایده برگزاری این رویداد رسیدم. جشنواره تک نفره "دیوار" نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شود تا براساس ماهیت تئاتر، اتفاقات در لحظه رخ دهد.

اردویی ضمن اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا 29 آبان‌ماه تمدید شده است، درباره استقبال از این رویداد عنوان کرد: خوشبختانه استقبال از این جشنواره برخلاف آنچه فکر می‌کردم بسیار خوب بوده است. در بخش فارسی تاکنون حدود 40 نمایشنامه از تهران و شهرستان‌ها و در بخش انگلیسی حدود 15 متن از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این رویداد رسیده است.

او با بیان اینکه جشنواره به صورت رقابتی برگزار خواهد شد، درباره هدف از برگزاری بخش انگلیسی جشنواره تک نفره آنلاین "دیوار" اظهار کرد: این بخش را به دنبال جریانی با عنوان "اجرای نمایش به زبان نویسنده" که 5 سال است آن را دنبال می‌کنم در جشنواره لحاظ کردیم. در این مدت برآن بودم تا آثاری را به زبان نویسنده آن، روی صحنه آورم چراکه نفس این موضوع در این است که ما با زبان نویسنده به تفکرات او نزدیک‌تر خواهیم شد.

این کارگردان تئاتر در ادامه اضافه کرد: از این رو در بخش انگلیسی این رویداد، آثار ترجمه شده پذیرفته نخواهد شد. داوران جشنواره به زودی اعلام می‌شوند و در نهایت سه نمایش برگزیده انتخاب و معرفی خواهد شد. این جشنواره از یکم تا دهم دی ماه از طریق پلتفرم‌های داخلی که به زودی معرفی می‌شوند، برگزار خواهد شد.

اردویی ضمن اشاره به اینکه مجموعه فرهنگی هنری خانه دیوار تاکنون تنها حامی این جشنواره بوده است، تصریح کرد: در حال پیگیری به منظور جذب حامی مادی و معنوی برای برگزاری جشنواره هستیم.

اردوئی ضمن اشاره به شرایط سخت و بحرانی مراکز هنری از مدیریت خانه هنر دیوار به عنوان متولی برگزاری این جشنواره تشکر کرده و گفت حضور مدیرانی که دغدغه فرهنگی دارند مغتنم است .

او درباره فعالیت‌هایی که اکنون مشغول به آن است، یادآور شد: در حال کار بر روی رمان "شوهر آهو خانم" نوشته علی محمد افغانی هستم تا آن را به نمایشنامه تبدیل کنم و در صورتی‌که شرایط مناسبی ایجاد شود سال آینده آن را به صحنه می‌آورم. همچنین مشغول ترجمه رمانی با عنوان "اگر من صورت تو را داشتم" اثر فرانسیس چا نویسنده کره‌ای هستم که به زودی این اثر منتشر خواهد شد.

شیوا اردویی در پایان صحبت‌هایش گفت: روزهای تلخی را پشت سر می‌گذاریم و چشم امیدم به انرژی همکارانم در برگزاری این جشنواره تک نفره آنلاین "دیوار است تا بتوانیم حتی چراغ کوچکی در این روزها روشن کنیم.