سرویس تئاتر هنرآنلاین، امیر دژاکام که نمایش بیرونی "ایوب خان" را پیش از این در کاخ سعدآباد و کنار دریاچه چیتگر اجرا کرده است، قصد دارد این اثر نمایشی را در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه آورد. او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در این باره گفت: "ایوب خان" نمایشی است که امکان آن را دارد که خارج از صحنه نیز اجرا شود و در شرایط مناسب و استاندارد که از ویروس کرونا خلاص شویم، قصد دارم آن را در مکان‌هایی چون آبشار تهران، باغ پرندگان، بام تهران و ... اجرا کنم. تئاتر بیرونی اتفاق تازه‌ای نیست و پیش از این نیز در ایران و دیگر کشورها تجربه شده است. به عنوان مثال گروه نمایشی در فیلیپین نمایش "عروسی خون" را روی کشتی اجرا کرده‌اند.

او در ادامه افزود: از اجرای آخرین نمایش من در مجموعه تئاترشهر حدود 6 سال می‌گذرد و امسال نوبت اجرا در این مجموعه داشتم و تصمیم‌ بر آن بود تا نمایش "احمد شمس" را در تئاترشهر روی صحنه آورم اما از آنجا که این نمایش بسیار پر پرسوناژ است در این شرایط کرونایی امکان اجرای آن میسر نبود و از این رو با مدیریت مجموعه تئاترشهر به تفاهم رسیدیم تا نمایشی کوچک‌تر را در این مجموعه به صحنه آورم. نمایش "ایوب خان" آماده اجراست و به محض ایجاد شرایط مناسب به زودی در تئاترشهر به صحنه خواهد آمد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه نمایش "ایوب خان" دارای 12 داستان است که هریک جذابیت خاص خود را دارد و بازیگران آن تک به تک روی صحنه خواهند آمد، داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: نمایش در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ می‌گذرد و ماجرای زنی را روایت می‌کند که قرار است همسرش که چند مامور ژاندارمری را زده است را اعدام کنند. این زن از گلبافت به جلو خانه ایوب خان که فرد ورزشکار و خیری است، آمده تا با کمک او برای شوهرش پول دیه جمع کند و او را از اعدام نجات دهد. اما ماجرا از این قرار است که ایوب خان سه روز است پیدایش نیست و حالا همه مردم از جمله امیر پسر کوچک ایوب خان به دنبال او می‌گردند که در این مسیر سراغ هرکس که می‌روند داستان خودش را هم روایت می‌کند...

دژاکام با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا چرخ تمامی مشاغل به جز اهالی تئاتر به نوعی چرخیده است، اظهار کرد: متاسفانه اهالی تئاتر در این ایام امکان فعالیت نداشته‌اند و حمایت مالی از آن‌ها نشده است. من به شخصه در دانشگاه تدریس می‌کنم و درآمدی از این طریق دارم اما بسیاری از هنرمندان تئاتر شغل دیگری ندارند در حالی‌که باید متحمل هزینه‌های زندگی باشند. آن‌ها شرایط نامناسبی را پشت سر می‌گذارند و باید به سرعت برایشان اقدامی شود چراکه بسیای از آن‌ها حتی خودرویی ندارند که بتوانند با آن مسافرکشی کنند.  

او در ادامه اضافه کرد: چه شده که صدای اهالی تئاتر به جایی نمی‌رسد؟ هر چقدر مصاحبه می‌کنند و بیانیه صادر می‌کنند و مکاتبه می‌کنند، توجه‌ای به آن‌ها نمی‌شود. اهالی تئاتر کارشان تعطیل شده و نان بر سر سفره ندارند و باید در این شرایط همچون دیگر مشاغل از خدمات بیمه بیکاری بهره‌مند شوند اما اینگونه نیست.

این مدرس تئاتر همچنین افزود: پیشنهاد من این است که مسئولان باید در این شرایط تسهیلات کم بهره‌ای را برای اهالی تئاتر در نظر بگیرند و  شرایطی را برایشان فراهم کنند تا بازپرداخت این وام‌ها از یک سال آینده آغاز شود چراکه آن‌ها درآمدی ندارند که بتوانند با آن اقساط خود را پرداخت کنند.

امیر دژاکام در پایان صحبت‌هایش درباره مصوبه اعلام شده از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر پایان کار تماشاخانه‌ها تا ساعت 18، تصریح کرد: در صورتی‌که قرار باشد سالن‌های نمایش ساعت 18 تعطیل شوند، نمایش‌ها باید ساعت 16 به صحنه آیند که به اعتقاد من این موضوع یکی از مشکلات است چراکه در این ساعت، دیگر افراد درگیر مشاغل خود هستند و قطعاً به تماشای تئاتر نخواهند آمد. کاش برای فعالیت مشاغل مختلف زمان‌بندی صورت می‌گرفت. به عنوان مثال برخی از مشاغل صبح‌ها، بعضی ظهرها، عده‌ای بعدازظهر و برخی دیگر شب‌ها به فعالیت‌شان بپردازند. به نظر من باید مدتی قرنطینه کامل اعلام شود تا از شیوع این ویروس کاسته شود در غیر این‌صورت این مصیبت ادامه خواهد داشت.