سرویس تئاتر هنرآنلاین، سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش با هدف هویت‌بخشی به نمایش‌های کافه‌ای و ساحلی آذرماه امسال در جزیره کیش برگزار می‌شود.

نمایش "مکبث" به کارگردانی علی حسینی در دومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش به صحنه رفت و توانست لوح تقدیر، تندیس جشنواره را به خاطر دراماتورژی و فضاسازی، تمرکز و توانمندی در حفظ و استمرار فضای طراحی شده برای اجرا را دریافت کند. 

این نمایش با بازنویسی و هدایت علی حسینی و اجراگری آنا زارع و علی حسینی در دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش توانست نظر تماشاگران و داوران را جلب کند. 

علی حسینی با توجه به برگزاری جشنواره کیش در فضاهایی غیرمتعارف نظیر ساحل و کافه گفت: تئاتر در هر جایی، می‌تواند جریان داشته باشد، چه در سالن‌های باشکوه و پر عظمت به لحاظ معماری و چه بر تکه خاکی در بیابان؛ اما از منظر تاثیر بر گروه‌های تئاتری و مخاطبین، صد البته مواجهه‌ای که در صحرا، جنگل، بیابان یا این ساحل اتفاق می‌افتد، شگفت‌انگیز می‌تواند باشد! چون به ریشه‌های تئاتر به مراتب نزدیک‌تر است، نه نورپردازی‌های آنچنانی، نه صحنه‌پردازی‌های پر زرق و برق و نه امکان استفاده از مدیوم‌های دیگری که چندان ربطی به تئاتر ندارند... ساحل و انرژی دریای بیکران و اجراگرانی که می‌بایست قدری عریان‌تر چرخه انرژی را با مخاطبان، تبادل کنند و به نظر می‌رسد که این فضا، پتانسیل آن را دارد که اجراهایی خلاقانه‌تر را شاهد باشیم.

وی در ادامه متذکر شد: من قصد ندارم نگاهی مقایسه‌ای با دیگر جشنواره‌های داخلی‌ داشته باشم اما این فستیوال، زوایای مختلفی دارد که قابل بررسی است از جمله مستقل بودن که موجب می‌شود بیشتر به تئاتر بپردازد نه سیاستگذاری‌های دیگر. من به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ تئاتر، ابتدا باید از عباس نجاری و عبدالرضا شیبانی و دیگر همراهانی که مجال نام بردن از آن‌ها در این گفت وگو نیست، تشکر و قدردانی کنم‌‌‌؛ واقعیت این است که هم اکنون نیز با توجه به امکانات محدود مالی و تدارکاتی، این جشنواره در سطحی خوب برگزار می‌شود اما قطعا اگر مرکز هنرهای نمایشی با مدیران محترم منطقه آزاد کیش تعامل داشته باشند و حمایتی ویژه از این جشنواره شود، قطعا می‌تواند یکی از ممتازترین جشنواره‌های کشور در سطح ملی یا حتی بین‌المللی شود. اما همیشه شرایط مطلوب‌تری هم هست که این جشنواره نوپا با استفاده از تجربیات هر دوره، می‌تواند به آن دست یابد.

علی حسینی که نمایش "مکبث" را با اجرای جسورانه آنا زارع به عنوان لیدی مکبث و بازنویسی و اجرای خودش به عنوان مکبث در بخش ساحلی دومین دوره جشنواره تئاتر کوتاهِ کیش به اجرا درآورد، در همین زمینه گفت: تلاشم این بود که در بازنویسی و هدایت اثر تا اندازه‌ای که از خودم دور نشوم و همچنین وفادار به اتمسفرِ متنِ شکسپیر بمانم، آن را با فضای ساحل منطبق کنم. به عنوان یک جستجوگرِ متزلزل در سلوک هنری اما آگاه به کاستی‌هایم، معتقدم که باید تکلیف‌مان در تئاتر با خودمان روشن باشد و دائما این سوال اساطیری و کلیدی را از خودمان بپرسیم که برای چه تئاتر کار می کنیم؟ و فریب این عناوین و واژه‌های بوتیکی در مسیر هنر را نخوریم! ما درگیر امر خلاقه‌ای هستیم که ممکن است در زمان و مکانی مورد توجه قرار گیرد و در زمان و مکان دیگری کمتر به موفقیتِ ظاهری برسد. آنچه مهم‌تر است، تمرین است و مواجهاتی که در آنجا اتفاق می‌افتد و در نهایت تبادل، اعتراف و مواجهه با مخاطبان در اجرا...

این کارگردان در همین زمینه متذکر شد: اساسا وجود چنین جشنواره‌ای در جزیره کیش که اغلب نگاه تفریحی و گردشگری به آن می‌شده امری ضروریست چرا که ذائقه عموم مردم به سمت جُنگ‌ها و برنامه‌هایی از این دست سوق داده شده است اما این جشنواره از همان ابتدا با نگاهی جدی در انتخاب آثار و هیئت بازبینی و داوران و نیز در کیفیت برگزاری‌‌، متولد شد، هر چند جشنواره نوزاد است اما با گذر زمان و کوشش دوستان‌مان، همچنین با حمایت مدیران محترم در منطقه آزاد جزیره کیش، در سال‌های بعد، رشد و تکامل خواهد یافت‌‌. این فستیوال و آن جزیره، می‌توانند تبدیل به نقطه عطفی در حوزه تئاتر کوتاه تجربی و محیطی شوند.

لازم به ذکرست که در پی برگزاری ۲ دوره‌ پیاپی جشنواره­ تئاتر کوتاه کیش در سال­‌های ۹۷ و ۹۸ و استقبال هنرمندان تئاتر کشور از این رویداد، دبیرخانه جشنواره با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد سومین دوره‌ جشنواره را در آذرماه سال ۱۳۹۹ با رعایت کامل پروتکل­‌های بهداشتی در ۲ فضای کافه و ساحل جزیره کیش برگزار کند. سومین جشنواره تئاتر کوتاه کیش با دبیری عباس نجاری در چهار بخش‌ مسابقه نمایش‌های کافه‌ای، ساحلی، طرح‌ها و ایده‌های اجرایی مکتوب و عکاسی تئاتر برگزار می‌شود.