سرویس تئاتر هنرآنلاین، احمد مرادی حقیقی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت هنرمندان استان از زمان شیوع ویروس کرونا گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون هنرمندان تئاتر استان سمنان، هیچگونه اجرای صحنه‌ای، خیابانی و فعالیت آموزشی نداشته‌اند و تنها جشنواره "تئاتر در خانه" با مدت زمان کوتاه به صورت مجازی طراحی شد که متاسفانه در ابتدا این جشنواره از سوی گروه‌های نمایشی مورد اقبال قرار نگرفت و همکاری به منظور برپایی آن انجام نشد. سپس رویکرد جشنواره را تغییر دادیم و فراخوان آن دوباره منتشر شد و تاکنون تعدادی اثر به این جشنواره رسیده که قرار است به زودی داوری شده و نتایج آن اعلام شود.

او درباره برگزاری جشنواره تئاتر استانی همچنین عنوان کرد: از آنجا که سالن‌های نمایشی تعطیل بوده‌اند، نمایشی به منظور شرکت در این جشنواره آماده نشد اما نهایتاً از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از گروه‌های نمایشی که پس از جشنواره سال گذشته نمایشی تولید کرده‌اند یا اثری را آماده کردند و در جشنواره پارسال حضور نداشتند و یا نمایشی تولید کرده‌اند اما اجرای عمومی نرفته‌اند، خواسته شد تا فیلم نمایش خود را ارائه کرده تا از میان آثار ارسال شده، دو نمایش به منظور معرفی به جشنواره تئاتر فجر انتخاب شود. بر این اساس امسال جشنواره تئاتر استانی را برگزار نخواهیم کرد.

مرادی حقیقی در ادامه افزود: ستاد مبارزه با کرونای استان تاکنون اجازه بازگشایی سالن‌های نمایشی را صادر نکرده است وگرنه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی چندین و چند بار به منظور بازگشایی سالن‌های نمایش با ستاد مبارزه با کرونای استان نامه‌نگاری داشته است و خواهان بازگشایی تماشاخانه‌های این استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون دیگر سالن‌های نمایش سایر استان‌ها و تهران شده است اما متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان سمنان ضمن اشاره به اینکه، باوجود تعطیلی چند ماه تماشاخانه‌ها تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از سوی هیچ ارگان و نهادی از هنرمندان تئاتر استان نشده است، عنوان کرد: ما به جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انتظار حمایت از ارگان و نهاد دیگری نداریم و تاکنون به جز وعده هیچ اتفاق دیگری نیفتاده است و تنها سامانه‌هایی به منظور دریافت وام به هنرمندان معرفی شده است. در شرایطی که هنرمند هیچگونه درآمدی ندارد چگونه امکان آن را دارد تا اقساط تسهیلات دریافت شده را پرداخت کند؟ در صورتی‌که هنرمندان تئاتر امکان اجرای نمایش و درآمدی داشته باشند که نیازی به دریافت وام ندارند. تنها حمایتی که از هنرمندان تئاتر شده پرداخت سه ماه حق بیمه هنرمندان بوده است.

او در ادامه افزود: چند آموزشگاه تئاتر در استان داریم و از این میان یک یا دو آموزشگاه با وجود اینکه هزینه‌های بسیاری متحمل شده بودند هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده با شرایط ایجاد شده در پی تعطیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه شدند که فعالیت‌شان متوقف شد.

مرادی حقیقی با بیان اینکه ادامه‌دار شدن تعطیلی تماشاخانه‌ها پیامدی جز نابودی هنرمندان تئاتر و تئاتر ندارد، تصریح کرد: به هنرمندانی که همه عمر خود را در مسیر تئاتر گذاشته‌اند، کمکی نشده و نخواهد شد و ما هم  از تمام حمایت‌ها واقعاً قطع امید کرده‌ایم و این هنرمندان باید به حرفه دیگری مشغول شوند و به دور هنر تئاتر خط بکشند و اگر به امید تئاتر سر کنند باید منتظر فاجعه‌ و متلاشی شدن خانواده‌های هنرمندان تئاتر باشیم.

او در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: از مسئولان می‌خواهیم که از وعده کم کرده و به عمل اضافه کنند.