سرویس تئاتر هنرآنلاین: کیوان حبیبی رئیس انجمن نمایش استان قزوین درباره فعالیت‌های صحنه‌ای و خیابانی هنرمندان تئاتر این استان در ایام کرونا گفت: ما فعالیت صحنه‌ای نداشتیم اما با حفظ پروتکل‌های بهداشتی تئاتر خیابانی برگزار کردیم. پس از مدتی به دلیل تجمع بسیار مخاطبان، مجبور شدیم تئاتر خیابانی را نیز تعطیل کنیم، چراکه این نگاه حداقل بین هنرمندان تئاتر وجود دارد که دوست ندارند حتی یک نفر بیمار شود.

وی در خصوص فعالیت‌های مجازی نیز عنوان کرد: یک جشنواره تحت عنوان "تئاتر در خانه" در سطح استان برگزار شد. هنرمندان کارهایی ارسال کردند که در استان داوری شد و یک سری جوایز نیز اهدا شد و حوزه هنری هم در حد و اندازه خود به این رویداد کمک کرد.

رئیس انجمن نمایش استان قزوین ضمن تأکید بر اینکه تمام تلاش‌شان را می‌کنند به هر نحوی جشنواره تئاتر استانی را برگزار کنند، اذعان کرد: من به هیچ عنوان نمی‌خواهم صنوف دیگر را زیر سوال ببرم. اگر توجه کرده باشید دولت تمام فعالیت‌ها غیر از صنوفی که به خوراک مردم مربوط می‌شود را تعطیل می‌کند و ما جزو اولین جاهایی هستیم که کارمان را تعطیل می‌کنیم. بچه‌های ما برای تولید اثر هنری حتی یک تومان پول هم از هیچ ارگانی نمی‌گیرند و همه چیز را از جیب خودشان می‌دهند.

حبیبی ادامه داد: متأسفانه ما در این 40 سال نتوانستیم تمرکززدایی کنیم و تهران به ما امر و نهی می‌کند. مثلاً می‌گوید جشنواره تئاتر فجر در بهمن‌ماه برگزار می‌شود و شما تا اول آذرماه باید گروه‌های برگزیده را به تهران معرفی کنید. بچه‌های ما پس از عید حتی یک ماه هم نتوانسته‌اند به طور مستمر تمرین کنند، حالا ما چطور می‌توانیم از دوستان بخواهیم کارشان را ضبط کنند تا ما به هیئت بازبین برسانیم؟ ما مجبور هستیم برگزیده‌ها را به صورت مجازی یا فقط در حضور داوران انتخاب کنیم تا کسی آسیب نبیند.

او بیان کرد: ما جزو خانواده‌های پولدار نیستیم. یک فوتبالیست وقتی می‌خواهد چهار تا شوت بزند صد بار از او تست می‌گیرند ولی آیا ارگانی وجود دارد که از هنرمندان تست کرونا بگیرد؟ آیا فقط سالن‌های تئاتر باعث ایجاد کرونا می‌شوند؟ به ما می‌گویند سالن‌های تئاتر را ببندید و ما این کار را می‌کنیم چون اعتقاد داریم حق‌الناس گردن ما است و نباید باعث شویم کسی دچار بیماری شود. آیا دولت می‌آید به ما دست‌ مریزاد بگوید یا حداقل به ما بیمه بیکاری بدهد؟ الان باید به ما کمک شود زیرا در حال حاضر آموزشگاه‌ها و اجراها تعطیل شده است. ارگان‌هایی که پیش از این هنرمندان ما را نکوهش می‌کردند الان از خدای‌شان است که تئاتر تعطیل شده است.

رئیس انجمن نمایش استان قزوین از عدم حمایت مالی نهادهای استانی خبر داد و گفت: وضعیت بسیار تأسف‌بار است و اصلاً برای هیچ‌کس وضعیت هنرمندان مهم نیست. یک وام 16 میلیونی به ما داده‌اند که آن را هم با بهره 12 درصد دارند از ما پس می‌گیرند و باید ماهی 840 هزار تومان قسط بدهیم. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پول ندارد. انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها فقیرترین ارگان‌ها هستند. ما صدای اعتراض‌مان را به‌عنوان نماینده تئاتر به کجا برسانم؟ انصاف، معرفت و مردانگی ما می‌گوید اگر یک نفر ممکن است کرونا بگیرد، ما نباید اجرا برویم. ما نمایش خیابانی را هم به خاطر سلامتی مردم تعطیل کردیم. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تا الان حامی و نگه‌دار ما بوده است ولی با جیب خالی نمی‌شود. باید مسئولین بالاتر به ما کمک کنند.

حبیبی عنوان کرد: ما به هیچ عنوان نتوانسته‌ایم از شورای شهر و شهرداری حمایت دریافت کنیم. آن‌قدر بروکراسی اداری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری پیچیده است که اگر بخواهند هزار تومان پول بدهند چنان بلایی سر آدم می‌آورند که عطایش را به لقایش می‌بخشیم. اگر مدیرکل می‌گوید جشنواره تئاتر استانی برگزار شود فقط به خاطر هنرمندان است که یک گردش مالی انجام شود و هنرمندان یک سری جایزه بگیرند ولی این‌ها پانسمان است و درمان نیست. من در یک جلسه‌ای با استاندار مشکلات خودمان را به گوش ایشان رساندم ولی واقعاً نمی‌دانم بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد. فعلاً فقط دست به دعا هستیم.

وی به مستقل نبودن انجمن نمایش استان‌ها اشاره کرد و گفت: مرکز پول خانواده تئاتر را مستقیماً به حساب انجمن‌های هنری نمی‌ریزد. ابتدا به تهران می‌دهند و بعد تهران به صورت قطره‌چکانی به شهرستان‌ها می‌دهد. ما نزدیک به سه هزار نفر عوامل تئاتر داریم. در این شرایط خدا پدر و مادر دوستان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را بیامرزد. آن‌ها دارند در مجتمع فرهنگی ارشاد یک پلاتوی 70 نفره می‌سازند. ساخت این پلاتو خبر بسیار مسرت‌بخشی است.

کیوان حبیبی اظهار داشت: من از همه دوستان درخواست می‌کنم اگر نذری دارند، بیایند نذر فرهنگی کنند و به مردم کتاب هدیه بدهند. ما می‌توانیم مدرسه یا سالن تئاتر بسازیم. تئاتر هنر تفکر و اندیشه است. وقتی یک اثر نمایشی روی صحنه می‌رود ثمره چند ماهه و چند ساله هنرمندان است. یک سری ارگان‌ها مثل شهرداری پول‌های کلان دارند ولی به تئاتر کمکی نمی‌کنند.

وی در پایان بار دیگر از بی‌توجهی مسئولان نسبت به هنرمندان تئاتر گله کرد و گفت: ما بارها نزد نمایندگان مجلس گفته‌ایم یک فکری برای هنرمندان تئاتر کنید. اگر تئاتر شغل نیست در آن را ببندید ولی اگر شغل است باید یک سازوکاری برای آن ایجاد کنید.