سرویس تئاتر هنرآنلاین: احمد ندافی رئیس انجمن نمایش یزد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت هنرمندان این استان در ایام کرونا گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در زمینه اجرای تئاتر صحنه‌ای و خیابانی هیچ فعالیتی نداشته‌ایم و اجراها تعطیل بوده است به این دلیل که در استان یزد مجوز بازگشایی سالن‌های نمایش تاکنون صادر نشده است، ضمن اینکه تمرینات نیز تعطیل است. یک یا دو اجرا به صورت مجازی و آنلاین پخش شد که متاسفانه استقبالی از آن‌ها صورت نگرفت.   

او درباره برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی نیز عنوان کرد: فراخوان این جشنواره منتشر شده اما برگزاری آن همچنان معلوم نیست چراکه هیچ گروه نمایشی در این مدت تمرین نداشته و اثری آماده اجرا ندارد.

این کارگردان با بیان اینکه کلیه سالن‌های دولتی و خصوصی استان حدود 8 ماه است که تعطیل‌اند، اظهار کرد: پیش از گسترش ویروس کرونا 7- 8 مجوز اجرا در استان صادر شده بود که با شیوع بیماری اجرای این نمایش‎‌ها منتفی شد.

ندافی درباره مشکلات و مسائل هنرمندان تئاتر استان یزد در این ایام تصریح کرد: هنرمندان تئاتری که گذران زندگی و معیشت‌ آن‌ها تنها از طریق تولید و اجرای تئاتر بوده دچار آسیب‌های جدی شده‌اند و در مضیقه مالی به سر می‌برند. آموزشگاه‌های هنری نیز در پی گسترش این ویروس تعطیل‌اند و هیچ درآمدی ندارند، در حالی‌که مجبور به پرداخت هزینه‌های جاری خود هستند. تنها یک وام با سود هجده درصد برای آموزشگاه‎ها در نظر گرفته شده است که میزان سود آن بسیار بالاست.

رئیس انجمن نمایش استان یزد درباره میزان حمایت‌ها و کمک‌های ارگان‌ها و نهادهای مختلف چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، استانداری و شورای شهر، گفت: تاکنون از سوی هیچ ارگان و نهادی حمایتی از هنرمندان یزد انجام نشده. در پی اعلام اداره کل هنرهای نمایشی فهرستی از هنرمندان متضرر استان تهیه و به این اداره کل ارسال شد که هنوز کمکی دریافت نشده است.

او در ادامه اضافه کرد: چندین جلسه حضوری با استاندار، فرماندار و کمیسیون فرهنگی شورای شهر داشته‌ایم اما آن‌ها تنها در قبال اجرای برنامه حاضر به حمایت هستند و از این رو هیچ پاسخ و کمکی تاکنون دریافت نکرده‌ایم.

احمد ندافی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: هنرمندان استان در شرایط مالی نامناسبی به سر می‌برند و امکان و اجازه اجرای نمایش را ندارند و از این رو خواهان حمایت از سوی مسئولان هستیم. چراغ تئاتر در استان کم‌سو شده است و در صورت ادامه شرایط خاموش خواهد شد و امکان روشن شدن دوباره آن میسر نیست. به نظر می‌رسد بسیاری به دنبال بهانه به منظور تعطیلی تئاتر بودند که کرونا این شرایط را برایشان فراهم کرد. نمی‌دانم میان تئاتر و دیگر هنرها و دیگر مشاغل چه تفاوتی است که فقط تئاتر محکوم به تعطیلی است؟