سرویس تئاتر هنرآنلاین، حسین کریمی‌پور رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های نمایشی این استان در ایام کرونا گفت: از اواخر اسفندماه که کشور با بحران کرونا مواجه بود، انجمن نمایش استان هرمزگان جزء نخستین استان‌هایی بود که به منظور تشویق مردم برای در خانه ماندن و همچنین ادامه فعالیت‌های هنری، پیشگام شد.

او در ادامه افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا بسیاری از گروه‌های تئاتر استان، آثاری را تولید کرده بودند که به دلیل گسترش بیماری امکان اجرای آن‌ها میسر نشد. از این رو انجمن نمایش همچنین انجمن موسیقی استان براساس برنامه‌ای از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نمایش‌ها و موسیقی‌های تولید شده را به صورت آنلاین اجرا و پخش کردند.

کریمی‌پور همچنین اضافه کرد: پس از آن جشنواره "تئاتروم" را در فضای مجازی برگزار کردیم. آثار متقاضی جشنواره به صورت مجازی ارسال و داوری شد و این جشنواره نیز در فضای مجازی از طریق صفحه انجمن در اینستاگرام و سایت انجمن پخش شد و در پایان آثار برگزیده، معرفی و تقدیر شدند. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی نیز از این جشنواره صورت گرفت.

رئیس انجمن نمایش هرمزگان در ادامه عنوان کرد: سپس جشنواره تئاتر تک و مونولوگ را به صورت مجازی برگزار کردیم و 30 نمایش صحنه‌ای و 30 نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و این جشنواره نیز با استقبال خوب مخاطبان برگزارشد. همچنین پس از آن نیز دو- سه نمایش به درخواست کارگردان‌ها به صورت آنلاین پخش شد.   

او افزود: فیلم‌هایی نیز از اجرای نمایش‌های استان و دیگر استان‌ها را با رضایت صاحبان آثار در سایت انجمن نمایش هرمزگان بارگذاری کرده‌ایم و علاقمندان می‌توانند به صورت رایگان این نمایش‌ها را که شاید در هنگام اجرای صحنه‌ای موفق به تماشای آن نشدند را ببینند.

حسین کریمی‌پور ضمن اشاره به اینکه سی و دومین جشنواره تئاتر استانی از 26 تا 29 آبان‌ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: از آنجا که بندرعباس نسبت به دیگر شهرها از شرایط بهتری از جهت آمار بیماری برخوردار است، میزبان این دوره از جشنواره با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود. این جشنواره به صورت صحنه‌ای و مجازی برگزار می‌شود.

او در ادامه گفت: در این مدت 2 نمایش خیابانی نیز در دو شهرستان میناب و بندر خمیر اجرا شد. اجرای نمایش‌های صحنه‌ای نیز از پس از ماه صفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز خواهد شد و استان ما از این بابت ممنوعیتی ندارد.

کریمی‌پور درباره مسائل و مشکلات هنرمندان استان در این ایام اظهار کرد: متاسفانه هنرمندان تئاتر استان از آنجا که تنها راه ارتزاق‌شان تئاتر است و شغل دیگری ندارند، در این مدت هیچ درآمدی نداشته‌اند و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هیچ اقدام و فکری برایشان نشده و حتی به لحاظ معنوی پیگیری از احوال‌شان نشده است.       

او در پاسخ به این سوال که آیا از سوی استانداری، فرمانداری و شورای شهر حمایتی از هنرمندان صورت گرفته است؟ گفت: پیگیری به منظور جذب حمایت از استانداری و دیگر نهادها برای هنرمندان از مسئولیت‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است چراکه پیگیری این موضوع از سوی ایشان به نتیجه خواهد رسید و اجابت خواهد شد. تاکنون حمایتی از سوی این نهادها و ارگان‌ها از هنرمندان استان نشده است.

رئیس انجمن نمایش هرمزگان با طرح این سوال که چرا میان هنرمندان تئاتر استان‌ها و هنرمندان تئاتر پایتخت‌نشین تبعیض صورت می‌‌گیرد؟ عنوان کرد: چرا بابت اجرای عمومی در تهران به هنرمندان کمک هزینه تعلق می‌گیرد اما در شهرستان‌ها اینگونه نیست؟ آیا خون پایتخت‌نشین‌ها رنگین‌تر است؟ یا تئاتر ایران تنها در تهران است؟ هنرمندان شهرستان‌ها هم به منظور تولید آثارشان زحمت می‌کشند.

او در ادامه گفت: چرا در استان هرمزگان با تمام ظرفیت‌ها و اینکه پایتخت اقتصادی کشور است اما به هنرمندان تئاترش توجه نمی‌شود؟ مسئولان نیز شفاف مشکلات‌شان را بیان و اعلام کنند و اگر کاری از عهده‌شان بر نمی‌آید جای خود را به مدیر دیگری بدهند که بتواند کاری انجام دهد.