سرویس تئاتر هنرآنلاین، اواخر سال گذشته، گسترش ویروس کرونا منجر به آسیب جدی به فعالیت‌های فرهنگی هنری شد و می‌توان اذعان داشت سهم هنرمندان تئاتر از این ضربه سهمگین، بیش از سایر هنرمندان دیگر عرصه‌‌های هنری بود. البته که هنرمندان شهرستان از آنجا که به دور از مرکزیت هستند چندین برابر متحمل فشارها و آسیب‌ها در پی شیوع این ویروس بوده‌اند چرا که صدای‌شان کمتر شنیده شده است. هنرآنلاین طی این مدت گفت‌وهایی با روسای انجمن نمایش شهرستان‌ها داشته و از این تریبون جویای وضعیت آن‌ها در این مدت بوده است.

امید خاکپور رئیس انجمن نمایش آذربایجان غربی در ادامه پیگیری‌های هنرآنلاین در این خصوص درباره فعالیت‌های این استان در دوران همه‌گیری کرونا گفت: طی این مدت این استان یک اجرای صحنه‌ای و سه اجرای خیابانی داشته و مابقی فعالیت‌های استان به صورت مجازی بوده است. در هفته نخست شیوع ویروس کرونا یعنی اوایل اسفندماه سال گذشته انجمن نمایش استان در راستای ایجاد نشاط اجتماعی، امید به زندگی و پیوستن به پویش در خانه بمانید، برنامه‌هایی را در فضای مجازی اجرا کرد.

او در ادامه افزود: در این راستا اجراهای مونودرام و نمایش‌های کوتاه با رویکرد طنز در فضای مجازی در ارومیه به صورت استانی برنامه‌ریزی شد. همچنین در میاندواب جشنواره هنرهای نمایشی برگزار شد که آثار به صورت مجازی ارسال و داوری شدند. برگزاری جشنواره نمایشنامه‌های کوتاه در شهرستان نقده از دیگر فعالیت‌های استان بود. نمایش خیابانی "در انتظار آهک" نیز در شهرستان پیرانشهر اجرا شد.

خاکپور همچنین اضافه کرد: در پی اعلام اداره کل هنرهای نمایشی مبنی بر شناسایی گروه‌های نمایشی آسیب‌دیده در این دوران، 22 گروه نمایشی شناسایی و به این اداره کل معرفی شدند که اجرای هفت گروه نمایشی با شیوع این بیماری تعطیل شد و 15 نمایش نیز در حال تمرین و تولید به منظور اجرا بودند که تمرینات‌شان متوقف شد از این تعداد 4 نمایش خیابانی و مابقی صحنه‌ای بودند.

او عنوان کرد: در ایام محرم از آنجا که وضعیت شیوع ویروس کرونا نسبت به قبل بهتر شده بود نمایشی با عنوان "زیر قیمت بازار" در ارومیه به صحنه آمد و همچنین نمایش محیطی "بالش جنگ" در شهرستان مهاباد اجرا و نمایش خیابانی نیز با موضوع دفاع مقدس در شهرستان خوی اجرا شد.

رئیس انجمن نمایش آذربایجان غربی با بیان اینکه هنرهای نمایشی این استان طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی یکی از 5 استان فعال و برتر کشور در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است، اظهار کرد: فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر استانی نیز منتشر شده است و آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در این جشنواره هشتم آبان ماه در نظر گرفته شده است. به منظور برگزاری این رویداد منتظر اعلام شیوه‌نامه از تهران از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا هستیم.

امید خاکپور ضمن اشاره به اینکه عمده‌ترین مشکل اهالی تئاتر استان آذربایجان غربی تعطیلی سالن‌های نمایش، تمرینات و فعالیت‌های آموزشی آموزشگاه‌هاست، تصریح کرد: 22 گروه نمایشی زیان‌دیده در این مدت به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی شدند اما تاکنون هیچ حمایت مالی از آن‌ها نشده است و طی مذاکرات و پیگیری‌هایی که از اداره کل هنرهای نمایشی داشته‌ایم، اعلام شده است که فهرست به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده و منتظر پاسخ از وزارتخانه هستیم.

او در ادامه گفت: هنرمندان تئاتر استان که بسیار در مضیقه مالی هستند به صورت مداوم پیگیر این موضوع از انجمن نمایش هستند اما ما نیز پاسخی برای‌شان نداریم چرا که هنور راه‌کار و تمهیدی برای‌شان اندیشیده نشده است.

خاکپور درباره جذب حمایت‌های مالی از استانداری و شورای شهر عنوان کرد: در این خصوص حدود هفده جلسه متعدد با استانداری و فرمانداری داشته‌ایم که متاسفانه هیچ اتفاقی رخ نداده است. در برخی از شهرستان‌ها مبلغ سه میلیون تومان به صورت پرداخت وام برای هنرمندان در نظر گرفته شده است که به این منظور باید ضامن معرفی کنند اما این مبلغ به حدی ناچیز است که کسی حاضر به این کار نیست. همچنین در برخی از شهرستان‌ها بسته‌های حمایتی به هنرمندان اهدا شده که متاسفانه در شان آن‌ها نیست.

این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر راهکار و تمهیدی به منظور حمایت از هنرمندان استان‌ها اندیشیده شود، یادآور شد: مدتی پیش لیست کمک هزینه‌ای به گروه‌های نمایشی که سال گذشته در تهران اجرا داشته‌اند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که متاسفانه رقم حمایتی به هیچ عنوان قابل مقایسه با حمایت از آثار شهرستانی نیست و از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

او در ادامه اضافه کرد: سال گذشته دو نمایش از استان آذربایجان غربی در جشنواره تئاتر فجر اجرا شده و 15 نمایش از این استان در جشنواره‌های ملی به صحنه رفت و همچنین 3 نمایش استان، اجرای خارج از کشور داشته‌اند اما مجموع کمک هزینه پرداختی تنها 25 میلیون تومان بود که 10 میلیون آن به اجرای 48 گروه استان اختصاص یافت و 15 میلیون تومان آن برای برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی.

امید خاکپور ضمن اشاره به اینکه تنها انتظار ما این است تا هنرمندان تئاتر شهرستانی نیز دیده شوند، تصریح کرد: هنرمندان تئاتر شهرستان از حمایت‌ها بی‌نصیب هستند در صورتی‌که بار تئاتر کشور بر دوش آن‌هاست. هنرمندان شهرستانی حتی مورد حمایت معنوی نیز قرار نمی‌گیرند و بسیار در مضیقه هستند. 10 میلیون تومان به منظور فعالیت‌های تئاتری یک سال استان، در شان هیچ هنرمندی نیست با این همه ما همچنان در تلاش و به این حرفه مشغول هستیم.