سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "یاماها" نوشته و کار کهبد تاراج از 14 مهرماه ساعت 17:30 و 19:15 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش به ترتیب ورود؛ پاوان افسر، لبخند بدیعی و مازیار سیدی هستند.

کهبد تاراج در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "یاماها" گفت: سال گذشته پس از سه سال که از اجرای نمایش "ناتمام" در این مجموعه می‌گذشت، در نوبت اجرا در تئاترشهر بودم و قرار بر این بود نمایش "چند سال پیش" را که به تصویب مجموعه رسیده را به صحنه آورم. پس از شیوع ویروس کرونا از آنجا که این نمایش پر پرسوناژ بود با تیم بازیگران مذاکراتی داشتیم و آن‌ها نیز با توجه به اینکه این نمایش اپیزودیک بود با حذف پشت صحنه، با اجرای آن موافقت کردند.

او در ادامه افزود: اما زمانی‌که شیوع ویروس کرونا شدت گرفت به گروه اعلام کردم که باید متن دیگری را جایگزین اجرای نمایش "چند سال پیش" کنیم و از این رو نمایشنامه "امان" نوشته عباس جمالی که دارای پنج شخصیت زن بود را به تئاترشهر پیشنهاد کردم اما متاسفانه این نمایشنامه از سوی شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی پذیرفته نشد و سپس نمایشنامه "مشتبا داداش صیغه‌ای حسین آدیداس" را به این مجموعه ارائه کردم که این متن از سوی مجموعه تئاترشهر پذیرفته نشد تا اینکه در ایام محرم پیشنهاد اجرای نمایشنامه "یاماها" را به تئاترشهر ارائه کردم. این نمایشنامه را سه سال پیش برای خانم شهره سلطانی نوشتم اما او این نمایشنامه را به دلایلی به صحنه نیاورد و دو سال پیش نیز رضا بهرامی قصد داشت تا این اثر را با بازی زنده‌یاد سعید کنگرانی در یک سالن خصوصی به صحنه آورد که این امر نیز محقق نشد. این نمایشنامه از سوی شورای هنری تئاترشهر پذیرفته شد و تمرینات آن از هفدهم شهریور ماه آغاز شد و قرار است از 14 مهر ماه به صحنه آید.

این نویسنده و کارگردان تئاتر داستان نمایش "یاماها" را اینگونه توضیح داد: این نمایش داستان سه آدم است که به هم ربط دارند؛ برادر و خواهری به همراه یک دختر. برادر در دهه هشتاد و پس از سال‌ها داستان چند سال پیش خواهر خود در دهه‌های چهل و پنجاه را روایت می‌کند. همچنین داستان دختر دیگری که مکمل این دو شخصیت است.

تاراج درباره فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد: نمایش فضایی روایت‌گونه دارد و شخصیت‌ها زندگی و گذشته خود را روایت می‌کنند. در اپیزود اول، حال و همان لحظه دهه پنجاه روایت و دیده می‌شود. اپیزود دوم صحنه بازجویی است و در اپیزود سوم که از اثر گره‌گشایی می‌کند مخاطب شاهد برادری است که پس از سال‌ها عذاب وجدانی را افشا می‌کند.

او در ادامه افزود: به نظرم در این شرایط در پی شیوع و گسترش ویروس کرونا باید اعتمادسازی صورت شکل بگیرد تا هم بازیگران به منظور حضور در تمرینات اطمینان کنند و هم تماشاگران به منظور اجرای نمایش به سالن‌های نمایش بیاید. فکر می‌کنم فضای این نمایش که مونولوگ محور و روایت‌گونه است و بازیگر تنها روی صحنه حضور دارد، بسیار برای این روزها مناسب است و به این امر کمک کند.

کهبد تاراج همچنین اضافه کرد: ما از هفدهم شهریور ماه تمرینات نمایش را آغاز کردیم و تمرینات بخش‌بندی شد و هیچ یک از بازیگران تا روز اجرای جنرال، بازی دیگر بازیگر را ندیده بود.

او درباره اجرای نمایش "یاماها" دراین شرایط گفت: کرونا غول نهفته‌ای بود که سربر آورد و دنیا را بهم ریخت اما در شرایط جنگ و حتی سخت‌تر از کرونا هم در ایران و دیگر کشورها تئاتر کار شده است. به نظرم ما نباید درباره کرونا تئاتر تولید کنیم بلکه باید درباره حال حاضر خودمان و دیگر انسان‌های نمایش بسازیم و به مخاطب عرضه کنیم. به اعتقاد من اکنون است که ما به عنوان شاغلان تئاتر باید کار کنیم در زمان‌های دیگر همه تئاتر کار می‌کنند. ما می‌توانیم با حفظ تمام پروتکل‌های بهداشتی به کارمان ادامه دهیم.

تاراج در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: به منظور اجرای این نمایش در این شرایط دشواری‌های بسیاری متحمل شدم. متاسفانه در فضای تئاتر سنگ‌اندازی بسیار می‌شود و اغلب اطرافیان خودمان باعث آن هستند و از این رو بسیاری از پیشکسوتان نسبت به اجرای نمایش بی‌میل شده‌اند پس از ماست که بر ماست. باید خودمان شرایط را هموار کنیم در غیر این صورت دچار آسیب‌های بسیاری خواهیم شد. همچنین باید نمایش‌هایی به منظور اجرا انتخاب شوند تا مخاطب در این شرایط جذب تئاتر شود و اگر نتوانیم در این شرایط کار کنیم دچار مرگ روحی خواهیم شد.          

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: رضا بهرامی، طراح گریم: ماریا حاجیها، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: پگاه ترکی، طراح پوستر: شایان جعفرپور، طراح صحنه: کهبد تاراج، عکاس: رضا جاویدی، مواد تبلیغاتی: امید علیزاده، دستیار کارگردان: مینا ترکمن، دستیار تولید: مریم نورالدینی و روابط عمومی و تبلیغات: امیر قالیچی (تئاتربازها).

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.