سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش میدانی "به رنگ عناب" به نویسندگی، کارگردانی و بازی محمدهادی عطایی امروز سه‌شنبه اول مهرماه ساعت 11:30، جمعه چهارم مهر ماه ساعت 14 و سه‌شنبه هشتم مهرماه ساعت 10:30 در موزه انقلاب و دفاع مقدس به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس اجرا خواهد شد.

محمدهادی عطایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره داستان این نمایش گفت: "به رنگ عناب" داستان ناخدایی است که فرزندش در آغاز جنگ از او اجازه می‌خواهد تا برای دفاع از وطن به جبهه برود. ناخدا با رفتن او مخالف و معتقد است جنگ به ما چه ارتباطی دارد؟ پسر به روز عاشورا و رخصت حضرت علی اکبر (ع) از امام حسین (ع) اشاره می‌کند و از این رو ناخدا با رفتن پسر موافقت می‌کند.

او در ادامه افزود: پس از رفتن پسر به جنگ، پیرمرد به زندگی خود ادامه می‌دهد تا اینکه خمپاره‌ای چپر و زنش را از او می‌گیرد و او منتظر بازگشت پسر می‌ماند. روزی در میدان جنگ اعلام می‌شود سربازان بازخواهند گشت. پیرمرد نذر می‌کند در صورتی‌که از فرزندش خبری شود هر سال به اتفاق او دمام بزنند، اما در روز بازگشت متوجه می‌شود، شهدا را آورده‌اند و پلاکی به دستش می‌رسد و حسرت می‌خورد که چرا نذر نکرد تا فرزندش سالم بازگردد...

این بازیگر ضمن اشاره به اینکه این نمایش را 8- 9 سال پیش در جشنواره تئاتر دانشجویی اجرا کرده است، گفت: "به رنگ عناب" یک مونولوگ تک پرسوناژ است که خودم ایفاگر نقش آن هستم. در این نمایش از ساز دمام نیز استفاده می‌شود.

عطایی ضمن ابراز گلایه نسبت به توجه به مقوله دفاع مقدس اظهار کرد: امیدوارم بیشتر حواس‌مان به رزمندگان، شهدا و جانبازان دفاع مقدس باشد. در سراسر دنیا، جنگ وجود داشته و کشورهای دیگر سالن‌های تئاتری را برای اجرای نمایش‌هایی با مضامین جنگی کشورشان در نظر گرفته‌اند اما ما تنها یک سالن تئاتر برای آثار نمایشی با مضامین دفاع مقدس داریم که آن هم یا مکانش تغییر می‌کند و یا در دوره‌هایی در خواب زمستانی به سر می‌برد.

او در ادامه با طرح این پرسش که هنرمندان و به خصوص مسئولان چه ویژگی از ایثار را به واسطه آثار خیابانی به نسل جدید منتقل کرده‌اند، تصریح کرد: نسل دهه‌های هشتاد و نود چه چیزی از جنگ و دفاع مقدس می‌دانند؟ تنها هفته‌ای به نام دفاع مقدس نام‌گذاری شده که فقط در این هفت روز بزرگداشتی برگزار می‌شود و بنرهایی نصب. دفاع مقدس به بزرگداشت نیاز ندارد بلکه باید به مردم معرفی و منتقل شود. بسیاری از مردم شهید گلاب را نمی‌شناسند.

این کارگردان همچنین اضافه کرد: همانطور که پیروزی انقلاب اسلامی تنها در دهه فجر مورد توجه قرار می‌گیرد به دفاع مقدس نیز فقط در یک هفته از سال پرداخته می‌شود. ای کاش این نام‌گذاری‌ها انجام نمی‌شد تا مجبور می‌شدیم در طول سال به دفاع مقدس بپردازیم.

او افزود: بسیاری از خانواده‌های شهدا هنوز درگیر تبعات جنگ هستند و بسیار جانبازانی که هزینه تامین داروی خود را ندارند و حتی به دنبال کارت جانبازی نبوده‌اند؛ اما از آنجا که جنگ و تبعات آن به خوبی منتقل و معرفی نشده، مردم فکر می‌کنند که جانبازان و خانواده شهدا در رفاه کامل زندگی می‌کنند.

هادی عطایی با بیان اینکه امیدوارم این نام‌گذاری‌ها در حد شو نباشد و ختم به یک هفته نشود، عنوان کرد: باید از بنیاد روایت فتح که تنها متولی فرهنگی عرصه تئاتر مقاومت است، تشکر کنم. این بنیاد در شرایطی که فعالیت‌های فرهنگی هنری در خواب زمستانی به سر می‌برد، در تدارک برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت است که بسیار جای تقدیر دارد. در این دوره از جشنواره، من نمایشی با عنوان "فریاد خاموش" را در بخش دانشجویی به صحنه خواهم آورد.

"نمایش‌های میدانی ویژه چهل‌سالگی دفاع مقدس" از امروز سه‌شنبه اول مهرماه تا سه‌شنبه هشتم مهرماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان علاقه‌مندان خواهد شد. موزه انقلاب و دفاع مقدس در بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبه‌روی پارک طالقانی قرار دارد.