سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کمدی موزیکال "ننه شهرزاد در سرزمین عجایب" به نویسندکی، طراحی و کارگردانی هومن حسین‌نژاد کلایی از 23 شهریورماه ساعت 19 در تالار هنر روی صحنه است. ساناز سماواتی، امیر زریوند، نیما فاضلی، برس اکلائی و هومن حسین‌نژاد بازیگران نمایش هستند.

هومن حسین‌نژاد کلایی کارگردان و نویسنده نمایش "ننه شهرزاد در سرزمین عجایب" درباره ایده نگارش این نمایشنامه گفت: از آن جایی که من کارتون زیاد می‌بینم و دنیای درون کودکی من زنده است، پس از نمایش قبلی خودم که درباره محیط زیست بود خواستم یک کار متفاوت انجام دهم. من تقریباً 22 سال است که در زمینه کودک کار می‌کنم و در برنامه‌های مختلف کودک به‌عنوان تدوینگر و مدیرتولید کار کرده‌ام. تمام کارهای من برای کودک، نوجوان و خانواده است. بنابراین برای این نمایش نیز یک سری شخصیت‌ها را انتخاب کردم که برای خانواده‌ها هم جذاب باشد.

وی افزود: تلاش من این بود متنی بنویسم که تلفیقی از شخصیت‌ها و پرسوناژهای محبوب بچه‌ها باشد. پرسوناژهایی که بچه‌ها با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و آن‌ها را دوست دارند. من سه، چهار بار متن را روتوش کردم و در نهایت به این نمایشی که در حال اجرا است، رسیدم.

کارگردان نمایش "ننه شهرزاد در سرزمین عجایب" با اشاره به اینکه این نمایش موزیکال است و بُعد جهانی دارد، اظهار داشت: ما در این نمایش تقریبا از 40 کودک و نوجوان شش تا 15 سال استفاده کرده‌ایم. نمایش "ننه شهرزاد در سرزمین عجایب" یکی از نمایش‌هایی است که کودک و نوجوان در آن بسیار دخیل است. این‌ بازیگرها بچه‌هایی بودند که در کلاس‌های آموزشی ما به صورت خصوصی شرکت کرده بودند و الان دارند اجرا می‌روند.

حسین‌نژاد کلایی تصریح کرد: ما تقریباً پنج شخصیت بزرگ‌سال و 30 شخصیت بچه داریم. فکر می‌کنم این مسئله جذابیت فوق‌العاده‌ای برای بچه‌ها دارد. من همیشه به شوخی و طنز می‌گویم مخاطبان از سه سال تا 120 سال می‌توانند نمایش ما را مشاهده کنند.

او در خصوص فضای اجرایی نمایش بیان کرد: ما در کنار لباس‌ها و رنگ‌هایی که از طریق پارچه‌ها و گریم روی صورت بچه‌ها انجام می‌دهیم، سعی کرده‌ایم شخصیت‌ها را طوری طراحی کنیم که مخاطب دوست داشته باشد.

این کارگردان تئاتر گفت: خوب است که بچه با ترس آشنا شود ولی من دوست ندارم که بچه در قصه من بترسد. ما در نمایش حتی اگر غول هم داشته باشیم، من تعریف آن غول را زیبا کرده‌ام. شاید آن غول به معنای واقعی ترسناک باشد ولی من با رنگ، لباس و بازی آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌ام که مهربان باشد و خانواده‌ها آن را دوست داشته باشند. سعی می‌کنم حرف‌ها، حرکت‌ها و عکس‌ آن‌ها را طوری انتخاب کنم که دلنشین باشد و بچه‌ها در ذهن خودشان هیچ ترسی از آن شخصیت‌ها پرورش ندهند.

حسین‌نژاد کلایی در پاسخ به این سوال که تمرینات نمایش "ننه شهرزاد در سرزمین عجایب" چقدر طول کشید، توضیح داد: کار با بچه‌ها خیلی سخت است. بچه‌ها دنیای خاص خودشان را دارند. بچه‌ها کودک هستند و کودکی می‌کنند. حضور 30- 40 کودک در یک کار نمایشی بسیار چالش‌برانگیز است ولی ما تلاش‌ کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با یک نظم و ترتیب خاص تمرین کنیم. بچه‌ها به کلاس فرم رفتند و با مربی فرم خودشان تقریباً سه ماه تمرین کردند. به طور همزمان با ما هم حدود دو ماه تمرین کردند.

وی در رابطه با اجرا در شرایط کرونایی عنوان کرد: با توجه به ویروس کرونا، همه ما در حال حاضر برای سلامتی خودمان و مخصوصاً بچه‌ها نگران هستیم. بچه‌ها در این مدت شش، هفت ماه اخیر حوصله‌شان در خانه سر رفته و خسته شده‌اند. بهداشت روح و روان خانواده و فرزندانی که در خانه هستند دچار چالش شده است. ما با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌رویم و برای گریم هر کدام از بازیگران یک پالت و قلم موی جداگانه در نظر گرفته‌ایم. حتی دستمال کاغذی بچه‎ها برای پاک کردن گریم‌شان هم منحصر به‌فرد است. بچه‌ها وقتی می‌خواهند لباس تعویض کنند هم یکی یکی به اتاق تعویض می‌روند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: ما نمی‌توانیم زندگی نکنیم. اگر فردا روزی واکسن بیاید، کرونا هم مانند بیماری‌های دیگر همچنان در کشورهای مختلف باقی خواهد ماند. این ویروس باعث شده که ما کمی بهداشت خودمان را بیشتر رعایت کنیم و راه و روش و نگاه‌مان به زندگی و نظافت تغییر کند.

حسین‌نژاد کلایی بیان کرد: ما اولین گروه تئاتری هستیم که با این همه بازیگر و با رعایت پروتکل بهداشتی تلاش کردیم تا باعث خوشحالی و انرژی مثبت برای بچه‌ها شویم و لبخند را به روی لب‌های آن‌ها بیاوریم. این تغییر روحیه باعث می‌شود که بچه‌ها دیگر نگویند ما در خانه خسته شده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما علاوه‌ بر اجرای صحنه‌ای که تماشاگر به صورت حضوری آن را مشاهده می‌کند، پخش آنلاین هم داریم. در حال حاضر سایر مخاطبان می‌توانند به صورت همزمان بلیت نمایش "ننه شهرزاد در سرزمین عجایب" را از طریق سایت تیوال و تالار هنر بخرند و آن را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

دیگر بازیگران نمایش بهزاد جعفرزاده، کیان سیفی، مهرسا مقدم، مصطفی رضوی، ایلیا اسماعیل نظری، مهرسا آشوری، کیانا محمدی، مهدی خان میرزایی، نسرین بنیادی، رها آزادی، دینا پناهی زارنجی، محمد علی پور، رها طالب لو، پروا پورمحمد، آندیا جلیلی، عسل ستاری، آوا انصاری، رامتین آهی، حریر حلمی و علی تهرانی هستند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: شاعر: بهشته آلیان، آهنگساز: محمد فرشته نژاد، دستیار کارگردان: جعفر کفیلی، طراح حرکات: ساناز فرج اله پور، مدیر روابط عمومی نمایش: فاطمه سید طالبی، مدیر روابط عمومی پخش زنده کمپانی تئاترو: ریحانه مطهری، طراح لباس: هومن حسین نژاد کلائی، دوخت لباس: سحر پرویسی، خدیجه علیرضا لو، طراح پوستر: حامد تلخابی، طراح نور: کیوان ضیاپور، طراح دکور: هومن حسین نژاد کلائی و ساخت دکور: مجید سیفی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.