سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مرثیه‌ای برای ژاله. م و قاتلش" بر اساس داستانی با همین نام نوشته‌ ابوتراب خسروی، نوشته و کار میلاد فرج‌الهی از 13 شهریورماه ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. صبا سرور، سپهر زمانی، نغمه طوسی، علی پوراحمدیان، الهه فرازمند و رضا مرشد بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

میلاد فرج‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه این نمایش سال گذشته در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشته و در تئاتر مولوی نیز به صحنه رفته است، درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: یکی از دوستانم داستانی از "دیوان سومنات" اثر ابوتراب خسروی را به من معرفی کرد. من از پیش با این نویسنده آشنایی داشتم اما داستان "مرثیه‌ای برای ژاله و قاتلش" را نخوانده بودم. به اعتقاد این دوست این داستان بسیار به فرم یکی از نمایشنامه‌های من نزدیک بود و از این رو شروع به مطالعه آن کردم و متوجه شدم محتوای این داستان از این دیوان بسیار برای فرم اجرایی که در ذهن دارم مناسب است و براین اساس نگارش نمایشنامه را در آبان ماه 97 آغاز کردم و سپس آماده تمرینات نمایش شدیم.

او خلاصه داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: افسر فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه پلیس ماموریت می‌گیرد، ژاله معین را در میدان بهارستان ترور کند. این اتفاق به سرعت می‌افتد اما در لحظه ترور قاتل به مقتول دل می‌بندد...

این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: این اثر تم کهن الگو مانندی دارد که فرد میان وظیفه و عشق همیشه وظیفه را انتخاب می‌کند و این موضوع همواره منجر به وقوع ماجراهایی می‌شود.

فرج‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در اجرای مجدد، در نمایش تغییراتی ایجاد شده است، عنوان کرد: به لحاظ تماتیک، دیالوگی و میزانسن تغییراتی در جهت بهبود کیفیت نمایش انجام شده و دو بازیگر نمایش نیز عوض شده‌اند.

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش تصریح کرد: این روزها اکثر کارگردان‌ها قائل به تئاتر مینی‌مال هستند. در این نمایش سعی کرده‌ام فضای سورئال و مینی‌مال را در کار رعایت کنم اما مینی‌مالیست هندسی در این نمایش کاملاً کاربردی و حاصل دو سال پروسه تمرین زمانبر و طاقت‌فرساست. به اعتقاد من در آنچه که اکنون به صحنه است خوشبختانه هماهنگی میان فرم و محتوا دارد که چشم‌نواز است.

میلاد فرج‌زاده درباره اجرای نمایش خود در شرایط کنونی یادآور شد: کشور ما همچون بریتانیا، امریکا و کشورهای اروپایی داری زیرساخت‌های لازم نیست که بخواهیم تئاتر را تعطیل کنیم و کار نکنیم. مسئله این است که تعطیلی، اهالی تئاتر را با سرشکستگی و سرخوردگی اجتماعی بیشتر روبرو خواهد کرد و از این رو تصمیم به اجرای نمایش گرفتیم. برای‌مان تعداد مخاطب و آورده مالی اهمیتی ندارد هرچند که این نمایش در اجرای پیشین جز پرمخاطب‌ترین نمایش‌ها بوده است و از این جهات برای‌مان روی صحنه رفتن حائز اهمیت است. در نظر ندارم از اصلاحاتی چون می‌خواهیم چراغ صحنه روشن بماند استفاده کنم، بلکه باید بگویم نمی‌خواهیم کورسوی امید در تاریکی ظلمانی به قهقرا برود و چراغ تئاتر خاموش شود. متاسفانه وضعیت بغرنجی است که با هیچ چیز سنجیده نمی‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه ما در شرایط نامناسبی نمایش‌مان را به صحنه آوردیم، البته نه به دلیل شیوع کرونا بلکه محتوا و ژانر این نمایش به گونه‌ای است که بسیار تحت فشار قرار گرفتیم. از این رو از همه می‌خواهیم تا با حمایت خود ما را در این شرایط دشوار یاری کنند و تنها نگذارند.

دیگر عوامل نمایش "مرثیه‌ای برای قاتل ژاله.م و قاتلش" عبارتند از: تهیه‌کننده: بهروز محمودی، دستیار کارگردان: سپهر یوسفی و مسعود تفقدی، طراحی صحنه و ساخت دکور : امیرحسین اکبرزاده، طراح نور : پدرام رضوانی، طراح پوستر، بروشور و گرافیک : سپهر امیدوار، طراح صدا و موسیقی : پوریا قنبری، طراح گریم : نیلوفر مرسل وند، عکاس : سارا ثقفی، دستیار تهیه : نیما دلاوری، موشن گرافیست : رامین مارالی، اسپانسر تبلیغات : محمود کسایی زاده، مدیر صحنه : بهراد فرخنده، منشی صحنه : شکیبا آدینه، مدیر تبلیغات : مریم شریعتی، تبلیغات فضای مجازی : گروه هنری پژواک و ساخت تیزر : علی پوراحمدیان.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.