سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "بین یه عالمه ماهی" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی امیر دلفانی و تهیه‌کنندگی آناهیتا موگویی از 18 شهریور ماه ساعت 19 در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد آمد. بازیگران این نمایش خشایار قائدرحمتی، مهدی یگانه، امیر دلفان و ایمان عبدی هستند.

امیر دلفانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "بین یه عالمه ماهی" گفت: این نمایشنامه را چند سال پیش همزمان با پایان‌نامه مقطع کارشناسی نوشتم و از آن زمان دغدغه اجرا آن را داشتم تا اینکه پس از ورود به مقطع کارشناسی ارشد، شکل اجرایی آن را به‌عنوان پایان‌نامه ارائه کردم. همچنان راضی نشدم و پرونده این نمایشنامه برایم بسته نشد تاکنون که قصد دارم آن را به صحنه آورم. اما پس از اجرا دیگر به سمت این سبک کار نخواهم رفت چراکه من و گروهم تجربه‌گرا هستیم و تجربه و چالش این شیوه و سبک اجرایی را پشت سر گذاشته‌ایم.

او ضمن اشاره به اینکه نمایش "بین یه عالمه ماهی" یک کار پژوهشی است، داستان آن را اینگونه عنوان کرد: این نمایش لامکان و داستان یک خانواده در دهه چهل است. آن‌ها به دلیل شایعات شروع یک جنگ تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و به پایتخت نقل مکان می‌کنند و ...

این کارگردان در ادامه گفت: "بین یه عالمه ماهی" پژوهشی درباره دلایل و تاثیرات مهاجرت و تغییر دیدگاه‌ها نسبت به دوستی‌ها و رفاقت‌ها  پس از آن است. در روند تولید این نمایش به منظور تحلیل درست از کاراکترها و موقعیت‌ها، دشواری‌های بسیاری را متحمل شدیم تا نگاهی سطحی نداشته باشیم. قرار بود این نمایش را اوایل سال به صحنه آوریم که به دلیل شیوع کرونا این امر محقق نشد و به همین دلیل پروسه تمرینات طولانی‌تر شد و فرم اجرایی چندین و چند بار تغییر کرد و آزمون خطاهای بسیاری کردیم.

دلفانی با بیان اینکه "بین یه عالمه ماهی" به تبع نمایشنامه، دارای مونولوگ‌های است موازی با شکل خاص که با یکدیگر در ارتباط هستند، تصریح کرد: نمایش 4 کاراکتر دارد و فضای اجرایی آن وام گرفته از تعزیه است. در فرم اجرایی از دایره‌های تو در تو استفاده شده که نشان‌دهنده زمان و شکل کروی هرچیزی است. از آنجا که نمایش مونولوگ است، سعی داشتیم تا مطالعاتی بر پیسکاتور و برشت داشته باشیم تا ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنیم و روند داستان به شکلی است که تماشاگر تا پایان نمایش با آن همراه می‌شود.

او در ادامه گفت: "بین یه عالمه ماهی" بیشتر از آنکه تئاتر باشد یک پرفورمنس روایی با رعایت ساختارهای نمایشی است.

امیر دلفانی درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی اظهار کرد: طی مشورت با گروه به این نتیجه رسیدیم که به منظور زنده نگاه داشتن تئاتر، اجرای نمایش بهتر از تعلل در آن است. هیچ یک از اعضا به دنبال امتیاز مالی از  این نمایش نیستیم و با اجرای آن حال‌مان خوب می‌شود و علاقمندیم حال خوب‌مان را به مخاطب نیز ارائه کنیم. از این رو هزینه‌های اجرایی را کمتر کرده و برآن شدیم تا نمایش را به صحنه آوریم.

او در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: بسیار طبیعی است در این شریط از آنجا که در جامعه ما، تئاتر برای کسی جدی و مهم نیست بسیاری از اهالی تئاتر بیکار شوند و حتی آب باریکه‌ای که از این هنر دریافت می‌کردند را از دست دهند. اهالی تئاتر به دلیل اینکه در زندگی،  تمام ذهن و فکر خود را برای این هنر گذاشته‌اند، حرفه دیگری بلد نیستند و بسیار برایشان دشوار و تلخ است که به واسطه شرایط ایجاد شده به سراغ شغل دیگری بروند. تئاتر باید جدی گرفته شود و امیدوارم اهالی تئاتر دست به دست یکدیگر، اجازه ندهند که سوسوی این چراغ به خاموشی نزدیک شود.

دیگر عوامل نمایش "بین یه عالمه ماهی" عبارتند از: مجری طرح: فرزان دلفانی، مدیرتولید: هادی همتی، مشاور متن و پژوهش: نگار سرلک، مشاور کارگردان: سامان قهرمانی نژاد، گروه کارگردانی: آناهیتا موگویی و هادی همتی، طراح صحنه: امیر دلفانی، مدیر صحنه: محسن عیدی، گروه صحنه: پژمان احمدی، طراح نور: علی اصغر کوزه گر، طراح صدا: محمدحسین غفاری، طراح گرافیک: علیاقا حسین پور، طراح لباس: سحر مصباح، طراح گریم: عاطفه ابیضی و عکس و فیلم: امیرحسین یقموری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.