سرویس تئاتر هنرآنلاین: فاتح بادپروا رئیس انجمن نمایش استان کردستان درباره فعالیت هنرمندان تئاتر این استان در روزهای کرونایی گفت: ما در این مدت با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان یک مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی به نام "انسان، هنر، بحران" برگزار کردیم که خوشبختانه علاقه‌مندان زیادی از سراسر ایران در این مسابقه شرکت کردند.

وی افزود: ما یک بخش جداگانه به نام بخش کمدی‌نویسی هم داشتیم که در این بخش یک تندیس و پنج میلیون تومان به نفر اول جایزه دادیم. در حوزه نمایشنامه‌نویسی اصلی هم به نفرات اول، دوم و سوم به ترتیب هفت، پنج و سه میلیون تومان جایزه اهدا کردیم.

رئیس انجمن نمایش استان کردستان درباره سایر فعالیت‌های تئاتر این استان عنوان کرد: ما دو اجرای تئاتر خیابانی هم در مریوان داشتیم ولی از وقتی که وضعیت استان کردستان قرمز شد، متأسفانه دیگر نتوانستیم اجراهای تئاتر خیابانی را هم ادامه دهیم. بیشتر بچه‌های استان کردستان در جشنواره‌های مجازی شرکت کردند. اخیراً آثار پنج نفر از هنرمندان استان در جشنواره تئاتر عروسکی پذیرفته شد. اگر اشتباه نکنم، استان کردستان بیشترین تعداد پذیرفته شده را در این جشنواره داشت. 

بادپروا اظهار داشت: ما فراخوان جشنواره تئاتر استانی را آماده کرده‌ایم. سالن‌ها و محل تمرین‌ها را با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی باز گذاشته‌ایم تا گروه‌ها بتوانند تمرین کرده و در جشنواره تئاتر استانی شرکت کنند. اتفاق دیگری که در سطح استان افتاد این بود که با تصمیم مدیریت و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، برنامه "خیابان تئاتر ایران" جایگزین شکل مرسوم این جشنواره شد و گروه‌ها نسبت به شرایط هر استان می‌توانند اجرای عمومی بروند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این روزها در استان کردستان مراسم تعزیه برگزار می‌شود، توضیح داد: هر سال بیشتر اجراهای تعزیه استان ما در شهرهای سنندج، قروه و بیجار برگزار می‌شود ولی متأسفانه امسال با این شرایطی که به وجود آمده حتی در آن شهرها هم نتوانستیم شاهد اجرای تعزیه باشیم.

رئیس انجمن نمایش درباره وضعیت هنرمندان این استان گفت: متاسفانه نه دولت کاری برای آن‌ها انجام داده و نه کاری از دست ما برمی‌آید. این درد تبدیل به یک فاجعه شده است. ویروس کرونا آن‌قدر در جهان تاثیر گذاشته که به نظرم جهان به پیش و پس از کرونا تقسیم خواهد شد. متأسفانه بیشترین آسیب این قضیه را هم هنرمندان سینما و تئاتر خوردند. این آسیب در ایران مضاعف شده است و به تبع آن‌، ما هم نتوانستیم هیچ کاری برای هنرمندان انجام بدهیم. خودمان که هنرمند هستیم، هم شرمنده خودمان شدیم و هم شرمنده سایر هنرمندان. 

بادپروا با اشاره به اینکه وضعیت شورای شهر و شهرداری استان هم طوری نیست که آن‌ها بتوانند کمک کنند، بیان کرد: ما با شرکت برق استان قرارداد بستیم که آن‌ها حمایت کنند تا ما بتوانیم اجراهای خیابانی را برگزار کنیم ولی آن اجراها هم به خاطر ویروس کرونا لغو شدند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مسئله کرونا بیشترین آسیب را حوزه فرهنگ و هنر دیده است. من از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت ناراضی هستم چون آن‌ها نتوانستند حتی بخشی از ضرر هنرمندان را جبران کنند. هر چند که دارند تلاش‌ خودشان را می‌کنند ولی ما منتظر نتیجه این تلاش‌ها هستیم. امیدوارم هر چه سریع‌تر کرونا ریشه‌کن شود تا ما بتوانیم به وضعیت عادی زندگی برگردیم.