سرویس تئاتر هنرآنلاین، مهدی دریایی پژوهشگر تعزیه در اراک درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به هنرآنلاین گفت: ما از قبل از دهه محرم مشغول ضبط تعزیه به منظور پخش در صداوسیما و شبکه‌های مجازی هستیم. در این زمینه با حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی همکاری داریم و تعزیه‌ها را در فرهنگسراها ضبط و فیلمبرداری می‌کنیم. 

وی با اشاره به اینکه متن همه تعزیه‌های ضبط شده عاشورایی است، عنوان کرد: از آنجایی که مخاطب به خاطر شیوع ویروس کرونا نمی‌تواند در محل برگزاری تعزیه حضور پیدا کند، ما مجبور هستیم تعزیه‌ها را ضبط کرده و به صورت مجازی منتشر کنیم. در استان مرکزی اجازه اجرای تعزیه صادر نشده است.

این پژوهشگر تعزیه در رابطه با سایر فعالیت‌هایش اظهار داشت: ما برخی نسخه‌های تعزیه را بازنویسی کرده و به آرشیومان اضافه کردیم. ان‌شاء‌الله از روز سیزدهم محرم نیز موزه تعزیه را در قالب محفل هنرهای آیینی با نام "زخم عتیق" به تماشاخانه سرو تهران می‌آوریم. این برنامه به مدت 20 روز میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

دریایی درباره موزه تعزیه‌ که در منزل وی واقع شده است، ابراز کرد: در روزهای اخیر آقای اکرمی معاون امنیتی سیاسی استان مرکزی و آقای دانشی مدیرکل ارشاد از این موزه بازدید کردند. موزه تخصصی تعزیه تبدیل به یکی از آرزوهای من شده است. من آرزو دارم در شهر اراک که یکی از شهرهای مشهور در زمینه تعزیه است، بتوانم یک موزه تخصصی تعزیه راه‌اندازی کنم. دست همکاری، نیاز و التماس به سوی شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری دراز می‌کنیم که یک نفر ما را حمایت کند تا هم مخاطب استفاده کند و هم آن‌ها از بین نروند. آقای اکرمی به ما قول داده‌اند که پس از عاشورا در این رابطه یک جلسه بگذارند.

وی ادامه داد: من دنبال این هستم که یک پایگاه و عمارت آموزش تخصصی تعزیه راه‌اندازی کنم و در کنار آن روی آیین‌های سنتی کار کنیم و هنرجو بگیریم یا حتی اگر بتوانیم یک دپارتمان تعزیه تأسیس کنیم. تعزیه در شهر ما از امام حسین (ع) مظلوم‌تر واقع شده است.

این پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: از شهرهای کاشان و تهران به من پیشنهاد داده‌اند که موزه تعزیه را به آنجا ببرم ولی من اگر بخواهم این کار را انجام دهم باید خانه و زندگی خودم را هم به آنجا ببرم. باید ببینیم ارزش دارد که ما زندگی‌مان را جمع کنیم و به آن شهرها برویم.