سرویس تئاتر هنرآنلاین: "مرکز تئاتر توانش" به عنوان تنها مرکز خصوصی- تخصصی تئاتر کودک و نوجوان که رسماً فعالیت‌های خود را از تابستان 1397 آغاز کرد، اولین مرکز خصوصی تئاتری است که صرفاً در زمینه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. این مجموعه تئاتری که در شرق تهران واقع شده است، در دو زمینه آموزش و اجرای هنرهای نمایشی توانست طی دو سال فعالیت خود توجه بسیاری از هنرمندان و مخاطبان تئاتر کودک و نوجوان را به سوی خود جلب کند.

"توانش"، با همکاری مدرسین صاحب نام و اساتید دانشگاهی در زمینه آموزش و همکاری کارگردانان باتجربه و مطرح تئاتر کودک و نوجوان توانست از زمان آغاز فعالیت‌های خود، هنرجویان بسیار را آموزش دهد و مخاطبان جدیدی را با هنر نمایش آشنا سازد هرچند شیوع کرونا از اواخر سال 98 این مرکز تئاتری را مستثنا ندانست و باعث تعطیلی فعالیت این مجموعه نیز شد.

حال پس از حدود پنج ماه تعطیلی داوود زارع مدیر مرکز تئاتر توانش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های دوباره این مجموعه گفت: قطعاً ما نیز همانند سایر مراکز آموزشی و فرهنگی علی‌الخصوص سالن‌های خصوصی دچار زیان شدیم و صد البته ناراحت‌تر به این دلیل که در این چند ماه خانواده‌های بسیاری با ما تماس گرفتند و درباره شروع مجدد فعالیت توانش سوال پرسیدند و از ما می‌خواستند که به طریقی که هم سلامتی حفظ شود و هم بچه‌ها به کلاس‌ها بازگردند و به تماشای نمایش بیایند، فکری کنیم که متاسفانه کاری از ما ساخته نبود هر چند ما به دنبال مجوزهای لازم از ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شروع دوباره بودیم اما مسائل اقتصادی مشکل دیگری بود که در کنار بیماری کرونا عرصه را برای ما دشوار کرده بود و ما نه تنها باید به فکر سلامتی و حفظ جان هنرجویان، مدرسان، کارکنان و مخاطبان‌مان بودیم بلکه باید گرانی و مشکلات اقتصادی را نیز برطرف و یا تحمل می‌کردیم تا بسیار سخت و نشدنی بود. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که علی‌رغم تمام این مسائل ما دو بار تصمیم به بازگشایی داشتیم که هر بار با افزایش شیوع بیماری و موج جدید کرونا روبرو شدیم. 

مدیر مرکز تئاتر توانش در ادامه افزود: در این مدت چندین پیشنهاد از دیگر مراکز فرهنگی و البته خصوصی داشتیم که فعالیت‌های خودمان را در آنجا پی گیریم که برای ما زیاد مقرون به صرفه نبود و یا اینکه این مراکز در شرق تهران نبودند که ما اصرار بسیار برای انجام فعالیت در شرق تهران داشتیم و داریم. در اواخر فروردین ماه طی تماسی که از فرهنگسرای گلستان واقع در منطقه نارمک داشتیم آنها از ما دعوت کردند که فعالیت‌های خودمان را در آنجا ادامه دهیم. ما نیز با استقبال از پیشنهاد آنها و البته با برآورد نیازها و خواسته‌هایمان و صد البته همکاری بی‌دریغ دوستانم در فرهنگسرای گلستان و خانه فرهنگ فدک بخشی از فعالیت‌های توانش را که در مقطع کنونی صرفاً آموزش است را در خانه فرهنگ فدک و در فضای باز برگزار می‌کنیم.  

زارع همچنین اضافه کرد: باید ذکر کنم که برگزاری کلاس در فضای باز بسیار مورد توجه و استقبال خانواده‌ها و هنرجویان قرار گرفت و ما را مشتاق به ادامه مسیر کرد و امیدوارم به زودی اجرای تئاتر نیز به صورت محدود و در فضای باز این مجموعه آغاز شود، هر چند مدنظر داریم که اجرای نمایش باعث تجمع و تراکم جمعیت در منطقه اجرا نشود و در هر اجرا به صورت بسیار محدود و با رعایت نکات ایمنی، بهداشتی و تنها با پذیرش حدود سی تا چهل مخاطب اجراها را پرتوان از سر گیریم.

این کارگردان تئاتر درباره چگونگی برگزاری کلاس‌های آموزش بازیگری اظهار کرد:  ما فعالیت‌های خود را از اوایل مردادماه آغاز کردیم و در هر کلاس آموزشی صرفاً پذیرای هشت هنرجو هستیم که این امر در کنار برگزاری کلاس در فضای باز به ما و خانواده‌ها آرامش بیشتری داد که نه تنها نگرانی از شیوع بیماری نداشته باشیم بلکه امیدوار باشیم که می‌توانیم و باید بتوانیم بر مشکلات فایق آییم.

زارع در ادامه گفت: ما به عنوان مربی بچه‌ها وظیفه داریم همچنان در دل آنها نور امید را زنده نگه‌داشته و به آنها دلگرمی دهیم. من فکر می‌کنم در این روزها مهمتر از آموزش بازیگری به بچه‌ها، آموزش زندگی‌ست که البته در تئاتر جاری است. ما بزرگترها وظیفه داریم این روزها به پدران و مادران آینده سرزمین‌مان بیاموزیم که باید برای داشتن فردایی روشن امید داشت و این امید و رسیدن تنها با تلاش، پشتکار و رها نکردن هدف به دست خواهد آمد.

6691200d-2105-40b2-832e-69bdc0ddae8e

او افزود: قطعاً بچه‌ها به ما نگاه می‌کنند و از ما یاد می‌گیرند. ما بزرگترها باید به آنها بیاموزیم که برای موفقیت باید تلاش کرد، جنگید و  اگر تنها به امید رسیدن کمک، دست از کوششش بکشیم و فقط نظاره‌گر و منتظر باشیم هیچ گاه به مقصد نخواهیم رسید و این همان چیزی‌ست که هم اکنون در کلاس‌ها، در اجراها و تمام فعالیت‌هایمان باید مشهود باشد. ما آیینه کودکان هستیم و نباید سکون و رخوت را به آنها منتقل کنیم.

داوود زارع درباره اجراهای تئاتر کودکان در فضای باز عنوان کرد: به زودی فراخوانی در این زمینه منتشر می‌کنیم و از تمامی دوستان فعال در این زمینه برای اجرا در نیم سال دوم 99 دعوت به همکاری خواهیم کرد. ما هم اکنون در حال آماده‌سازی امکانات صحنه‌ای برای اجرا در فضایی غیرمتعارف هستیم که تاکنون بلااستفاده بوده و هم اکنون قرار است فضای امن و سلامت برای هنرمندان و مخاطبان‌مان شود تا باز هم در کنار هم، خاطرات جدیدی بسازیم و زندگی را به زندگی‌مان بازگردانیم.

او در بخش های پایانی صحبت‌هایش گفت: جا دارد از مدیر فرهنگی هنری منطقه هشت و رئیس فرهنگسرای گلستان جناب آقای سعید رنجبریان، مدیر خانه فرهنگ فدک آقای مهدی زیرکی و همچنین آقای علی عطایی عزیز مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونین، کارشناسان و دیگر همکاران در بخش‌های مختلف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قدردانی و تشکر کنم که اگر حمایت همه جانبه و همکاری بی‌دریغ و صمیمانه آنها نبود امکان فعالیت‌های دوباره مرکز تئاتر توانش با چالشهای بسیاری روبرو می‌شد.