سرویس تئاتر هنرآنلاین، برنامه "بر بال تعزیه" کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما به کارگردانی وحید گلستان و تهیه‌کنندگی روزبه گیلانی و محسن عامری در دهه اول محرم ساعت 19 از این شبکه در حال پخش است. این برنامه با هدف شناخت و واکاوی نشان‌ها و نمادهای تعزیه در ده قسمت برای مخاطبان نوجوان در بنیاد رودکی ضبط و روانه آنتن صداوسیما شده است.

داوود فتحعلی بیگی پژوهشگر و فعال با سابقه عرصه تعزیه و چهره تاثیرگذار هنرهای نمایشی و سنتی ایران در برنامه "بر بال تعزیه" به روایت ۱۰ داستان از حادثه کربلا و واقعه عاشورا می‌پردازد.

روزبه گیلانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این باره گفت: هدف از تولید این مستند نمایشی آشنا کردن نوجوانان با روایات و نمادهای آیینِ کهنِ تعزیه است و طی آن پیوند عزاداری سیدالشهدا(ع) و آیین‌های نمایشی عاشورایی به صورتی کاملا علمی و بر بستر نمایش بررسی می‌شود.

او در ادامه افزود: اذن میدان حضرت علی اکبر(ع)، توبه حر، اذن میدان حضرت قاسم (ع)، دو طفلان مسلم، نماز مسلم در کوفه و ... از جمله این روایات نمایشی است. همچنین در این برنامه به پیام‌های اخلاقی کربلا مثل مفهوم گذشت، ادب، انسانیت و ... نگاهی ویژه شده است. همچنین یک پیوست ۱۵ دقیقه‌ای پس از برنامه در فضای مجازی برای ارتباط مستقیم با مخاطبان نوجوان علاقمند به هنرهای نمایشی سنتی و آیینی عاشورایی در  نظر گرفته شده است.

گیلانی با بیان اینکه "بر بال تعزیه" ویژه برنامه‌ای از مجموعه 62 قسمتی به نام "هم سینمایی" است، عنوان کرد: "هم سینمایی" یک برنامه آموزشی و تخصصی در حوزه سینمای نوجوان است و براساس کنداکشن شبکه ده قسمت آن به برنامه "بر بال تعزیه" اختصاص داده شده که این برنامه در بنیاد رودکی ضبط و در دهه اول محرم ساعت 19 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

او با بیان اینکه برنامه "بر بال تعزیه" فضای مستند و آموزشی دارد، تصریح کرد: موضوع این برنامه از این قرار است که امسال دو نوجوان به دلیل مشکلی که برای معین البکا پیش آمده امکان اجرای تعزیه ندارند و براساس دغدغه هر ساله‌ خود نسبت به شبیه‌خوانی با استاد داوود فتحعلی بیگی روبرو می‌شوند و آقای فتحعلی بیگی طی نه شب به آن‌ها تعزیه را آموزش می‌دهد و این دو نوجوان در شب دهم و نهایی در تکیه اعظم در برقان تعزیه اجرا می‌کنند.

این مدیر تولید و تهیه‌کننده همچنین افزود: در واقع برنامه "بر بال تعزیه" با مدت زمان سی دقیقه، فرازهایی از آموزش تعزیه توسط داوود فتحعلی‌بیگی است که بخش‌هایی از تعزیه به صورت پراکنده و بخش بخش در این برنامه آموزش و اجرا می‌شود.