سرویس تئاتر هنرآنلاین، مجید خسروآبادی دبیر کانون کهربای تعزیه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این کانون  گفت: کانون کهربای تعزیه سال 1392 تاسیس شد و طی هفت سال گذشته تقریباً به عنوان فعال‌ترین کانون تعزیه مطرح بوده است. ما در این کانون تاکنون پنج دوره سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی برگزار کرده‌ایم و اکنون ششمین دوره این سوگواره را پشت سر می‌گذاریم.

او در ادامه افزود: طی پنج دوره گذشته در ابتدای ماه محرم از مربیان شهر تهران می‌خواستیم تا در مدارس استعدادیابی کنند و دانش‌آموزان مستعد را بیابند و یک گروه تعزیه تشکیل دهند. لباس و ملزومات تعزیه از سوی کانون برای گروه‌ها ارسال می‌شد و آن‌ها تا پایان ماه صفر فرصت تمرین داشتند و سپس در پایان ماه، گروه‌ها تعزیه خود را در قالب سوگواره در فرهنگسرای اخلاق اجرا می‌کردند و از سوی کانون داوری می‌شدند و برگزیدگان انتخاب شده و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌شد. ضمن اینکه در این میان دانش‌آموزان مستعد از سوی کانون انتخاب شده و در طول سال با ما همکاری می‌کردند. ثمره پنج دوره برگزاری این سوگواره در سال‌های گذشته حدود 800 نوجوان تعزیه‌خوان است که شبیه‌خوانی را به صورت حرفه‌ای اجرا می‌کنند و اتفاقی در کشور است که برای اولین بار توسط این کانون رقم خورده است.       

خسروآبادی ضمن اشاره به اینکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان آن را نداشتیم تا به مدارس و مساجد همچون سنوات گذشته رجوع کنیم، عنوان کرد: سال جاری برآن شدیم تا آموزش‌های تعزیه را ضبط کرده که این آموزش‌ها در سامانه آپارات و کانال سوگواره عاشورایی بارگذاری خواهد شد و سپس فراخوانی منتشر می‌کنیم و طی آن نوجوانان متقاضی باید آموزش‌ها را ببینند و براساس آن به صورت گروهی یا انفرادی تمرین کرده و در صورتی‌که متقاضی لباس نیز باشند در اختیارشان قرار خواهیم داد. سپس آن‌ها آثار خود را ضبط کرده و برای کانون ارسال می‌کنند و آثارشان داوری شده و برترین‌ها اعلام می‌شوند.

این تعزیه‌خوان با بیان اینکه همچنین در چند روز گذشته برنامه‌ای با عنوان "رجزخوانی اصحاب سیدالشهدا (ع)" را با مشارکت بنیاد رودکی، فرهنگسرای اخلاق و شهرداری منطقه 14 با دبیری کانون کهربای تعزیه ضبط کرده‌ایم، اظهار کرد: طی این برنامه ده شهید دشت کربلا را انتخاب کردیم و سپس متن عربی رجزخوانی که آن‌ها طبق تاریخ داشته‌اند را ترجمه و تبدیل به شعر کردیم و سپس این رجزخوانی‌ها ضبط شد و یک به یک در هر شب از دهه اول محرم از طریق شبکه تیوا و صفحه اینستاگرام فرهنگسرای اخلاق و ... رونمایی خواهد شد.

دبیر کانون کهربای تعزیه همچنین گفت: این کانون در دهه اول محرم عصرها از ساعت 18:30 تا 19:30 در بوستان سهند واقع در خیابان پیروزی، میدان امام حسن مجتبی (ع ) اجرای تعزیه خواهد داشت و شب‌ها نیز در فرهنگسرای بهمن، مجالسی اجرا خواهد شد که توسط مرکز اسلامی لندن و مرکز اسلامی بیرمنگهام به صورت زنده و بین‌المللی پخش خواهد شد و این تعزیه‌ها از طریق صفحه اینستاگرام فرهنگسرای بهمن نیز به صورت زنده قابل مشاهده است.  

مجید خسروآبادی در ادامه یادآور شد: نسخ‌های تعزیه غریبی را از جای جای ایران پیدا کرده‌ایم و قرار است با همکاری بنیاد رودکی، معاونت اجتماعی شهرداری تهران و شرکت اراضی عباس آباد روی آن‌ها که بیش از پنجاه سال است خوانده نشده و در حال فراموشی هستند، کار کنیم و آن‌ها را به عنوان حافظه تاریخی تعزیه ضبط کنیم تا به یادگار بماند؛ چراکه اکنون در سطح کشور شاید 4- 5 نفر استاد پیشکسوت تعزیه هستند که به نحوه خواندن آن‌ها آشنایی دارند و در صورتی‌که آنها نباشند ما دسترسی به این نسخ و خواندن آن‌ها نخواهیم داشت و این تعزیه‌ها از بین خواهند رفت. ما 30 تعزیه را انتخاب کرده‌ایم که امیدوارم طبق قولی که به ما داده شده این کار در ماه محرم و صفر اجرایی شود.