سرویس تئاتر هنرآنلاین: کریم جشنی کارگردان و بازیگر تئاتر و رئیس جدید انجمن نمایش خراسان رضوی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این انجمن و هنرمندان تئاتر استان در ایام کرونا گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا حدودی به کمبودها در زیرساخت‌های سطح استان توجه ویژه‌ای شود. زمانی‌که فعالیت سالن‌ها، محافل و مکان‌هایی که امکان اجرای نمایش صحنه‌ای یا خیابانی را داشتند به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متوقف و تعطیل شد، اصحاب نمایش استان بیکار ننشستند. این ایام فرصت مناسبی بود تا نمایشنامه‌نویسان دست به قلم شده و نگارش متون ارزشی را آغاز کنند و آثاری را به منظور ارائه در برخی جشنواره‌ها تولید کردند تا حضور پررنگی داشته باشند. همچنین دیگر هنرمندان نیز با توجه به شرایط و درخواست‌ها به سمت تحقیق و بررسی بر بحث تئاتر مجازی، آنلاین و ترکیب رسانه تصویری و تئاتر رو آوردند و خوشبختانه با تولید کلیپ‌های چند دقیقه‌ای در خصوص آسیب‌های اجتماعی و بیماری کرونا به منظور انتشار در فضای مجازی موفق بودند.

او در ادامه ضمن اشاره به اینکه در این شرایط نباید صورت مسئله را پاک کنیم، بلکه به فعالیت‌های خود ادامه دهیم، افزود: برگزاری جشنواره کشوری با عنوان "آفتاب و زاگرس" ویژه افراد دارای معلولیت به عنوان نخستین رویداد در ایام کرونا در نظر گرفته شد که از سیزدهم تا شانزدهم مردادماه داوری آن به صورت مجازی در مشهد انجام شد.

جشنی در ادامه افزود: همچنین در این مدت هنرمندان تئاتر استان نامید نشده‌اند و با حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، جشنواره بزرگ‌ خیابانی "تئاتر کنار مردم" به دبیری جواد اشکذری را به عنوان دومین رخداد برگزار کردند. بیش از 90 اثر از 58 هنرمند به دبیرخانه جشنواره رسید و پس از ارزیابی 26 نمایش به منظور اجرا در این جشنواره انتخاب شد، اما متاسفانه از آنجا که شرایط اجرای این آثار در این وضعیت امکان‌پذیر نبود، از سوی شهرداری مشهد قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای با گروه‌های اجرایی در راستای حمایت منعقد شد تا در اولین فرصت پس از اعلام وضعیت سفید، آثار جشنواره که با موضوعات مختلف تولید شده است اجرا شوند.   

رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین با نگاه امیدوارانه که شرایط تا دو ماه آینده بهبود خواهد یافت به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی فراخوان به منظور برگزاری سی‌امین جشنواره تئاتر استانی هستیم و این فراخوان با درنظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در تولید آثار و نحوه برگزاری جشنواره به معاونت فرهنگی هنری این اداره کل ارسال شده تا پس از بررسی نهایی تا چند روز آینده منتشر خواهد شد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه البته شهرداری مشهد در نوروز 1399 برنامه‌ریزی کامل و مدونی در راستای استقبال از بهار داشته، بیان کرد: عنوان این برنامه "خانه بهار" است که آثار تولید شده این رویداد در اولین فرصت مناسب اجرا خواهند شد. ما در این ایام با این رویکرد که باید به تولید آثار به منظور اجرا در شرایط اجتماعی مناسب ادامه دهیم و قرار بر این نیست که کار خود را تعطیل کنیم، فعالیت خود را ادامه داده‌ایم و پس از اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، نمایش‌ها در سطح شهر اجرا خواهند شد و آثار تولید شده و آماده به منظور اجرا در سالن‌های نمایش به صحنه خواهند آمد. در این مدت یک نمایش حدود 4- 5 اجرا در یک سالن خصوصی داشت اما با اینکه استقبال خوبی از آن صورت گرفت با توجه به دستورالعمل‌های صادره از سوی استانداری و ستاد ملی مبارزه با کرونا، متاسفانه اجرای آن متوقف شد.

کریم جشنی ضمن اشاره به اینکه کرونا به تمام بخش‌های اقتصادی و مشاغل آسیب رسانده است اما ضربه بزرگ این ویروس به اصحاب هنر وارد شده است، عنوان کرد: با این حال جای تشکر دارد که در این شرایط نهادها با بهانه‌های مختلف به صورت شخصی و گروهی از گروه‌های هنری به خصوص هنرمندان تئاتر حمایت کنند هرچند که کمک‌ها کفایت نمی‌کند و همچنان به مساعدت‌ها نیاز است.

او در خصوص مصوبه‌ای که در شورای شهر مشهد به منظور کمک به اصحاب هنر، هنرمندان نمایش و آموزشگاه‌ها به تصویب رسید، اظهار کرد: خوشبختانه شورای شهر مشهد به ریاست آقای حیدری و ریاست کمیسیون فرهنگی، آقای احسان اصولی، طبق درخواست اصحاب نمایش مبلغ سیصد میلیون تومان که رقم قابل توجه و مناسبی است را به منظور حمایت از هنرمندان تئاتر در قالب جشنواره خیابانی "تئاتر کنار مردم" مصوب کردند. این مصوبه توانست هنرمندان را به منظور ادامه فعالیت‌شان دلگرم کند.   

جشنی در ادامه افزود: همچنین مبلغ ششصد میلیون تومان نیز در قالب فرایندی خاص در راستای خدمات به اشکال مختلف برای مراکز، آموزشگاه‌ها و موسسات متضرر در نظر گرفته شده است. به هر حال این رقم نیز مبلغ قابل توجهی است که نمی‌شود در این شرایط آن را نادیده گرفت. همچنین درخواستی به استانداری و آقای پژمانفر نماینده مجلس که بسیار همراه هنرمندان هستند، ارائه شده است و در این راستا ملاقاتی تا چند روز آینده خواهیم داشت تا بتوانیم نیازهای هنرمندان را بازگو کرده و حمایت‌هایی از این نهادها تامین کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا انجمن نمایش خراسان رضوی درخواست حمایتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی داشته است یا خیر؟ گفت: واقعیت این است کمبود اعتبار و بودجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز وجود دارد. سعی انجمن نمایش استان خراسان رضوی بر این بوده تا از بضاعت‌ها و امکانات بومی خود استفاده کند و فشاری بر تهران نیاورد هرچند که در جریان هستم آقای قادر آشنا تمهیداتی را در قالب پرداخت وام‌های کم بهره به منظور کمک به گروه‌ها و انجمن‌های نمایشی دیگر استان‌ها در نظر گرفته‌اند و خوشبختانه تاکنون از سوی هنرمندان استان‌ها استقبال خوبی از این تسهیلات شده است. انجمن هنرهای نمایشی ایران طبق روال و سنوات هر ساله براساس بودجه و اعتباری که دارند، خدمات متعادلی را ارائه می‌کنند و اطمینان دارم تقاضای بیشتر از این مبلغ شاید در توانشان نباشد از این رو اهم موضوع را بر بضاعت موجود در استان خراسان که خود قطب صنعتی است قرار داده‌ایم. همچنین به منظور برپایی رویدادها در حال تشکیل کمیته اسپانسرینگ و شبکه بازرگانی هستیم تا تئاتر را به سمت جذب سرمایه‌ها و مشارکت‌ها سوق دهیم تا از رکود در زمان پساکرونا که گذر از آن کمی دشوار است برسیم و این نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی به منظور شوک و اقدام‌های تازه‌تری است تا این امکان فراهم شود تئاتر دوباره به سبد فرهنگی خانواده‌ها وارد شود و ما دچار زیان‌های بیشتری نشویم.

کریم جشنی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: امیدوارم این دوران ما را به تفکر به منظور جبران کم و کاستی‌های که باعث شد بیش از شش ماه تئاتر در سراسر کشور تعطیل و توقف طولانی مدتی داشته باشد وا دارد. در این ایام بسیاری از هنرمندان متضرر شدند اما با نگاه خوشبینانه همین قدر که مسئولان و تصمیم‌گیرندگان به این نتیجه رسیدند و در حال انجام اقدامات خوبی هستند را به فال نیک می‌گیرم.