سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "فقط چهل روزه بودم" نوشته مسعود هاشمی‌نژاد به کارگردانی مسعود طیبی از 24 مردادماه ساعت 19 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه است و بازیگران این نمایش ایمان میرهاشمی و آرزو صفی‌یاری هستند. این نمایش پیشتر در بخش اساتید جشنواره تئاتر دانشگاهی و سپس سال 1398 در مجموعه تئاترشهر و حوزه هنری به صحنه رفته است.

مسعود طیبی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تغییراتی که این نمایش نسبت به اجراهای پیشین داشته است، گفت: اجراهای گذشته این نمایش همه شبیه هم بودند اما در این دوره نمایش ساختار جدیدی دارد و تغییرات اساسی در دکور آن صورت گرفته است. این تغییرات برگرفته از این بود که تفکر اجرایی من عوض شد و با خود فکر کردم چرا برای چندمین بار همان نمایش پیشین را به مخاطب ارائه کنم؟

او در ادامه افزود: از این رو تنها بیس کار مانده و نمایش در دور جدید اجراها با تغییرات بسیاری به صحنه آمده است. هرچند که تولید کار جدید در این شرایط در پی شیوع ویروس کرونا غیرعقلانی است چراکه ما اکنون به منظور اجرا در تالار سایه تنها امکان استفاده از 35 نفر از ظرفیت سالن را داریم و این قضیه اصلاً برای گروه اجرایی به صرفه نیست.

طیبی ضمن اشاره به اینکه در دوره جدید اجراهای این نمایش، فضای بازی‌ها از میکرواکتینگ خارج شده و به رئالیسم جادویی رسیده است، عنوان کرد: در کارگردانی نیز همین تغییر فضا رخ داده است و در دکور و ترکیب‌بندی نمایش نیز تغییرات اساسی ایجاد کرده‌ایم.

او با بیان اینکه این نمایش با شرایط کرونایی همخوانی دارد، اظهار کرد: داستان نمایش "فقط چهل روزه بودم" درباره مردی است که به دلیل رعایت نکردن دستورالعل‌های بهداشتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا می‌میرد. این تغییر نیز به منظور همخوانی این نمایش با شرایط امروزه ماست و براین اساس مخاطب با اثر جدیدی مواجه است. دیالوگ‌ها تا حدودی شبیه اجراهای پیشین است و برخی صحنه‌ها اضافه و برخی کم شده است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش بیش از یک ماه به طول انجامید، گفت: فضای نمایش سورئال و برگرفته از اسلوب‌های رئالیسم جادویی است.

مسعود طیبی درباره موضوع و مضمون این نمایش اظهار کرد: انسان‌ها میان زندگی و مرگ در نوسان هستند اما با این حال تا زمانی‌که در کنار هم هستند براساس عادات اهمیت یکدیگر را فراموش می‌کنند و زمانی‌که یکی از عزیزان‌شان را از دست می‌دهند متوجه آن می‌شوند که چیزی کم دارند. آدم‌ها هنوز باور ندارند که شاید عزیزان‌شان را آن واحد از دست دهند. این نمایش فضای متفاوت از دیگر کارهای من دارد. نمایش‌هایی که پیشتر به صحنه آورده‌ام فضایی سیاسی داشته‌اند و این نمایش اتمسفری فلسفی و عاشقانه دارد. در مقام کارگردان نمایش "فقط چهل روزه بودم" را بیشتر از دیگر کارهایم دوست دارم.

او درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی تصریح کرد: حتی اگر در هر اجرا یک نفر هم به تماشای نمایش بنشیند کفایت می‌کند. رسالت ما در قبال یک تماشاگر تا بی‌نهایت است. در بهترین شرایط هم اقتصاد اکثر اهالی تئاتر وابسته به این هنر نبوده است بنابراین بحث ارتزاق از تئاتر برای‌مان منتفی است. ضمن اینکه در شرایط کنونی همه مشاغل به کار خود مشغولند و چرا ما باید فکر کنیم تئاتر تفریح است و باید تعطیل باشد؟ این هنر زندگی و شغل ماست مگر مشاغل دیگر تعطیل‌ هستند؟ چه کسی می‌تواند بگوید ویروس کرونا تا چه زمانی ماندگار است تا ما بدانیم تا چه مدت باید دست از کار بکشیم؟ پس مجبور به ادامه فعالیت‌ هستیم. من نسبت به رعایت و اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در مجموعه تئاترشهر اطمینان و اعتماد کامل دارم چون شاهد رعایت آن به جدیت و شدت بوده‌ام.

مسعود طیبی در پایان صحبت‌هایش گفت: من به شدت موافق تئاتر آنلاین هستم و قرار است این نمایش به صورت زنده ضبط و امکان تماشای آن در شهرستان‌ها فراهم شود. پیشتر بسیاری از مخاطبان ساکن استان‌ها به منظور تماشای نمایش‌های روی صحنه در تهران متحمل هزینه‌های بسیاری می‌شدند و این اقدام شرایط تماشای آثار روی صحنه در شهرستان‌ها را ایجاد می‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده : سمیه طیبی، دستیار کارگردان : حامد جبارزاده و کامران حاجی علی اکبر، مدیر صحنه : حسین ابراهیم نیا و مریم فرجاد، منشی صحنه : بهناز نادری، طراح صحنه : سعید آرین مجد، طراح نور : مجتبی گیویان، طراح لباس : متین کیمنش، طراح گریم : امیر قادری، موسیقی : یونس عبدالله‌پور، مجری طرح : صادق زارعی، مدیر تولید : داود زارع گاریزی، مدیر اجرا : سعید امینی، دستیاران صحنه : محسن الهی غیاثوند و حسین علی طلب، عکاس : نازنین طلوعی، صادق زارعی و بیتا حمزه، روابط عمومی و تبلیغات : سمیه طیبی، طراح پوستر و بروشور : امیر رجبی، طراح تیزر : امیر حسین رکنی و تیزر : معین جورابچی و غلامحسین احمدی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.