به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خانه تئاتر، به رسمیت شناختن هنر به عنوان شغل و امنیت شغلی هنرمندان، سال‌هاست مهم‌ترین دغدغه جامعه هنری است. وقتی که هنوز هنر در ردیف مشاغل تعریف نشده، دیگر نمی‌شود انتظار امنیت شغلی برای هنرمندان داشت. به خصوص در شرایط کنونی که این موضوع، بیش از پیش میان جامعه هنری مطرح شده است. این روزها به واسطه شیوع بیماری کرونا و تعطیلی اجباری فعالیت‌های هنری، بسیاری از هنرمندان شغل خود را از دست داده و تعدادی از آنها حتی تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. از طرفی، وقتی که یک هنرمند معیشت خود را از طریق انجام فعالیت‌های هنری تامین می‌کند، چطور ممکن است فعالیت او شغل محسوب نشود؟

این نگرانی ها در حالی است که از آغاز سال جاری، اهالی فرهنگ و هنر اخبار خوشایندی در رابطه با پیوستن به وزارت کار شنیده‌اند. خبرهایی که در ابتدا شاید شبیه وعده بود اما با تلاش و پیگیری‌های انجام شده، این روزها مسیر پایانی خود را طی می‌کند.

ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر، در تشریح اقدامات خانه تئاتر در خصوص پیوستن انجمن‌ها و کانون‌های تئاتری به وزارت کار، بیان کرد: "دیروز در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون بند ۴ برگزار شد، انجمن تئاتر کودک و نوجوان و انجمن بازیگران خانه تئاتر برای پیوستن به وزارت کار مورد تائید این کمیسیون قرار گرفته و انجام سایر امور آنها به وزارت کار منتقل شده و در انتظار اساسنامه هستند. این اساسنامه از طرف وزارت کار به هیأت موسس ارائه شده و پس از بررسی، در مجمع عمومی خوانده و تصویب می‌شود."

عضو هیئت مدیره خانه تئاتر درباره سایر انجمن‌ها توضیح داد: "احتمالا در هفته آینده تعداد دیگری از انجمن‌های خانه تئاتر مورد تایید کمیسیون بند 4 قرار خواهند گرفت."

خانه تئاتر، کانون سراسری هنرمندان تئاتر خواهد شد

راد با تاکید بر اینکه پیوستن به وزارت کار، به معنای کاهش قدرت و اختیارات خانه تئاتر نیست، مطرح کرد: "خانه تئاتر به هیچ عنوان کمرنگ نشده و اتفاقا جایگاه محکم و قرص‌تری پیدا می‌کند. ضمن اینکه جایگاه مسائل فرهنگی و هنری هم مطابق اساسنامه و مجوزی که داریم، حفظ شده و محکم‌تر خواهد شد. یعنی پیگیری مسائل صنفی به قوت خود باقی مانده و مسائل فرهنگی و هنری هم با جدیت بیشتری دنبال می‌شود."

به گفته راد، ارتباط میان خانه تئاتر و انجمن‌ها بعد از پیوستن به وزارت کار مانند ارتباط سندیکاها و اتحادیه‌ها برقرار خواهد شد. او در این‌باره توضیح داد: "یکی از اشکالاتی که در ارسال مدارک انجمن‌ها وجود دارد، این است که آنها مدارک خود را تحت‌عنوان کانون ارسال کرده‌اند، در صورتی که کانون، از پیوستن انجمن‌های مختلف تشکیل می‌شود که همان خانه تئاتر است. یعنی خانه تئاتر به کانون سراسری هنرمندان تئاتر تبدیل خواهد شد. در این صورت، مسائل حقوقی که برای انجمن‌ها مطرح می‌شود، از طریق کانون‌ها حل می‌شود."

رئیس هیئت مدیره مرکزی خانه تئاتر، درباره بودجه کانون‌ها پس از پیوستن به وزارت کار، توضیح داد: "سندیکا و کانون‌ها در ردیف بودجه دولتی قرار ندارند و تنها می‌توانند از نهادهای مرتبط کمک بگیرند، چرا که این اصناف و کانون‌ها غیردولتی بوده و متکی به خودشان هستند. با پیوستن به وزارت کار، تمام شاخه‌های هنری به عنوان شغل در این وزارتخانه ثبت می‌شوند و از تمام مزایای مشاغل دیگر همچون حق بیمه، بیمه ایام بیکاری و ... بهره‌مند خواهند شد که این حقوق با حقوق کارگری و کارفرمایی متفاوت است. این حقوق بر اساس کانون سراسری و تصمیم انجمن‌ها و در نهایت با تأیید وزارت کار تعیین خواهد شد. این مساله بسیار مورد بررسی قرار گرفت که در شکل هنری کارفرما نداریم. در بعضی موارد کارفرما وجود دارد ولی در بسیاری موارد، خود هنرمند هم کارفرماست و هم کارگر شناخته می‌شود. کارگر به معنای شکل حقوقی و قانونی. بنابراین موضوع باید با وضعیت قانون کار تطابق‌هایی پیدا می‌کرد که این راهکارها هم طی جلسات مختلف و گفتگوهای متعدد به نتایجی رسید. حال باید این موضوع را از طریق وزارت کار پیگیری کنیم تا عملی شود."

راد برای پیوستن تمام انجمن‌های خانه تئاتر به وزارت کار، از آنها خواست: "انجمن‌ها هم هرچه زودتر باید مدارک خود را ارسال کنند چرا که این اتفاق، مهلت خاصی دارد و نمی‌توانیم تا هر زمان که خواستیم ادامه دهیم."