سرویس تئاتر هنرآنلاین، پیمان شیخی پژوهشگر، نویسنده و مجری رادیو و تلویزیون در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت خود در این روزها گفت: اکنون حدود 5 ماه است که مشغول نگارش کتاب "تئاتر شهر" هستم. کلیه اطلاعات مربوط به آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر از سال 1351 تا حدود بهمن ماه سال  1398 در این کتاب گردآوری و منعکس خواهد شد. در ابتدای این کتاب مقاله‌ای مفصل آمده که شامل کلیه اطلاعات مکتوب درباره تاریخچه، معماری و مشخصات بنا، موقعیت جغرافیایی، تعداد سالن‌های تئاترشهر و ... است در ادامه، کتاب شامل بخش‌های مکتوبی است که اطلاعات آثار نمایشی و وقایع نگاری هر سالن و برخی از نمایش‌ها در آن گنجانده شده. عکس‌ها و بریده جرایدی از گذشته در این کتاب آمده است. به احتمال بسیار نقشه تئاترشهر نیز در این کتاب منعکس خواهد شد.

او درباره مسائل و مشکلاتی که در روند نگارش و گردآوری این مجموعه با آن روبرو بوده است، عنوان کرد: شاید بخش عمده مشکلاتی که با آن مواجه بودم بیشتر از سوی دوستانم بوده است. اما از آنجایی که از سال 1375 پژوهش در باب تهران قدیم و از سال 1383 پژوهش درخصوص تئاتر را آغاز کرده‌ام تاکنون موفق به جمع‌آوری اطلاعات بسیاری شدم که برخی اتفاقی به دستم رسیده و بعضی با برنامه‌ریزی و پیگیری. در این روند پیشکسوتان اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیارم قرار دادند. برخی از آن‌ها همچون آقای داوود دانشور حتی بروشور نمایش‌هایی که از دوران جوانی جمع‌آوری کرده بود را به صورت امانت در اختیارم قرار داد. همچنین آقای منصور خلج بی‌درنگ اطلاعات شفاهی را برایم ارسال کرده است. بیش از سی نفر از دوستان جوان و پیشکسوت با ارائه اطلاعات خود بی‌دریغ مرا در این مسیر یاری کرده‌اند که اسامی تمام عزیزان در بخش تشکر کتاب "تئاتر شهر" منتشر خواهد شد.

شیخی با بیان اینکه ادعایی در برابر پژوهشگران پیشکسوت ندارم اما به عنوان یک پژوهشگر دارای دو ویژگی هستم، یادآور شد: نخست گردآوری هرآنچه که احساس می‌کنم در طول تاریخ ممکن است مورد استفاده‌ام قرار گیرد و دوم کنکاش‌ و جستجوگری که در حقیقت یک پژوهشگر باید دارای این ویژگی باشد و در شرایط ناگوار و ناخوشایند، مبغوض و سرشکسته نشود و مسیر خود را در دشوارترین شرایط ادامه دهد.

این مجری رادیو و تلویزیون ضمن اشاره به اینکه اینگونه پژوهش‌ها یک حرکت فرهنگی است چراکه تاریخ کشورمان بدین وسیله ثبت می‌شود، اظهار کرد: اینگونه اتفاقات باید هشتاد سال پیش صورت می‌گرفت اما نگرفته است و بسیاری از اطلاعات و اسناد در منزل هنرمندان است. چند سالی است که خانه تئاتر حرکت نیکی را رقم زده و آن این است که خانواده هنرمندان پس از فوتشان اسناد و اطاعاتی که در منزل نگهداری می‌شود را به خانه تئاتر ارائه می‌کنند. من اطلاعات را به دشواری جمع‌آوری می‌کنم. در مسیر گردآوری این کتاب سنگ‌های بسیاری در مسیر داشتم که برخی به کمک دوستان و بعضی را با همت خود از میان برداشته‌ام.

او در ادامه اضافه کرد: اکنون هفتاد یا هشتاد درصد کتاب تجمیع و گردآوری شده است. بخشی از این کتاب مربوط به اطلاعات مکتوب است و قسمتی از آن را عکس‌های قدیمی، پوستر و بروشورهای آثار نمایشی تشکیل می‌دهند.

نویسنده کتاب "تماشاخونه‌های طهرون" در پاسخ به این پرسش که آیا در این کتاب کلیه آثار نمایشی که در مجموعه تئاترشهر اجرا شده، آمده است، بیان کرد: به هیچ عنوان چنین ادعایی ندارم چراکه ما تاریخ مغفوله‌ای در دهه پنجاه و شصت داریم و جالب اینجاست که من از طریق پیشکسوتان راحت‌تر به تاریخ مغفوله دهه پنجاه نسبت به دهه شصت دست یافتم. من ادعای آن را دارم که اطلاعات این کتاب بدون اشتباه و کاملاً صحیح است اما به هیچ عنوان نمی‌گویم اطلاعات برخی از دهه‌ها کامل است.

او ضمن اشاره به اینکه کتاب "تئاتر شهر" از سوی انتشارت نمایش به چاپ و انتشار خواهد رسید، تصریح کرد: این کتاب اثر فاخری است اما هر ناشری به سراغ آن نمی‌آید چراکه بیشتر انتشاراتی‌ها به دنبال کتاب‌های که مخاطبان بیشتری دارند، هستند. اما این کتاب بخشی از تاریخ تئاتر کشور است که مناسب پژوهشگران، دانشجویان، اهالی تئاتر و بخشی از علاقمندان هنر تئاتر است. از این رو به منظور انتشار این کتاب با انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی قراردادی منعقد کرده‌ام و امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اطلاعات کتاب تا نیمه شهریور ماه تجمیع شود و پس از آن به منظور انجام صفحه‌بندی و ... تحویل داده شود.

پیمان شیخی در پایان صحبت‌هایش گفت: کتاب‌های "اداره برنامه‌های تئاتر"، "تماشاخونه سنگلج"، جلد دوم "تماشاخونه‌های طهرون" و "فراموش‌شدگان خیابان لاله‌زار" آماده چاپ است اما کتاب "تئاتر شهر" دارای ویژگی نسبت به این کتاب‌هاست و آن اینکه این کتاب کاملاً ثبت بخشی از تئاتر کشورمان است که مربوط به مهمترین تماشاخانه 40 و 50 سال گذشته است و به اعتقاد من جای آن تا کنون خالی بوده است. اطلاعات این کتاب از طریق همکاری پرسنل مجموعه تئاترشهر و اداره کل هنرهای نمایشی، بایگانی شخصی هنرمندان جوان و پیشکسوت و همچنین محصول سال‌ها جمع‌آوری اسناد و مدارک از سوی خودم است. کتابی نیز "به موازات کتاب "تئاتر شهر" پیش می‌برم تحت عنوان "خاطرات هنرمندان تئاترشهر" که در آن با هنرمندانی گفت‌وگو داشته‌ام و آن‌ها خاطره‌ای از مجموعه تئاترشهر به علاوه یک عکس پرتره از خودشان برایم ارسال می‌کنند تا در این کتاب منعکس و منتشر شود و امیدوارم دو کتاب "مجموعه تئاتر شهر" و "خاطرات هنرمندان تئاتر شهر" همزمان با هم منتشر شوند.